به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا، محمدعلی نجفی روز سه شنبه در دیدار مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این مطلب یادآور شد: پیشرفت کار سد پلرود تا قبل از دولت یازدهم، حدود 20 درصد بود.
به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی ساخت بدنه‌ سد مخزنی پلرود با ارتفاع یکصد متر و طول تاج 572 متر، در سال 1389 آغاز شد. این سد با قدرت تنظیم سالانه 205 میلیون مترمکعب، آب کشاورزی 18 هزار و 720 هکتار شالیزار، 10 هزار و 822 هکتار باغ چای و 40 میلیون مترمکعب نیاز مصارف صنعتی و آب شرب شهرستان‌های لنگرود، رودسر و املش در شرق گیلان را تأمین می‌کند. سد پلرود در پنج کیلومتری رحیم آباد رودسر، دومین سد بزرگ استان است.
شهرستان رودسر در 75 کیلومتری شرق مرکز گیلان قرار دارد.
نجفی در بخش دیگری از سخنانش به بارش‌های هزار و 200 میلی متر استان اشاره کرد و افزود: باتوجه به حجم خوب بارش‌های استان متأسفانه بخش عمده‌ای از آن بدون استفاده وارد دریا می‌شود.
وی افزود : همچنین اکثر بارش‌های استان در فصل‌هایی بوده که مورد نیاز محصولات کشاورزی نظیر برنج و چای نیست و در زمان‌هایی که نیازمند آن می‌باشیم، متأسفانه با کمبود مواجه هستیم.
استاندار گیلان با اشاره به نقش موثر سدهای لاستیکی در تأمین آب کشاورزی اظهار داشت: احداث سدهای لاستیکی از جمله اقدامات مثبت در بخش تأمین آب کشاورزی به شمار می‌رود که علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب، قابلیت تعریف منطقه گردشگری را داراست.
نجفی با اشاره به اثربخشی بالای سدهای لاستیکی، بر ضرورت فراگیری آن در سراسر استان تأکید کرد و گفت: قابلیت احداث چندین سد لاستیکی در هر شهرستان وجود دارد.
وی از آغاز عملیات اجرایی 9 سد لاستیکی در استان خبر داد و افزود: 2 سد لاستیکی دیگر نیز در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارند.
استاندار گیلان با اعلام حمایت از احداث بیشتر سدهای لاستیکی در استان گفت: سدهای لاستیکی از جمله اقدامات موثر استان در تأمین پایدار آب کشاورزی به شمار رفته که در دولت یازدهم قوت گرفت.
وی اظهار داشت: احداث سدهای لاستیکی علاوه بر تأمین آب کشاورزی، موجب آثار مثبت روانی در مناطقی که عمده سال‌ها با خشکسالی مواجه بودند، خواهد شد.
نجفی با بیان اینکه با احداث سدهای لاستیکی می توانیم 30 تا 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را تحت پوشش آبرسانی قرار دهیم، افزود : باتوجه به اینکه گیلان و مازندران قطب کاشت برنج هستند، باید اقدامات لازم برای تأمین آب پایدار اراضی کشاورزی این استان‌ها صورت پذیرد.
مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز از افتتاح 48 سد در طول برنامه پنجم توسعه خبر داد و اظهار داشت: با افتتاح این سدها بیش از 13 میلیارد مترمکعب به ذخیره آبی کشور افزوده شد.
محمد حاج رسولی ها همچنین از بهره‌برداری 10 سد در سال جاری خبر داد.
7294/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.