به گزارش ایرنا محمدعلی نجفی ظهر شنبه در آئین معارفه فرماندار تالش در فرمانداری این شهرستان افزود: برجام در معرض نقد قرار می گیرد، برخی از نقدها سیاسی و برخی دیگر در سطح بین المللی است و در این رابطه هر وقت نیاز باشد مقام معظم رهبری نیز از منظر مصلحت به داخلی ها و خارجی ها تذکراتی می فرمایند، اما حقوق مسلم هسته ای ایران با برجام تثبیت شد.
وی اظهار کرد: جهان را قبل از برجام علیه ایران مسلح و تحریک کرده بودند و به ایران هراسی دامن می زدند اما بعد از به ثمر نشستن برجام، هیچ کشوری جرات طعنه زدن به جمهوری اسلامی ایران را ندارد و امروز 1+5 معتقد است برجام، قراردادی بین المللی است و کسی حق ندارد آن را بر هم بزند.
استاندار گیلان بیان کرد: فراموش نکنیم قبل از برجام، تولید و صادرات نفت و گاز به شدت کاهش یافته بود و بسیاری از کشورها تلاش می کردند با اتکا به نفت عربستان سعودی، قیمت جهانی نفت را کاهش دهند تا تولید آن برای ایران، اقتصادی و مقرون به صرفه نباشد.
نجفی ادامه داد: کشور ما از سال 2008 حرفی برای گفتن در اوپک نداشت اما اکنون برای نخستین بار سیاست های اوپک توسط وزیر نفت ما تعیین می شود و میزان صادرات نفت از دو میلیون بشکه در روز فراتر رفته است.
او اضافه کرد: به مدت 10 سال کمیسیون اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان برگزار نمی شد و در حوزه تجارت و اقتصاد ایران و روسیه، مشکلاتی به وجود آمده بود و به برکت برجام، تحریم های کشتیرانی و ترانزیت کالا حذف شد و این دستاوردها به عنوان مظهر اقتدار باید حفظ شود.
وی اظهار داشت: بعد از 41 سال با اتکا به چهار میلیارد دلار درآمد سالیانه رفت و آمد مسافران، قرارداد بزرگی برای خرید هواپیما با خارج منعقد شد و این امر نیز از منظر اقتصاد مقاومتی و گشایش ایجاد شده در واردات ماشین آلات و مواد اولیه، از ثمره های برجام است.
استاندار گیلان گفت: از ثمره های دیگر برجام، حضور و اعلام آمادگی نمایندگان 24 کشور نظیر نروژ، آلمان، فرانسه، ترکیه و چین برای سرمایه گذاری خارجی در استان گیلان است و حجم تجارت خارجی این استان بعد از برجام نسبت به قبل از آن 130 درصد افزایش یافته است.
نجفی افزود: نرخ بیکاری در گیلان از 15.6 در سال 92 به 9.6 در پایان نیمسال اول سال جاری رسید و این استان که در گذشته هفتمین یا هشتمین استان بیکار کشور بود، اکنون به بیست سومین استان بیکار تبدیل شده و جزو هفتمین یا هشتمین استان شاغل کشور محسوب می شود.
وی اظهار کرد: در سال گذشته همه شهرهای گیلان را سبز اعلام کرده بودیم و امسال بخش زیادی از شهرستان های استان را سبز اعلام می کنیم و تا پایان نیمه اول سال آینده، همه روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت گیلان از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.
وی بیان کرد: گیلان در گذشته در بسیاری از شاخص های توسعه، از میانگین کشوری پایین تر بود و اکنون یا از آن بالاتر رفته یا جزو استان های برتر محسوب می شود.
نجفی ادامه داد: وظیفه ما خدمت به ملت است و فضای لازم برای خدمتگزاری به مردم وجود دارد و شرایط گیلان و شهرستان تالش نیز برای تلاش و خدمت صادقانه به مردم مطلوب است.
او اضافه کرد: خط آهن قزوین - رشت ظرف چند ماه آینده افتتاح خواهد شد و طرح راه آهن آستارا - رشت در حال نهایی شدن است و کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان برای سرمایه گذاری تا سطح 500 میلیون یورو اعلام آمادگی کرده اند و این خط آهن از شهرستان تالش هم خواهد گذشت و راه ارتباطی و اقتصادی دنیا را بیش از 2 هزار کیلومتر نزدیک تر و کوتاه تر خواهد کرد.
استاندار گیلان ادامه داد: صادرات غیرنفتی گیلان نسبت به سال گذشته 14 درصد رشد داشته و شهرستان تالش نیز در به دست آمدن این توفیق، سهم قابل توجهی ایفا کرده است.
نجفی گفت: دولت به برنج کاران، چای کاران و بهره برداران مرکبات کمک می کند اما کیوی محصولی اقتصادی است و هرچند به کشت کیوی و تعطیلی کشت سایر محصولات کشاورزی توصیه نمی شود اما به لحاظ اقتصادی بودن کیوی، مردم می توانند در تولید این میوه سرمایه گذاری کنند.
وی افزود: دولتمردان تدبیر و امید باید برای کاهش و رفع مشکلات مردم تلاش کنند و جوانه های امید را در دل های ملت شاداب نگه دارند و با حسن خلق و خدمتگزاری به مردم، زمینه و شرایط لازم را برای حضور گسترده ملت در همه صحنه ها فراهم کنند.
حجت الاسلام حسین انصاری امام جمعه تالش نیز در این آئین گفت: رضایت والدین و مردم از شرط های دستیابی به سعادت اخروی است و علی فتح الهی در زمان تصدی فرمانداری تالش، خدمات ارزنده ای از خود نشان داد و ضمن قدردانی از تلاش های او، از استاندار گیلان نیز به خاطر انتخاب جایگزینی شایسته به جای فتح الهی سپاسگزارم.
حجت الاسلام حسین خانی پور امام جمعه اهل سنت تالش نیز در این آئین گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، حصار بزرگی در این شهرستان برداشته شد و به لحاظ افزایش حس برادری و برابری میان اهل شیعه و سنت تالش، خوشنودی مردم را شاهد هستیم.
وی افزود: امروز با همت دولت تدبیر و امید، مسئولانی از اهل سنت در برخی از دستگاه های اداری شهرستان تالش برای مردم خدمت می کنند.
در ادامه این آئین، سید عیسی مهدوی به عنوان فرماندار جدید تالش معرفی و از زحمت های علی فتح الهی فرماندار قبلی این شهرستان قدردانی شد.
مهدوی پیش از این فرماندار رشت و فتح الهی به مدت سه سال فرماندار تالش بود.
شهرستان تالش با بیش از 190 هزار نفر جمعیت که 40 درصد آن را برادران و خواهران اهل سنت تشکیل می دهند، در غرب استان گیلان قرار دارد.
خبرنگار: عیسی پاشاپور ** انتشاردهنده: کبیری
7124/2007

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.