محمود ایزد دوست غروب سه شنبه در حاشیه برگزاری مراسم انتخابات هیات مدیره نخستین شرکت تعاونی سهامی عام گیلان به خبرنگار ایرنا افزود: رویکرد جدید وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی تشکیل تعاونی هایی ست که توسط مردم و تامین منابع مالی آن ، بوسیله مردم بدون اتکاء به تسهیلات بانکی شکل بگیرد.
وی اظهار کرد: در همین راستا، تشکیل شرکت های تعاونی توسعه و عمران و شرکت سهامی عام در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و این اداره کل قرار دارد.
ایزد دوست اضافه کرد: بمنظور تحقق این اهداف ، شهرستان های رشت، فومن، سیاهکل، تالش، لاهیجان و رودسر به عنوان شهرستان های پایلوت جهت تشکیل شرکت تعاونی عمران و توسعه انتخاب شدند.
وی تصریح کرد: برهمین اساس؛ در سال گذشته در دو شهرستان تالش و سیاهکل شرکت تعاونی توسعه و عمران با عضویت در مجموع یکهزارو 438 نفر تشکیل شده است.
به گفته ایزد دوست؛ براسا س قانون، هر شهرستان می تواند فقط یک شرکت تعاونی توسعه و عمران داشته باشد.
وی گفت: همچنین امروز نیز نخستین شرکت تعاونی سهامی عام در گیلان و پانزدهمین شرکت تعاونی سهامی عام در کشور تشکیل شد.
**46 هزارو 175 شغل جدید طی سال گذشته در گیلان ایجاد شد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیرکارگروه اشتغال گیلان در ادامه به اشتغالزایی در استان نیز اشاره و بیان کرد: با هدایت استاندار و همکاری دستگاه های اجرایی و بانک ها طی سال 95 ،46 هزارو 175 شغل جدید در استان ایجاد شد.
وی اضافه کرد: در همین راستا، برای نخستین بار نرخ بیکاری گیلان پس از 14 سال حتی از میانگین کشوری که 11 درصد بود، کمترشد و در اواخر سال 95 و از ابتدای امسال تا کنون، نرخ بیکاری گیلان تک رقمی و زیر 10 درصد است.
وی اظهار کرد: در سال 92 در بین 31 استان ، استان پنجم بیکار بودیم؛ اما در سال 95 با 20 پله ارتقاء استان هفتم اشتغالزای کشور هستیم.
ایزد دوست گفت: همچنین با گسترش موسسات کاریابی ، توانستیم از این طریق درسال گذشته برای پنج هزارو 238 نفر کار ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: با این وجود؛ این امارها نشاندهنده رفع مشکل بیکاری به ویژه در میان فارغ تحصیلان نیست و بنا داریم از طرق مختلف همچون تشکیل شرکت های تعاونی جدید اشتغالزایی کنیم.
وی با بیان اینکه در برنامه توسعه 25 درصد سهم اقتصاد کشور را از تعاونی ها پیش بینی کرده اند، گفت: متاسفانه تا کنون فقط 6 تا هفت درصد از این سهم محقق شده و یکی از راهکارهای اساسی برای تحقق این بخش ، ایجاد تعاونی توسعه و عمران و شرکت سهامی عام در دستور کار سال 96 است.
ایزد دوست افزود: این رویکرد به معنای اینست که با استفاده از سرمایه خرد و کوچک مردم و با مشارکت آن ها این سرمایه ها تجمیع شود .
وی اضافه کرد: بخش تعاون با استفاده از همه ظرفیت های قانونی برای افزایش و رشد اقتصادی گام بر می دارد که محصول این حرکت ایجاد اشتغال برای بیکاران و تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی است.
وی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری امسال را نیز به عنوان سال تولید و اشتغال نامگذاری کردند از تمامی دستگاه های اجرایی و بانک ها خواست تا برای تحقق این امر همکاری و اهتمام بیشتری داشته باشند.
ایزد دوست با بیان اینکه یکی از دغدغه های اصلی استاندار گیلان بیکاری جوانان و به ویژه قشر تحصیل کرده است ، خاطرنشان کرد: با وجود این عزم و همت ، تحقق این امر را دور از ذهن نمی بینیم.
اولین شرکت سهامی عام در گیلان با انتخابات هیات مدیره در استان رسمیت یافت و راه اندازی شد .
این شرکت سهامی عام با 500 میلیون تومان سرمایه با 223 عضو تشکیل شده است. این شرکت قرار است در بخشهای مختلف اقتصادی فعالیت کند.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7296/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.