حسین چراغی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: با وجود کاهش میزان تخلیه و بارگیری در سایر بنادر شمال ، آمارها بیانگر رشد 23 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندرانزلی است.
وی با اشاره به اینکه بندر آستارا با 2 و نیم میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا، نیازهای صادراتی و وارداتی غرب استان را تامین می کند، افزود: بندرانزلی به عنوان بزرگترین بندر شمال کشور با ظرفیت 17میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا ، پاسخگوی فعالیت ها در زمینه صادرات ، واردات و ترانزیت کالا در استان است .
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان همچنین با اشاره به رشد 15 درصدی صادرات کالا از بنادر گیلان به کشورهای حاشیه خزر نسبت به سال گذشته یادآور شد: بر اساس ارزیابی های سازمان بنادر و دریانوردی از عملکرد بنادر کشور ، بندرانزلی توانست به صورت مشترک با بندر امام خمینی(ره) ، رتبه نخست بنادر کشور را از آن خود کند.
چراغی با تاکید بر لزوم افزایش حجم مبادلات در بنادر گیلان تصریح کرد: خوشبختانه در سایه برنامه ریزی ها و تغییرات ایجاد شده در قیمت و نحوه ارائه خدمات و همچنین حمایت های دستگاه های اجرایی استان و خصوصا استاندار گیلان ، اداره کل بنادر گیلان در جذب سرمایه گذار بخش خصوصی 75 درصد رشد داشته که عمده آنها نیز سرمایه گذار داخلی بودند.
وی با اشاره به لزوم افزایش جدی کیفیت کالاهای تولیدی داخلی و کاهش قیمت در جهت افزایش صادرات به کشورهای هدف اقتصادی ایران گفت: متاسفانه به دلیل نبود تعادل بین صادرات و واردات و وجود برخی حلقه های مفقوده در جهت افزایش ارتباط بین عرضه و تقاضا ، باید مشکلات موجود بر سر راه جریان صادرات کالا شناسایی ، اصلاح و صادرات به بازار های هدف اقتصادی ایران با سرعت بیشتری دنبال شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی را فرصت مناسبی در جهت تحقق اهداف اقتصادی مورد نظر برشمرد و تاکید کرد: اداره کل بنادرو دریانوردی گیلان کارهای بنیادی خوبی را از اواسط سال گذشته برای پرکردن خلاء های موجود و شناسایی تولید کنند گان و همچنین نحوه برقراری ارتباط آنها با بازار مصرف آغاز کرده است.
چراغی با اشاره به استفاده از ظرفیت اقتصاد دریا محور در جهت افزایش اشتغال جوانان افزود: اقتصاد دریا محور همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و با توجه به ظرفیت خدادادی در شمال و جنوب کشور باید از آن در جهت توسعه هرچه بیشتر اقتصاد منطقه و اشتغالزایی استفاده کرد.
وی با اشاره به ارتقاء ظرفیت اقتصادی بنادر گیلان در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص لزوم اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی گفت: بندرانزلی از ابتدا به عنوان بنادر تخلیه و بارگیری چوب و آهن و مواد اولیه مورد استفاده بوده اما با توجه به لزوم توجه به درون زا و برون گرا بودن اقتصاد این بندر، پایانه اختصاصی صادرات به کشورهای حاشیه خزر برای بنادر گیلان و هفت استان مجاور که دسترسی به دریا ندارند، سال آینده در بندرانزلی آغاز بکار می کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به افتتاح فاز اول مجتمع گردشگری دریایی(مارینا) در سال آینده اظهار کرد: مارینا یک طرح گردشگری پنج ساله است که فاز دریایی آن در سال 96 به بهره برداری می رسد .
چراغی به ایجاد کارخانه تعمیرات و ساخت کشتی در بندرانزلی در سال آینده اشاره و تصریح کرد : کارخانه کشتی سازی طرح چهار ساله است که دو فاز آن شامل تعمیرات کشتی ها در سال آینده در بندرانزلی افتتاح و فاز ساخت کارخانه کشتی سازی در دو سال آخر قرارداد ، شروع به کار می کند.
وی با اشاره به ایجاد پنج هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم با انجام دو طرح مارینا و کارخانه کشتی سازی در بندرانزلی تاکید کرد: نکته قابل توجه در این پروژه ها ، عدم استفاده از منابع دولتی و شناسایی و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های آن است.
بندرانزلی در 40کیلومتری غرب مرکز گیلان ، با قدمتی بیش از 100 سال از بنادر قدیمی و مهم کشور محسوب می شود.
خبرنگار : رضا اکبری ** انتشاردهنده: کبیری
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.