علیرضا داداش پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته بیش از 920 تن پیله تر ابریشم توسط نوغانداران سراسر کشور تولید شد که این میزان تولید، از سوی بخش های غیردولتی بالاتر از قیمت تضمینی، خریداری شده است.
وی اظهار داشت: مرکز توسعه نوغانداری کشور از سال 1393 در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و زیرمجموعه معاونت امور تولیدات دامی به عنوان متولی نوغانداری در کشور بر اساس مصوبه هیات وزیران تاسیس و راه اندازی شده است.
داداش پور با بیان اینکه وظیفه این مرکز در قالب امور حاکمیتی، نظارتی و توسعه ای است، گفت: نوغانداری به عنوان یکی از مشاغل کهن، علیرغم افول در طول سال های گذشته، به همت دولت یازدهم در مسیر احیاء و توسعه قرار گرفت و اقداماتی در راستای ترغیب و تشویق مردم برای روی آوردن دوباره به نوغانداری و زنجیره ابریشم با رویکرد بهبود معیشت اقتصاد خانوارهای روستایی و کشاورزی انجام گرفته است.
رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور تصریح کرد: در این راستا پس از تاسیس مرکز توسعه نوغانداری (از سال 93) ، با تلاش مجموعه وزارت جهاد کشوری، 53 درصد به صورت تجمعی افزایش قیمت تضمینی پیله تر ابریشم را شاهد بوده ایم به طوری که از 11 هزار تومان سال 92 در هر کیلوگرم، در سال جاری به 18 هزار و 104 تومان رسیده است.
به گفته داداش پور ، کشش بازار به گونه ای است که طی سه سال گذشته ، تمامی پیله های نوغانداران بالاتر از قیمت تضمینی توسط بخش غیردولتی خریداری شده و هیچگونه بار مالی برای دولت نداشته است.
وی با تشریح سایر اقدامات مرکز توسعه نوغانداری کشور و با بیان اینکه تامین نهاده های مورد نیاز نوغانداران در دستور کار ویژه مرکز قرار داشته، یادآور شد: در سال جاری تاکنون بالغ بر 25 هزار جعبه تخم نوغان توزیع شده و همچنان این توزیع ادامه دارد، ضمن اینکه قیمت هر جعبه تخم نوغان همانند 14 سال گذشته با همان هفت هزار و 500 تومان به مردم ارائه می شود.
رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور ادامه داد: تولید نهال توت در دستور کار است و سال گذشته در راستای مکانیسم های حمایتی ، بالغ بر 200 هزار اصله تولید و به صورت رایگان بین مردم توزیع شده است.
وی اظهار داشت: علاوه بر این اقدامات، آموزش و توانمندسازی و اعطای تسهیلات بانکی به نوغانداران در راستای تشویق آنان، از مواردی است که طی سال های اخیر انجام شده است.
به گفته داداش پور، تاسیس صندوق حمایت توسعه نوغانداری کشور در راستای ایجاد هم افزایی بین نوغانداران و فعالان عرصه ابریشم با دستور وزیر جهاد کشاوری و با همکاری صندوق حمایت از توسعه کشاورزی کشور در شرف تاسیس است که در آن، نوغانداران صنایع ابریشم، تجار ابریشم، بافندگان فرش و سایر زنجیره های مرتبط در این صندوق با منافع مشترک همکاری خواهند داشت.
وی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت ما احیاء نوغانداری است، اظهار کرد: اعتقاد داریم نوغانداری با رویکرد ایجاد زنجیره اش می تواند در هر منطقه کشور بویژه استان گیلان با مزیت های نسبی فراوانی که دارد، همچنان به عنوان یکی از مشاغل جانبی و مکمل بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی کند.
داداش پور در ادامه مصاحبه با خبرنگار ایرنا، از نوغانداران گیلانی خواست تا با توجه به اینکه هنور 10 پایگاه توزیع تخم نوغان در این استان فعال است ، حتما به این پایگاه ها مراجعه و تخم نوغان مورد نیاز را دریافت کنند.
پرورش کرم ابریشم در استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، یزد و خوزستان انجام می شود.
حدود 11 هزار هکتار مساحت توتستان های کشور است که هشت هزار هکتار آن در گیلان قرار دارد و این استان، 60 درصد پیله تر ابریشم ایران و خراسان رضوی 60 درصد نخ ابریشم را تولید می کنند.
پیله ابریشم تولید نوغانداران ایران در یک هزار و 200 کارگاه سنتی ابریشم کشی تربت حیدریه و چهار کارخانه صنعتی استان های گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می شود.
از 50 هزار نوغاندار کشور، 30 هزار نوغاندار گیلانی هستند.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده: کبیری
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.