گیلان را بایستی در چهار فصل دید و حظ جنگل و باران، برنج و شالی، رودهای خروشان و پامچال، زیستگاه قو و مرغابی، خروش روز و شب امواج دریا، جشن رنگ در لباس های محلی و رسوخ طعم طبیعت در غذاهای محلی و جشن ها و آیین ها و هزاران جاذبه طرح به طرح را حس کرد.
اما این بار سرولات، روستایی در فاصله سه کیلومتری جنوب چابکسر در منتهی الیه شرق گیلان، در کنار رودخانه پر آب آچی رود در ابتدای دامنه شمالی البرز، سراسر دریا، جنگل آسمان و شگفتی است. گویی جنگل و آسمان در امتداد هم بی پایان است و در فرودست کشتزارها و جلگه در افق صورتی و نارنجی غروب غوغای رنگ و هیاهوی سبز ...
سرولات، دهی است در فرادست و بر دامنه یک کوه، رودخانه ای در فرودست کوه که خزر مقصد اوست و کوهی دیگر که شگفتی منطقه را بیش افزا می شود و اتصال دریا و ساحل با افق شگفت انگیز تر ... تعطیلاتش خلوت نیست و اگر در روزهای شلوغ نتوانید میهمان رستوران خاورخانم شوید، به حتم جاذبه طعم و بوی غذاهای محلی گیلان در فضایی خانگی و روستایی را از دست خواهید داد.
روزهای تعطیل چون نوروز، گردشگران برای لذت بردن از غذاهای محلی خاور خانم که ویژگی اش پخت سنتی در فضای روستایی است، مسیر دشوار رستورانش و صف طولانی را تاب می آورند تا بی نصیب از دستپخت ناب روستایی و سفره گسترده غذاهای محلی گیلان نمانده باشند.
سرولات از معدود مکان هایی است که با توجه به ویلاسازی های بسیار و دیدنی، بافت روستاییش را حفظ کرده و بازار اجاره خانه های روستایی داغ است و از همه بیشتر، آنهایی که هماهنگ با اقلیم و در فضای مه آلود جنگلی ساز شده است.
وجود ویلاهای متعدد، مسافر خانه ها و هتل های متعدد در سرولات، این منطقه را تبدیل به مکانی ایده آل برای انتخاب گردشگران کرده و تنوع مکانی در طبیعت جنگل، ساحل، دشتزار و مرتع، ویژگی منحصربفرد ویلاهای این منطقه است.
بنا به تعاریف استادان گردشگری، اکوتوریسم (طبیعت گردی) سفری است مسئولانه به مناطق طبیعی که منجر به حفظ محیط زیست شده و موجب بهبود کیفیت زندگی مردم محلی می شود؛ بهتر است، طبیعت را بیشتر بیاندیشیم.
گاه حتی، یک به یک از مردمان سرزمین، تنها با رها نکردن زباله های تولید خود در طبیعت، پایداری جنگلی را پاس خواهند داشت، چه رسد به اجرای فرهنگ جمع آوری زباله اطراف اسکان خود در طبیعت، از سر لطف، بهتر است مهربان تر بوده و طبیعت را نخراشیم.
گزارش از: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.