سلمان شاه محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اولویت برنامه های سال گذشته بر مبنای اقتصاد مقاومتی بنا شد و بر همین اساس موفقیت های چشمگیری در این راستا بروز کرده است ؛بطوریکه بنا بود در سال یادشده برای 500 نفر ایجاد اشتغال شود که این رقم به دوبرابر افزایش یافت و همچنین 10 کارگاه تولیدی می باید ایجاد می شد که این رقم در سال 95به 14کارگاه ارتقا یافت.
وی ، با اشاره به این موضوع که سفال و حصیر، بیشترین سهم از صادرات صنایع دستی استان را داراست، افزود : هدف گذاری مشخصی برای توسعه صادرات صنایع دستی با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و درآمدزایی ارزی مبتنی بر داشته های صنایع دستی استان آغاز و برنامه ریزی شده است.
وی اظهار کرد: در سال های اخیر تولیدات هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان به دلیل برخورداری از کیفیتی ممتاز و داشتن جنبه کاربردی در لیست کالاهای صادراتی از گمرک و نیز سبد صادرات چمدانی قرار گرفته که این موضوع، حاصل تلاش هنرمندان و مسئولان استانی در زمینه صادرات کلان است.
شاه محمدی با اشاره به روستاهای پایلوت در اجرای طرح روستای بدون بیکار در استان ادامه داد: 230 واحد به صورت انفرادی و کارگاهی در روستاهای قاسم‌آباد سفلی و علیا، حلیمه جان تالش، اسطلخ جان رودبار، دهنه سر شیجان خمام در حال فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه تا سال 92 تنها 139 فروشگاه صنایع‌دستی در گیلان فعال بوده، بیان کرد: در زمان حاضر 334 واحد عرضه صنایع دستی در استان فعال است.
وی افزود: تاکنون 64 محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و همچنین شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌اند که این خود افتخاری در حوزه فرهنگ و هنر استان است.
شاه محمدی همچنین از کسب نشان جغرافیایی چادرشب و گلیم گیلان خبر داد و گفت: تاکنون هشت استاندارد ملی نیز در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر 21 هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از 80 رشته فعالیت می‌کنند.
خبرنگار : مرضیه ضامن ** انتشار : نصراله ابراهیمی
1881/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.