به گزارش خبرنگار ایرنا شاهرخ جعفری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران آستارا افزود: اداره استاندارد این شهرستان در راستای نظارت بر اجرای استاندارد کالاهای صادراتی و وارداتی بر اقلام مشمول مقررات استاندارد اجباری نظارت کرده و در صورت انطباق کالاها با استانداردهای ملی، برای آنها مجوز صادرات و واردات صادر می کند.
وی بیشتر کالاهای صادراتی مشمول گواهینامه استاندارد سال قبل را انواع کشمش و خرما به وزن چهار هزار و 491 تن و به ارزش اقتصادی 213 میلیارد و 508 میلیون ریال عنوان کرد.
وی اظهار کرد: صادرات کالاهای دریافت کننده گواهینامه استاندارد از نظر وزن، تعداد گواهینامه و ارزش اقتصادی نسبت به سال 94 به ترتیب 13 ، 71 و پنج درصد افزایش داشته است.
جعفری ادامه داد: در سال گذشته تعداد 244 گواهینامه انطباق با استانداردهای ملی برای کالاهای وارداتی نظیر انواع ورق های فولادی، خوراک دام، میلگرد و تخته ام دی اف به وزن 96 هزار و 700 تن و به ارزش اقتصادی 657 میلیارد و 648 میلیون ریال صادر شده است.
وی با بیان اینکه تعداد گواهینامه های صادر شده برای کالاهای وارداتی در سال گذشته نسبت به سال 94، 151 درصد افزایش یافته، خاطرنشان کرد: واردات کالاهای دریافت کننده استاندارد در سال 95 در مقایسه با سال 94، از نظر وزن و ارزش به ترتیب 12 و 43 درصد کاهش داشته است.
وی تعداد اظهارنامه های ارائه شده برای تعیین ماهیت کالاهای صادراتی را در سال گذشته، 96 فقره برای پنج هزار و 458 تن کالا و تعداد اظهارنامه های تعیین ماهیت کالاهای وارداتی را 276 فقره برای 60 هزار و 451 تن کالا اعلام کرد.
شهرستان بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، از مبادی مهم صادرات و واردات کشور و تردد اتباع خارجی محسوب می شود.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.