حسن علیزاده با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‌گذار در راستای توسعه شهر گفت: وجود بسیار زیاد بروکراسی اداری در زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرسازی سبب اختلاف فاحش شهر رشت با شهرهای استانهای همجوار شده است.

به گزارش ایلنا، حسن علیزاده معاون و جانشین شهردار منطقه یک صدور پروانه‌های ساختمانی را از اهم وظایف معاونت فنی شهرداریها خواند و اظهار داشت: همواره پس از ابلاغ طرح تفضیلی ازسوی اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و مناطق تابعه هر شهرستان اقدام به صدور پروانه در راستای ساخت و ساز در زمینه شهرسازی می‌نماید.

معاون فنی شهرسازی منطقه یک با اشاره به وجود اشکالاتی در طرح تفضیلی ابلاغی سال ۹۴ و عدم تعامل لازم با معاونت معماری و شهرسازی مناطق اذعان داشت: در طرح تفضیلی ابلاغ شده با توجه به امکانات و پتانسیل موجود در منطقه یک شهر در بسیاری از نقاط به جای افزایش تراکم با کاهش تراکم طبقات مواجه بودیم، که این باعث نگرانی بسیاری از شهروندان منطقه یک در سال گذشته بود و توازن در کل شهر نادیده گرفته شده بطور مثال محدوده گلسار ظرفیت افزایش تراکم و تعداد طبقات را نداشت و به درستی در طرح دیده شده ولی بدلیل کمبود ناتوانی در ارائه خدمات ازسوی شرکتهای خدمات‌رسان (برق، گاز و...) توازن در جاهایی از شهر که امکان افزایش تعداد طبقات و تراکم وجود دارد، نادیده گرفته شده است. همچنین صلب دیدن طرح و ضوابط، مانع از همراهی شهرداری با سرمایه‌گذاران شده است.

معاون و جانشین شهردار منطقه یک با تاکید بر رایزنی شهرداری منطقه یک رشت با اداره کل راه و شهرسازی و مشاوران نقش جهان گفت: باتوجه به عدم نهایی شدن طرح تفضیلی از سوی راه و شهرسازی، شهرداری منطقه یک رشت پس از مطالعه طرح پیشنهادی اقدام به تصحیح مواردی که نیاز به اصلاح در راستای رشد صدور پروانه ساختمانی داشت نمود، و همچنین با اخذ مصوباتی توانست در راستای افزایش طبقات برای پلاکهای محصور بین دو ساختمان بلند، با هدف همسان‌سازی ساختمان‌ها گام‌هایی را بردارد.

 علیزاده، با اشاره به تفاوت چشمگیر تعدا پرونده‌های صادره در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۵ خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ حدود ۵۴۰ فقره پروانه ساختمانی صادر شد، و این در حالی است که در سال ۹۵ تنها ۱۴۳ فقره پروانه ساخت صادر گردید، لذا اگر ساخت و ساز در منطقه کاهش پیدا کند، شهرداری در راستای اجرای بسیاری از پروژه‌های عمرانی خود ناکام خواهد ماند.

معاونت فنی شهرسازی منطقه یک با اظهار امیدواری نسبت به بازنگری در طرح تفضیلی توسط مشاورین گفت: مشاورینی که برای طرح تفضیلی تعیین می‌شوند، با مطالعاتی که از وضع موجود شهر دارند اقدام به تهیه طرح می‌نمایند و اگر این مطالعات کم ویا ناقص باشد در زمان اجرای طرح مشکلات فراوانی را برای شهرداریها به وجود خواهد آورد.

معاون و جانشین شهردار منطقه یک با اشاره به زیرساختهای موجود و امکان ورود سرمایه‌گذار در منطقه یک خاطرنشان کرد: مشاور معتقد به این است که ساخت و ساز در منطقه یک به اشباع رسیده، اما در صورتیکه با وجود زیرساختهای موجود، قیمت بالای زمین، وضعیت ظرفیت‌های موجود در معلم، بلوار قلی پور، بلوار دیلمان و نیز تمایل ورود سرمایه‌گذار در منطقه یک، هنوز گنجایش لازم برای ساخت و ساز و دادن مجوز ساخت برای ساختمان‌های بلند مرتبه در این منطقه وجود دارد.

وی اصلاح و ابلاغ طرح تفضیلی از سوی اداره کل راه و شهرسازی را مهمترین گام در توسعه شهر در سال جدید خواند و اذعان داشت: طرح تفضیلی آزمایشی ارائه شده از اداره کل راه و شهرسازی دارای موارد اشکال و همچنین بخش قابل ملاحظه ای از طرح قابل اجرا نیست، مادامی که اداره کل راه و شهرسازی با پیشنهادات شهرداری موافقت ننماید، شهرداری منطقه یک نمی تواند اقدامی برای گسترش شهر و شهرسازی در آتی داشته باشد.

 علیزاده با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‌گذار درراستای توسعه شهر یادآور شد: وجود بسیار زیاد بروکراسی اداری در زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرسازی سبب اختلاف فاحش شهر رشت با شهرهای استانهای همجوار در زمینه‌های توسعه‌ای شده است. به گونه‌ای که بسیاری از طرح های قابل اجرا در شهر رشت به راحتی روانه شهرهای استانهای همجوار می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.