به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نجفی عصر پنجشنبه در نشست صمیمی جمعی از جوانان و نخبگان با رئیس جمهوری در منطقه آزاد انزلی، با خیرمقدم به دکتر روحانی برای سفر به گیلان و تبریک سالروز ولادت امام محمدباقر(ع)، به سخنرانی رئیس جمهوری در چند روز مانده به حماسه 24 خرداد 92 در رشت اشاره و اظهار کرد: در این سخنرانی، گیلان را بهشت ایران دانستید که ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالقوه‌ آن، سالیان متمادی مورد غفلت قرار گرفته و نسبت به وضعیت نامناسب کشاورزی، چای ، برنج و بخصوص به شرایط آن روز منطقه آزاد انزلی، ابراز نگرانی جدی داشتید.
وی ادامه داد: امروز خوشحالیم که با افتخار اعلام کنیم وضعیت چای از حالت اسفبار آن روز خارج شده، در دو سال گذشته چایکاران با امید بدست آمده، بیش از چهار هزار هکتار باغ‌های رها شده را احیاء کردند و فقط امسال 60 درصد افزایش محصول داشته‌ایم.
استاندار گیلان همچنین خاطرنشان کرد: با سربلندی اعلام می‌کنیم دیگر از واردات 2 میلیون و 500 هزار تنی برنج و ایجاد یأس و نا امیدی در کشاورزان سخت کوش شمالی که برنج را به رنج تولید می‌کنند، خبری نیست و برنجکاران شمالی دیگر نگران فروش محصول تولیدی خود نیستند، زیرا در دو سال قبل دستور دادید تا برنج کیفی شمال در صورت پائین بودن قیمت بازار، به صورت توافقی خریداری شود.
نجفی با اشاره به بهره برداری از پروژه های منطقه آزاد انزلی افزود: امروز نیز به خوبی مشاهده کردید که منطقه آزاد انزلی براساس آن اندیشه‌ها و تأکیدات، در مسیر شکوفایی قرار گرفته است.
استاندار گیلان با یادآوری تاکیدات رئیس جمهوری در بدو شروع به کارش در گیلان مبنی بر جدی گرفتن پروژه‌های راکد، کوشش و توجه به رونق اقتصادی گفت: امروز افتخار دارم که اعلام کنم گیلان، امن‌ترین استان برای سرمایه‌گذاری است و بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در بهبود مستمر فضای کسب و کار رتبه نخست را در طول سال‌های اخیر داشته که ثمره آن، کاهش 4.3 درصدی نرخ بیکاری استان است.
وی ادامه داد: یعنی نرخ بیکاری استان از 15.6 در سال 92 ، به 11.3 در پایان سال 95 رسید و پس از سال‌ها نرخ بیکاری در گیلان، کمتر از میانگین کشوری شد.
نجفی افزود: در سفر پرثمر شما به گیلان در بهار 94 ، تأکید بر تکمیل راه آهن و آزادراه قزوین - رشت داشتید که با تلاش شبانه‌روزی، بخشی از آزادراه در آستانه نوروز امسال به بهره‌برداری رسید و راه آهن نیز در ماه‌های آتی در همین دولت و با دست شما افتتاح خواهد شد.
استاندار گیلان گفت: از دیگر مصوبات سفر تسطیح اراضی کشاورزی سالانه به وسعت 10 هزار هکتار، به صورت کامل محقق شد که امروز فرمان بهره‌برداری آن را صادر کردید.
وی با اشاره به تأکید رئیس جمهوری در سفر فروردین ماه سال 94 مبنی بر پرداخت تسهیلات به طرح‌های نیمه تمام صنعتی افزود: برای نمونه فقط امسال بیش از هفت هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده و حدود 880 واحد تولیدی از این تسهیلات برخوردار شده‌اند و بخش اعظم آن، رونق دوباره یافتند و به گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت، گیلان جزو استان های برتر است.
وی خاطرنشان کرد: رونق واحدهای تولیدی، گامی بلند در جهت تحقق اقدام و عمل در راستای اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود که سال گذشته در استان برداشته شد.
نجفی به سخنرانی رئیس جمهوری در فروردین ماه سال 94 اشاره و اضافه کرد: بر اساس همین تاکیدات چند بیمارستان ساخته و تکمیل شدند و طرح گردشگری سلامت نیز محقق شد.
وی ادامه داد: طرح پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان خاویاری نیز مورد تاکید شما بود که با قوت در حال انجام است و امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی افزود: یکی دیگر از تأکیدات جنابعالی در سفر گذشته کاروان تدبیر و امید، توسعه گردشگری بود که در این راستا، با بهره‌برداری از واحدهای جدید هتلی در گیلان، تخت‌های مورد استفاده از 17 هزار به 24 هزار افزایش یافته و در نوروز امسال تاکنون نزدیک به شش میلیون مسافر در استان اقامت کرده‌اند که نسبت به سال گذشته، 21 درصد افزایش داشته است.
نجفی در ادامه سخنانش با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری خارجی در چند سال منتهی به توافق برجام در گیلان در حد صفر بوده، گفت: گیلان از فرصت‌های گشایش برجام، استفاده لازم را بعمل آورده که ماحصل آن، صدور مجوز رسمی و قطعی وزارت اقتصاد به افزون بر 180 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی بوده است.
وی ادامه داد: ضمن اینکه میزان سرمایه گذاری داخلی که در ابتدای دولت 15 هزار میلیارد ریال بوده، فقط در سال 95 به 50 هزار میلیارد ریال رسیده است.
استاندار گیلان در ادامه سخنانش در خصوص اثرات توفیقات برجام در استان گفت: برجام زمینه تسهیل صادرات را در گیلان فراهم کرد و صادرات استان بیش از 20 درصد افزایش داشت و گسترش روابط حسنه با کشورهای همسایه را می‌توانیم در اجرای خط ریلی آستارا - آستارا به خوبی مشاهده کنیم؛ طرحی که آرزوی 50 ساله‌ مردمان دو کشور بود و در تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب، نقش کلیدی را دارا است.
نجفی در خصوص توسعه شاخص های زیربنایی در استان افزود: در سه سال گذشته، شاخص بهره‌مندی گیلان از گاز طبیعی در شهرها به 100 درصد و در روستاها به 96 درصد رسید و 9 شهرستان استان به عنوان شهرستان سبز اعلام شد.
وی خاطرنشان کرد: تا پایان دولت یازدهم، از نظر گازرسانی گیلان را استان سبز اعلام خواهیم کرد و در توسعه‌ زیرساخت‌های آب و آسفالت راه های روستایی نیز شاهد گسترش چشمگیری بوده‌ایم.
وی ادامه داد: در همین دولت مطالبات تعدیل پره‌های صیادی که صیادان گیلانی نزدیک به یک دهه انتظارش را می‌کشیدند، با همه تنگناهای مالی دولت پرداخت شد و فرآوری محصولات کشاورزی از 1.7 میلیون تن به 2.3 میلیون تن افزایش یافت.
نجفی در خصوص استفاده از ظرفیت های مختلف در بدنه مدیریتی استان گفت: در این دولت از توانمندی اقوام از جمله اهل تسنن و زنان در پست‌های کلیدی و حساس سیاسی، امنیتی و اقتصادی به خوبی استفاده شده است.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: تعداد سازمان‌های مردم نهاد نیز در گیلان بیش از سه برابر شده، سازمان‌هایی که این جوانان مشتاق حاضر در جمع و دیگر جوانان استان، توانستند برای خدمت به گیلان توانایی‌های خود را نشان دهند.
وی افزود: به خاطر دارم تأکید جنابعالی مبنی بر اینکه هیچ جناحی در این کشور نباید احساس شکست کند، جناح‌های مختلف با اندیشه‌های متفاوت، اظهارنظر و عقیده مورد تأکید حقوق شهروندی را آزادانه انجام می‌دهند.
استاندار گیلان با اشاره به تاکیدات رئیس جمهوری در خصوص ترویج حقوق شهروندی گفت: گیلانی‌ها توانستند برای نخستین بار در 2 سال پیش، پیک حقوق شهروندی را در مدارس توزیع کنند که به عنوان الگو برای سایر استان‌ها معرفی شد.
نجفی همچنین از حضور گرم ، صمیمی و همراهی همیشگی هیأت دولت با رئیس جمهوری تشکر و قدردانی کرد.
در جریان سفر یک روزه رئیس جمهوری به گیلان، طرح های عمرانی، زیربنایی، بهداشتی، درمانی، مخابراتی، بندری، صنعتی و کشاورزی با 25 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری افتتاح شد. با بهره برداری از این طرح ها برای بیش از سه هزار و 600 نفر اشتغال ایجاد شده و هزاران اشتغال غیرمستقیم نیز خواهد داشت. از مجموع مبلغ سرمایه گذاری، بیش از 16 هزار میلیارد ریال مربوط به بخش خصوصی است.
خبرنگار: رضا اکبری ** انتشاردهنده: کبیری
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.