به گزارش ایرنا، نوروز نزدیک و خرید شب عید از رسوم ما ایرانی هاست؛ واردکنندگان کالاهای خارجی از مارک های معروف گرفته تا تولیدات ارزان اما بی کیفیت چینی از این بازار سود خوبی حاصلشان می شود اما سر تولیدکننده داخلی در این بین، اغلب بی کلاه می ماند.
برای حل این مسئله مهم ملی باید دید علت چیست و چگونه می شود مردم ما را که خود یا آشنایان آنان از همین تولیدکنندگان ایرانی هستند، به سمت خرید کالای ایرانی بیشتر ترغیب کرد.
*مسئله ای به نام کیفیت
حمایت از تولید داخلی گرچه با توجه به تاثیر مثبت بر بهبود اقتصاد کشور اهمیت بسیاری دارد، اما مردم برای خرید به جیبشان و نیز کیفیت تولیدات نگاه می کنند .
محمد اسماعیلی که به دنبال خرید کت و شلوار با قیمت مناسب برای شب عید است، در پاسخ به این سئوال که آیا کیفیت کالا و حمایت از تولید داخل برایتان مهم است یا نه، می گوید: مهم است ولی باید توان خریدش را هم داشته باشم.
*هزینه بالای دستمزد و مواد اولیه
از یکی از فروشگاه های عرضه کت و شلوار ایرانی قیمت ها را می پرسم، چند برابر کت و شلوار چینی است؛ وقتی علت گرانی را از فروشنده می پرسم بالا بودن نرخ پارچه و دستمزد دوخت را بعنوان دلیل عنوان و تاکید می کند که کیفیت کت و شلوارهای ما قابل مقایسه با چینی نیست.
*خرید کالای ایرانی، سود همه جانبه ملی
هادی حق شناس تحلیلگر و استاد اقتصاد معتقد است که استفاده از کالای ایرانی سود همه جانبه ملی در عرصه اشتغال و کاهش وابستگی به همراه دارد.
وی در مصاحبه با ایرنا در مورد لزوم خرید تولیدات داخل خاطرنشان کرد: به طور طبیعتی خرید کالای ایرانی موجب افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در کشور می شود.
به گفته حق شناس، وقتی کالای ایرانی خریداری می شود مفهوم آن این است که ما به جای آن کالای وارداتی یا خارجی استفاده نمی کنیم و ارزی نیز از کشور خارج نمی شود .
این استاد اقتصاد با بیان این که در اقتصاد دستور حاکم نیست، خاطرنشان کرد: باید این حق را نیز به مشتری بدهیم زمانی کالای ایرانی بخرد که با کیفیت و قیمت مناسب تر باشد .
وی متذکر شد: تولید کننده ایرانی اگر به کیفیت قیمت توجه نکند همه مقام های دولتی نیز دستور بدهند، فایده ای ندارد .
حق شناس در پاسخ به این سئوال که آیا تولیدات داخلی توان رقابت با کالاهای خارجی مثلا چینی را دارند، گفت: اگر تولید کننده داخلی به افزایش کیفیت تولیدات خود و کنترل هزینه ها دقت کند، بی شک تولیداتش قابل رقابت خواهد بود.
وی با اشاره به این که در سال به طور متوسط 50 میلیارد دلار واردات به کشور داریم، خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار صادرات غیرنفتی ما با 75 میلیارد دلار طی 10 ماه، بر واردات پیشی گرفت و این، امیدوار کننده است .
*حمایت ، اطلاع رسانی ، کاهش بروکراسی
ارتقاء کیفیت کالا، حمایت دولت از تولید و ارائه تسهیلات مناسب ، اطلاع رسانی در مورد کیفیت کالاها و کاهش بروکراسی از موارد موثر در افزایش تولید داخلی است .
علی معبودی مشاور و محقق بازاریابی و توسعه کسب و کار در مصاحبه با ایرنا متذکر شد : تولید کننده با افزایش کیفیت کالا و کاهش هزینه تولید از طریق ارتقاء سطح فناوری ، توان رقابت با تولید کننده خارجی را خواهد داشت .
این کارشناس نقش آفرینی دولت در این زمینه را حمایت تسهیلاتی ، ارزی و اطلاع رسانی عمومی از مزیت های خرید ملی و همچنین معافیت های مالیاتی و کاهش بروکراسی های اداری عنوان کرد .
به گفته معبودی ، مردم یا همان خریدار نیز با شروع پویش های حمایتی جریان ساز می توانند به تولید داخلی و بهبود اقتصاد کشور کمک کنند.
وی تصریح کرد: نکته قابل تعمق این است که هر پویشی، مرحله گذار خود را باید طی کند یعنی در مراحل ابتدایی نیاز به ایثارگرانی دارد که بتوانند برای دستیابی به اهداف پویش از خودگذشتگی داشته باشند .
* به روزسازی تولید، خدمات پس از فروش
تولیدات ملی را بعد از تاریخ و هنر و بعضا ورزش، نشان دهنده قدرت و جایگاه یک کشور در سطح جهان می دانند .
وحید زارعی مشاور و مدرس مدیریت و توسعه کسب و کار در مصاحبه با ایرنا با بیان این مطلب گفت : بی شک خرید محصولات داخلی باعث ایجاد چرخه اقتصادی و کمک مستقیم به فعالان صنعت است.
وی عدم پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت و تاثیر گذاری مستقیم نظر مشتریان بر تولید محصول ، نبود جایگاه و ذهنیت مناسب از برند داخلی به دلیل فقدان استراتژی صحیح برندسازی محصول را از علت های اصلی بی علاقگی مردم به خرید تولیدات داخلی خواند.
وی خاطرنشان کرد: تولید کنندگان برای رقابت با محصولات خارجی باید به محصول خود هویت بدهند، به سیستم مدیریت کیفیت سازمان خود توجه بایسته داشته باشند و در صورت لزوم خدمات پس از فروش را نیز لحاظ کنند.
به گفته این کارشناس ، بسیاری از کالاهای تولید داخلی دارای بسته بندی، لوگو و هویت بصری مناسبی نیستند همچنین تبلیغات آنها سردرگم کننده و بعضا گوناگون است.
وی به این نکته مهم نیز اشاره کرد که بسیاری از تولیدات ما بدون پشت سر گذاشتن مراحل تحقیق بازار، تولید شده و لذا نمی تواند خواسته مشتریان را برطرف کند و در بسیاری از مواقع فرصت را در مقابل تولیدات خارجی از دست می دهند.
وی تاکید کرد: زمانی که محصولات با نیاز مشتری تغییر کند، مشتری نیز تمایل بیشتری به خرید محصول خواهد داشت.
زارعی ارائه خدمات پس از فروش را نیز یکی از موارد تاثیر گذار برای جلب مشتری خواند و بر لزوم توجه جدی تولید کنندگان داخلی به این بخش تاکید کرد .
به گزارش ایرنا، خرید کالای ایرانی باید به فرهنگ تبدیل شود تا چرخ کارخانه ها و کارگاه هایمان بچرخد و کارگران، صنعتگران و تولیدکنندگان ما ، در مقابل خانواده های خود سربلند باشند اما توجه داشته باشیم که فرهنگسازی در این زمینه نیز تنها با توصیه نهادینه نمی شود بلکه نیازمند افزایش کیفیت، کنترل هزینه ها و ارتقاء بهره وری در بخش تولید دارد .
گزارش از: گیتی بابایی ** انتشاردهنده: کبیری
6030/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.