شهرداران می آیند و می روند اما همچنان اولویت بندی، برنامه ریزی و نظارت بر اجرا در طرح های عمرانی جایی ندارد و شهر به جای پیشرفت ، از پیشینه زیبا و غنی خود نیز تهی می شود.
میدان شهر به ویرانه می ماند، سنگفرش پیاده روها چند بار چیده و ورچیده شده ، آسفالت مواج یا پر چاله است ، بناهای تاریخی رو به ویرانی اند و بافت فرسوده چهره شهر را زشت ساخته است این در حالیست که اغلب طرح های اجرایی تنها نام عمرانی را یدک کشیده و اعتبارات را می بلعند اما رفاه برای شهروندان همراه نمی آورند؛ البته این مشکل تنها مختص انزلی نیست بلکه ممکن است درد مشترک بسیاری از شهرهای استان گیلان و شاید ایران و شهروندان این شهرها باشد.

*شهر نیازمند کارهای زیربنایی است
یقینا هر شهری در وهله نخست نیاز به کارهای زیربنایی نظیر شبکه فاضلاب بهداشتی ، معابر مناسب ، مدیریت پسماند ، احداث بوستان و فضای سبز ، فرهنگسراها و مکان های تفریحی ، ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب و کنترل ترافیک و دیگر نیازمندی های اساسی جامعه شهری دارد.
یاسر کریم بخش کارشناس عمران اهل انزلی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : کارهای شهرداری زیربنایی نیست و از آنجا که اصولی انجام نمی شود، اتلاف هزینه است .
وی با اشاره به بالا بودن آب های سطحی در انزلی و عدم تکمیل کانال فاضلاب که موجب اشباع فاضلاب و سرریز آن به معابر می شود، متذکر شد: شهرداری تاکنون برای هدایت آب های سطحی مشاوری نگرفته است.
این کارشناس اظهار کرد: تاکنون یک طرح رقوم برداری از مناطق مختلف شهر انجام نشده و تا این کار نشود شهرداری نمی تواند آب های سطحی را درست هدایت کند .
وی خاطرنشان کرد: سیستم اگوکشی قدیمی قرار بود آب های سطحی را منتقل کند ولی با توجه به افزایش ساخت و سازها تمام فاضلاب آپارتمان ها داخل این کانال ها می شود که برای این حجم از پساب ها طراحی و ساخته نشده بود.
کریم بخش افزود: نیروهای تخصصی و کارامد استخدام نمی شوند در حالیکه باید بیش از هر چیز، به این نیروها توجه شود.

*بی توجهی به اولویت های شهری
شورای شهر نهادی است که باید هدایتگر و راهنمای شهرداری در اجرای امور عمرانی، نظارت و پاسخگویی به مطالبات شهروندان باشد اما در این مقوله نیز به نظر می رسد کارکرد شوراها با فلسفه وجودی آن فاصله ای بعید دارد.
کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و عضو شورای شهر انزلی در مصاحبه با ایرنا گفت : شهرداری از وظیفه ذاتی خود دور شده و از این رو، با خدمات مطلوب شهری فاصله زیادی داریم.
امیر احمدی فر توجه به اولویت های شهر را حلقه گم شده برنامه ریزی امور در شهرداری عنوان و تصریح کرد: شورای شهر نیز نتوانسته در این زمینه کاری انجام دهد.
وی در خصوص چگونگی هدایت و نظارت بر کار شهرداری اذعان کرد: شورا ناکارامد و بی کیفیت بوده و از پتانسیل ها استفاده نشده است .
به گفته احمدی فر، شهرداری طی سه سال بالغ بر 20 میلیارد ریال برای جشن هزینه کرده آنوقت با یک بارش باران، بخش های زیادی از منطقه غازیان و محوطه مسکن مهر دچار آب گرفتگی می شود.
وی با بیان این که یکی از وظایف مهم شورای شهر بر اساس بند 22 ماده 71 قانون شوراها نظارت بر حفاری هاست، افزود: سه سال است هیچ نماینده ای برای این کار در کمیسیون حفاری و نظارت بر حفاری ها نداریم .
احمدی فر تصریح کرد : در هر کار و پروژه عمرانی برنامه ریزی و مدیریت زمان برای اجرای پروژه ها مهم است و برای مثال در فصل سرما و هنگام بارندگی نمی شود آسفالت را اولویت قرار داد .
وی متذکر شد: برای هدایت آب های سطحی نیز باید قبل از آغاز فصل بارش، برنامه ریزی و اجرای پروژه صورت بگیرد .
احمدی فر با بیان اینکه مهمترین زیرساخت شهری شبکه فاضلاب و شبکه هدایت آبهای سطحی است، افزود: در حالیکه هنوز زیرساخت کار نشده، ما خیابان را آسفالت می کنیم .
وی خاطرنشان کرد : دو بحث داریم یکی منافع مردم و دیگری رضایت مردم که ما باید منافع مردم را ارجحیت دهیم و تا زمانی که اهم و مهم را تشخیص نداده ایم، مشکل داریم.
این عضو شورای شهر انزلی اظهار کرد: در شهرداری برنامه کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت نه برای پروژه های عمرانی نه برای درامد زایی نداریم.
احمدی فر گفت: امروز مشکل شهر ما نوسازی ناوگان عمومی و ساماندهی ترافیک شهری است در حالیکه 15 میلیارد ریال برای ساختمان اتوبوسرانی و شهرداری ناحیه هزینه شده است.
وی با بیان این که نظارت بر اجرای طرح ها مناسب نیست، گفت: اغلب ناظران به جای این که طرف مردم و شهرداری باشند، طرفدار پیمانکارند.
احمدی فر افزود: در کمیسیون معاملات که از کمیسیون های مهم شهرداری است و شورای شهر نیز یک عضو دارد، از افراد متخصص استفاده نمی شود .
وی اظهار کرد : جوی های سطح شهر نیز در برخی جاها بدون لبه و یا غیراستاندارد ساخته شدند و متاسفانه در بحث نظارتی خیلی ضعیف عمل شده است.
این عضو شورای شهر انزلی با اشاره به سابقه بد دفع زباله در حاشیه تالاب انزلی متذکر شد: مهمترین قراردادی که شهرداری هر سال منعقد می کند، جمع آوری زباله و رفت و روب است و شورا و شهرداری باید در این زمینه دقت زیادی داشته باشند.
وی همچنین ساماندهی فاضلاب را یکی از مهمترین مسائل شهری عنوان و تصریح کرد :در دوره حمایت های بانک جهانی قرار بود ظرف پنج سال کل شبکه فاضلاب به تصفیه خانه متصل شود اما هنوز سیستم فاضلاب تکمیل نیست .
احمدی فر یادآور شد: شهرداری حدود دو هزار متر مربع سنگ فرش سالم را کند و دوباره ساخت در ضمن به جای استفاده از موزاییک های کارخانه خودمان با هزینه متری 35 هزار ریال از جای دیگر موزاییک متری 350 هزار ریال خریداری شد.
این عضو شورای شهر انزلی با طرح این پرسش که وقتی خیابان را آب می گیرد اولویت با تخریب پیاده رو بود یا هدایت آب های سطحی متذکر شد : هنوز شورا و شهرداری نتوانسته اند مدیریت و برنامه ریزی و اجرا را هماهنگ کنند.
احمدی فر وضعیت پل جدید انزلی را از دیگر نواقص شهری عنوان و تصریح کرد: در شهرسازی باید شهری پویا و چند بعدی داشته باشیم .
وی افزود: زمان تعریض خیابان تکاوران از اعضاء خواستم طرح جامع ترافیکی بدهند اما به جای حل مشکل ، ترافیک را از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل کردیم.

*لزوم اصلاح سیستم شهرداری و انتخاب شوراهای کارامد
سخنگوی شورای شهر انزلی در خصوص چرایی ناکارامدی طرح های عمرانی گفت: یکی از دلایل این است که عموما پیمانکاران ضعیف انتخاب می شوند چون شهرداری ها پول نقد ندارند و مجبور می شوند از پیمانکارانی که حاضر به اجرای نسیه در کارها هستند، استفاده کنند.
شهرام نواری با بیان این که در شورا باید افراد متخصص از تفکرات مختلف وجود داشته باشد، اظهار کرد: با این تفکراتی که در انتخابات شوراها وجود دارد، شهرداری ها درست نمی شود.
به گفته نواری، در کشورهای توسعه یافته سیستم شهرداری اصلاح و سامان دهی شده و شوراها متشکل از افراد با سابقه و با تجربه هستند و اعضای شوراهای شهر از سوی احزاب معرفی و توسط مردم انتخاب می شوند و نه با معرفی اشخاص .
وی تخصص در زمینه عمران، معماری، شهرسازی و حقوق را از جمله نیازمندی ها برای شورای شهر عنوان و تصریح کرد : افراد متخصص صاحب ایده و دارای سابقه اجرایی برای این مسئولیت مناسب هستند نه فقط دارندگان مدرک تحصیلی.
نواری با بیان این که ساختار نیروی انسانی شهرداری باید اصلاح شود، افزود : باید نیروهای ناکارامد تعدیل و امور به بخش خصوصی ماهر واگذار و بعد روی کارها نظارت دقیق و جدی شود.
سخنگوی شورای شهر انزلی مسئولیت نظارت بر اجرای طرح های عمرانی را با نیروهای شاغل در شهرداری و صحت یا عدم صحت آن را نیز مربوط به آنان دانست و گفت: در بعضی سازمان ها نظارت عالیه انجام می شود ، مشاور می گیرند و خیالشان از بابت صحت اجرای طرح ها جمع است .
نواری در خصوص اینکه چرا اولویت در طرح های عمرانی لحاظ نمی شود، اظهار کرد : شورا اولویت را در نظر می گیرد اما در اجرا این کار پیاده نمی شود.
سخنگوی شورای شهر انزلی تصریح کرد : ما تذکرات را داده ایم اما شهردار با مسائل زیادی مواجه است و باید کارشناسان متخصص و دلسوز در مجموعه باشند .

*رفع مشکلات شهری
شهردار هر شهر، بالاترین مدیر آن در حوزه خدمات اجرایی شهری است و باید به دنبال عمران ، ارائه خدمات و توسعه شهر و شهروندان و جلب مشارکت و رضایتمندی عموم مردم و شورای شهر باشد. موسی فکور شهردار جدید انزلی با دو سال تجربه معاونت شهرداری اواخر بهمن امسال در آیین معارفه خود برنامه ریزی برای رفع مشکلات شهری را دغدغه اصلی خود عنوان کرد .
توجه به اولویت های شهری ، برنامه ریزی درست و اصولی ، اصلاح سیستم شهرداری مدیریت هزینه ، نظارت دقیق و جدی بر اجرای پروژه ها ، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ، توجه به نظافت شهری و ساماندهی مناسب زباله ، زیباسازی شهر و احداث بوستان و فرهنگسرا ، احداث و نگهداری سرویس های بهداشتی ، جلوگیری از تردد احشام سرگردان و سگ های ولگرد و همچنین نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از نیازهای جدی شهر است .
حفظ و ترمیم بافت تاریخی و بناهای ارزشمند ، نوسازی بافت های فرسوده و ساختمان های مخروبه، ساماندهی ترافیک شهری و رفع سد معبر نیز باید بطور جدی توسط شهرداری و شورای شهر مورد پیگیری واقع شود.
امری که با بهسازی سیستم شهرداری ها ، انتخاب افراد کارامد برای شوراها، فعال شدن سازمان های مردم نهاد و مطالبه گری صحیح شهروندان قابل دستیابی است.
حفاظت از سلامت تالاب انزلی و رودخانه های جاری در شهر و ساحل دریا از دیگر خواسته های انزلی است.
انزلی شهر بی نظیر ساحلی و بندری کرانه جنوبی خزر و غرب گیلان از کانون های مهم گردشگری و تجارت در شمال کشور است.
خبرنگار : گیتی بابایی ** انتشاردهنده: کبیری
6030/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.