به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا، محمدعلی نجفی عصر یکشنبه در همایش دهیاران زن استان با بیان اینکه هر کدام از ما باید بدانیم برای تحقق گیلان بهتر و برتر چه وظیفه ای داریم، افزود: فقط نباید به نقد و اعتراض نسبت به عملکرد دیگران و زیرسوال بردن آنان پرداخت بلکه باید امروز ببینیم وظیفه ما در بهتر و برتر شدن گیلان چیست و در این مسیر به فضای آرام و توسعه استان بیاندیشیم.
وی بر ضرورت گسترش آموزش ها به دهیاران تأکید و تصریح کرد: بالا بردن توان علمی و کاری آنان می تواند اقدام خوبی در ارتقاء سطح تحولات عمرانی در روستاها باشد.
نجفی شکل گیری اولین تجمع بشری را در کنار رودخانه ها دانست و گفت: افتخار می کنیم که در گذر از روستاها چه روستایی باشیم چه نباشیم، آن را به عنوان یک مرکز تولید، تلاش در کنار یک رنگی و خلوص می دانیم.
استاندار گیلان اثرات کارهای اقتصادی در روستاها را بسیار بالا عنوان کرد و افزود: در این مسیر نباید از اثر اقدامات فرهنگی در روستاها غافل شویم.
وی با هم بودن، تلاش، احسان و نیکوکاری را از شاخصه های روستاییان بیان و خاطرنشان کرد: روستاییان گیلانی بویژه زنان که در کشور زبانزد هستند، با مشارکت همه جانبه در زراعت چای، برنج، فندق، بادام زمینی و مرکبات پیشتازند.
نجفی با بیان اینکه علیرغم متمایز شدن بخش شهری در کشور 39 درصد جمعیت گیلان روستایی هستند، گفت: از این میان 51 درصد جمعیت روستاییان استان را بانوان تشکیل می دهند.
وی به حضور فعال روستاییان در بخش های مختلف تولیدی، گردشگری و اقتصادی استان اشاره و خاطرنشان کرد: آموزش دهیاران بویژه زنان باتوجه به اثربخشی بالای آنان باید در اولویت کاری مسئولان قرار بگیرد.
وی گفت: دهیاران علاوه بر تلاش در جهت رشد زمینه های کاری باید از ظرفیت عظیم سازمان های مردم نهاد کمال بهره را ببرند.
نجفی به حضور پرثمر سازمان های مردم نهاد در بخش های محیط زیست، منابع طبیعی و گردشگری استان اشاره و اظهار کرد: خرسندم که در مقاطع مختلف بویژه زمان حضور مسافران میلیونی در استان گیلان حضور پرشور این عزیزان را مشاهده می کنم.
نجفی زندگی مسالمت آمیز روستاییان در کنار هم را الگویی برای شهرنشینان دانست و افزود: روستاییان با مهر و عطوفت در کنار هم زندگی می کنند و امروز برخی روستاها به عنوان روستاهای پایلوت فاقد بیکار معرفی می شوند.
وی به تلاش دستگاه های اجرایی همچون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی، صنعت ، معدن و تجارت با همکاری صندوق کارآفرینی امید در معرفی روستاهای فاقد بیکار در استان اشاره و اضافه کرد: روستاهایی همچون اسطلخ جان و شیجان باید الگویی برای روستاهای دیگر باشند و بهترین اشتغال را در بخش گردشگری و صنایع دستی می توانیم در روستاها شاهد باشیم.
وی به دیدار برخی دهیاران با رییس جمهوری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: نگاه دکتر روحانی به توانمندی های روستاییان و زنان، نگاهی ویژه است.
نجفی بالا بردن درآمد و ارزش افزوده روستاییان را از اقدامات مهم دهیاران دانست و گفت: اقتصادی کردن روستاها و عدم مهاجرت از روستا به شهر جزو برنامه های مهم مدیران بویژه بخشداران و دهیاران باشد.
وی به بهره مندی از ظرفیت استان و تقویت این بخش در حوزه صنعت در سال اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: علیرغم محدودیت زمین در بخش کشاورزی با استفاده از فناوری های روز می توانیم رشد داشته باشیم اما بخش گردشگری گیلان قابلیت رشد بسیاری دارد.
نجفی بر ضرورت توجه ویژه دهیاران به موضوع مهم تفکیک زباله و مدیریت پسماند تأکید و تصریح کرد: تلاش خوبی تاکنون از سوی فرمانداران، شهرداران و دهیاران صورت گرفته اما به نظر می رسد هنوز ناکافی است.
وی با اشاره به اینکه گردشگر به محیط پاک و آرام تمایل نشان می دهد، گفت: دراستانی که دارای زیبایی های متنوعی است، اگر عاری از زباله و پسماند باشد قطعاً مسافران حضور گسترده ای خواهند داشت.
نجفی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با کار، تلاش، صداقت، امانتداری، درستی و پاکدستی که جزء وظایف ماست، مردم به آینده امیدوار می شوند.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه ممکن است عده ای نخواهند این فضا شکل بگیرد، افزود: ممکن است برخی سخنرانان تلاش های فرزندان این مرز و بوم را زیر سوال ببرند و یأس را در میان مردم ترویج دهند.
وی به سفارش امام راحل و رهبر معظم انقلاب مبنی بر زنده نگهداشتن امید بین مردم اشاره و خاطرنشان کرد: تمامی آمارهای ارائه شده، بر اساس گزارش مرکز آمار و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است و در بحث اشتغال، با تلاش مدیران کارنامه مثبتی ارائه شده است.
در همایش دهیاران زن استان که با حضور فرمانداران، برخی از مدیران دستگاه های اجرایی، مشاوران امور بانوان فرمانداری ها و 130 نفر از بانوان دهیار استان برگزار شد؛ چند تن از دهیاران زن تجلیل شدند.
استان گیلان با افزون بر 14 هزار کیلومترمربع مساحت و 16 شهرستان، 52 شهر ، 43 بخش، 109 دهستان و 2583 آبادی دارای سکنه، طبق سرشماری سال ۱۳۹۱، 2 میلیون و 480 هزار و 874 نفر جمعیت دارد.
7294/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.