به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان ، اکبر میغی رییس اداره محیط زیست شهرستان رضوانشهر با اعلام این خبر گفت بر اساس نتایج بدست آمده از سرشماری جمعیت قرقاول که از اواخر فروردین ماه هر سال به مدت 20 روز در زیستگاه های مختلف استان انجام می شود ، جمعیت این گونه در حدود 10 درصد افزایش داشته است . میغی افزود این سرشماری در 6 زیستگاه و 14 ایستگاه و با استفاده از روش شنیدن آوای جنس نر و تخمین تعداد ماده ها در قلمرو مورد نظر انجام می شود.

قرقاول از گونه های بومی جنگل های استان گیلان محسوب میشود که در سالیان گذشته به دلیل شکار بی رویه و همچنین تخریب زیستگاه های آن جمعیتش به شدت رو به کاهش گذاشته شده بود که با اقدام به موقع سازمان حفاظت محیط زیست در ممنوعیت شکار آن، در حال حاضر وضعیت جمعیتی آن مناسب گزارش شده است؛ هرچند نظارت و پایش مستمر در خصوص زیستگاه های آن اجتناب ناپذیر است. میغی گفت گونه ایرانی قرقاول به دلیل تداخل جنسی با گونه های خارجی رها شده در طبیعت از لحاظ ژنتیکی دچار تغییراتی شده که توجه بیشتر کارشناسان حیات وحش و همینطور دوستداران محیط زیست را می طلبد تا از هرگونه رهاسازی گونه های غیربومی بدون هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست در طبیعت خودداری نمایند.

میغی در پایان خاطرنشان کرد گاهی دلسوزی و توجه غیر کارشناسانه به مسایل مربوط به محیط زیست میتواند لطمات جبران ناپذیری به تنوع گونگی در طبیعت و حیات وحش وارد کند لذا از همه علاقمندان به حیات وحش درخواست می شود در صورت مشاهده حیوانات وحشی زخمی سریعا مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست اطلاع دهند و از هر گونه اقدام به رهاسازی یا تیمار غیرکارشناسی حیات وحش پرهیز کنند . قرقاول پرنده‌ای است که به خاطر داشتن دم بلند و راه رفتن باشکوهش از سایر ماکیان متمایز می‌شود. این پرنده هنگام احساس خطر معمولاً پرواز نمی‌کند، بلکه به سرعت می‌دود و پنهان می‌شود. پروازش پرتوان و آغاز آن پرسر و صداست. در ارتفاع کم پرواز می‌کند و مدت پروازش معمولاً کوتاه‌است.

زیستگاه این پرنده در جنگل‌های مرطوب، بوته‌زارهای تمشک و درختان پهن‌برگ و باغات چای ‌است که در زیر بوته‌های آن‌ها آشیانه کرده و به تغذیه می پردازند. جنس نرو ماده این پرنده کاملاً با هم تفاوت دارندو رنگ پر آنها برحسب زیرگونه جنس و سن تغییر می‌کند. نرهای بالغ پروبال رنگین و پر زرق و برق و دمی دراز تر و سر و گردن آنها به رنگ سبز تیره براق است. در قرقاول‌های ماده رنگ پرها نخودی تیره با لکه‌های قهوه‌ای زیاد به رنگ محیط اطراف است که باعث می‌شود در دوران طولانی خوابیدن روی تخم‌ها و زمان پرورش جوجه‌ها از دید دشمنان پنهان بماند. در جنس نر سروگردن غالباً به قرقاولهای نابالغ از لحاظ دم شبیه به کبک و دارای دمهای کوتاه هستند و از این لحاظ بایستی آنها را با کبک ها حتی زمانی که همراه قرقاولهای بالغ دیده می‌شوند تشخیص داد.

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 643205
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.