آئین های نوروزی نماد هویت و فرهنگ ملی ایرانیان است و در سال های نه چندان دور با شور و هیجان خاصی برگزار می شد و اکنون بخش ناچیزی از آن باقیمانده است.

در ایامی که بیماری کرونا شیوع کرده، ورق زدن خاطرات نوروز و یاد فرهنگ غنی آستارا می تواند زمینه ای برای لذت بخش بودن لحظات در خانه ماندن باشد.

ربابه مجیدی از ساکنان آستارا روز جمعه گفت: زنان در سال های گذشته در نوروز برای پختن شیرینی های خانگی آماده می شدند و اتاق بزرگ خانه را به پخت شیرینی های قطاب، نان پنجره ای و بیشی اختصاص می دادند و شیرینی ها در تشت های مسی بر روی آتش زغال تهیه می شد.

وی افزود: از رسوم مردم آستارا در نیم قرن گذشته این بود که مادران در طول سال به جای پرده پنجره، از پارچه سفید استفاده می کردند و هنگام تحویل سال نو، پارچه ها را از داخل بقچه ها در آورده و به جای پرده آویزان می کردند.

وی بیان کرد: پارچه های سفید به مدت ۱۳ روز به میمنت سال نو از پنجره ها آویزان می شد و در داخل خانه ها روشنی و صمیمیت خاصی حاکم بود.

شاپور کوششیان از شهروندان  آستارا با اشاره به رونق کار خیاط های ۵۰ سال قبل در آستانه نوروز، گفت: بیشتر پدران برای دوخت کت و شلوار پسران خود نزد خیاط می رفتند تا آنها با پوشیدن لباس رسمی و نو، به استقبال سال جدید بروند.

وی بیان کرد: بسیاری از خیاط ها به جای گرفتن حق الزحمه دوخت کت و شلوار، کره و عسل محلی دریافت می کردند و سفره هفت سین با سفره های هفت سین امروز تفاوت داشت و در وسط خانه بر روی سینی بزرگ گسترده می شد و اعضای خانواده دور آن جمع می شدند.

شهروند دیگری نیز که حدود ۵۰ سال سن دارد، گفت: در اعیاد نوروز دهه های گذشته، اهالی آستارا گندم، عدس، نخود و تخم کدو را به عنوان آجیل تفت داده و همراه با ازگیل و گلابی آب نمک خورده، به سفره هفت سین اضافه می کردند.

وی به حال و هوای دوران کودکی خود و گرفتن عیدی از بزرگان اشاره و بیان کرد: بزرگان فامیل به ما تخم مرغ رنگی عیدی می دادند و با گرفتن این نوع عیدی خوشحالی، شور و نشاط وجود ما را در بر می گرفت.

آئین های نوروزی در گذشته با محبت، صمیمت و وحدت اعضای جامعه همراه بود و خانواده های امروز باید به حفظ، ماندگاری و انتقال آنها به نسل های آینده اقدام کنند اما در تعطیلات نوروز امسال بیش از هر چیز به ماندن در خانه نیازمندیم تا سین سلامتی بار دیگر به جامعه و کانون خانواده ها بازگردد.

شهرستان آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و مرکز آن جزو ۲۰ شهر گردشگر پذیر ایران است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.