یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در بیانیه انتخاباتی خود ادعا کرده که قادر است در طی چهار سال درآمدهای کشور را 2.5 برابر کند.

به گزارش ایلنا از رشت، اخیرا یکی از کاندیداهای محترم ریاست جمهوری در بیانیه انتخاباتی خود ادعا کرده‌اند که قادر هستند در طی چهار سال درآمدهای کشور را 2.5 برابر کنند در حالی که تحقق ادعای فوق مستلزم رشد سالیانه 26 درصدی در تولید کشور است.

در حال حاضر تولید ناخالص داخلی کشور حدود 500 میلیارد دلار است. رشد 26 درصدی یعنی اینکه در سال اول تا چهارم، تولید ناخالص داخلی به ترتیب ؛ 130، 163.8، 206.4 و 260 میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر در یک حالت خوشبینانه دوره بازگشت سرمایه را 5 سال و دوره تنفس سرمایه را صفر در نظر بگیریم؛ برای تحقق رشد فوق در سال اول تا چهارم به ترتیب باید 650؛ 819؛ 1032 و 1300 میلیارد دلار سرمایه گذاری در تولید صورت گیرد.

جهت درک بهتر ارقام فوق بهتر است بدانیم؛ اگر روزانه 3 میلیون بشکه نفت به قیمت هر بشکه 50 دلار بفروشیم، درآمد سالانه از این محل حدود 55 میلیارد دلار خواهد شد. به قولی در بهترین سالهای فروش نفت؛ درآمد نفتی کشور از 100 میلیارد دلار فراتر نرفته است!

حال سوال اینجاست که ارقام فوق چقدر از حقیقت فاصله دارد؟! اساسا سرمایه گذاری مثلا 650 میلیارد دلاری سال اول، قرار است از کجا تامین شود؟

آنچه که قابل مشاهده است این مبلغ سرمایه گذاری از محل منابع داخلی مانند فروش نفت و ... قابل تامین نیست، چرا که بخش عمده این درآمدها در راستای هزینه های جاری کشور صرف می شود و فرصت ورود جدی دولت به پروژه های سرمایه ای وجود ندارد.

به نظر می رسد فقط یک راهکار می تواند وجود داشته باشد و آنهم جذب سرمایه های خارجی است.

سوال اینجاست برنامه کاندیدای محترم مدعی 2.5 برابر کردن رشد اقتصادی در قبال جذب سرمایه خارجی چیست؟ آیا برنامه ای برای جذب حجم سرمایه گذاری فوق وجود دارد؟

برای جذب سرمایه خارجی باید یکسری از مقررات بین المللی را پذیرفت و اجرا نمود. برای مثال برجام یکی از این اقدامات بود. و یا پذیرش قواعد FATF یکی دیگر از این اقدامات است.

مواضع کاندیداهای محترم در گذشته در مورد اقدامات فوق، بهتر می تواند ما را در این زمینه راهنمایی کند.

در هر صورت جذب سرمایه های ذکر شده  با واقعیت های کنونی تقریبا غیر ممکن است.

*غلامرضا محفوظی-تحلیلگر بازار سرمایه

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.