مردم به سرعت خود را کنار می کشند ، برخی از بوی ماده ضدعفونی کننده به سرفه می افتند ، عده ای به خیس شدن لباس و اجناسشان اعتراض می کنند.

مادر جوانی با ساک مواد غذایی در دست جلو می رود و می گوید الان چه وقت این کار است مگر نه این که ضدعفونی خیابانها باید  شب هنگام صورت بگیرد ، استنشاق این مواد ممکن است برای افراد مضر باشد اگر می خواهید روز ضدعفونی کنید حداقل خیابان را ببندید یا اعلام کنید که مردم از خانه هایشان بیرون نیایند.

احتیاط ، شرط گندزدایی

ضدعفونی کردن یا گندزدایی اماکن عمومی بعنوان یک اقدام ضروری برای پاکسازی محیط ، با شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف گیلان آغاز شد و تلاش های  خوبی هم صوت گرفت اما صاحب نظرانمی گویند این کار باید با رعایت استانداردها  در زمان و مکان مناسب و توسط افراد آموزش دیده انجام شود تا به جای مفید به حال مردم بودن خود موجب ضرر نشود.

بر اساس مشاهدات  این کار در شهرها و روستاها به صورت متمرکز توسط یک نهاد یا ارگان خاص با  امکان نظارت کافی بر نوع و میزان مواد مورد استفاده ، شیوه ضدعفونی و مکانهای لازم صورت نمی گیرد. در مواردی حتی دیده شده که افرادی خیرخواه اما غیرمتخصص اقدام به ضدعفونی مغازه ها کرده و به اجناس لطمه زده اند ، یا دستگاه های خودپرداز بانکها را به شیوه نامناسب ضدعفونی کرده و به آن آسیب زده اند.

 فروشنده لباس در یکی از شهرهای غرب گیلان گفت : گروهی برای ضدعفونی به داخل مغازه آمدند و مدتی بعد از رفتنشان متوجه آسیب دیدن لباسهای در معرض مواد بودیم .

وی افزود: می دانم که قصد آنها خیر بوده اما هر کاری باید به شکل اصولی و صحیح انجام شود و این مواد که رنگ لباسها را برده در صورت استنشاق توسط افراد قطعا می تواند برای سلامت نیز مضر باشد.

رئیس حوزه بانک ملی غرب گیلان نیز در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ضد عفونی عابر بانک ها نیاز به مواد مخصوص خود دارد و از مردم می خواهیم صفحه کلید و مانیتور دستگاهها را با آب و وایتکس ضد عفونی نکنند .
محسن جباری اظهار داشت: هرچیزی به غیر از مواد مخصوص باعث خرابی دستگاهها شده و خدمات رسانی به شهروندان را دچار اختلال خواهد کرد .

عدم رعایت پروتکلها و استانداردهای گند زدایی علاوه بر آسیب به سلامت انسان می تواند روی محیط زیست اثر سوء بگذارد.

گندزدایی آداب دارد

 یکی از فعالان محیط زیست گیلان در این باره بیان داشت : مسلما ما شاهد و قدر دان کوشش هایی هستیم که این روزها می شود و می دانیم که همیشه برای انجام امور این چنینی سازمان بهداشت جهانی و به تبع آن وزارت بهداشت و درمان پروتکل هایی دارد و ما امیدواریم مطابق آنها عمل بشود چر که ما تا کنون چنین تجربه ای نداشته ایم و اصولا دستورالعمل ها برای همین روزهاست تا بی تجربگی نکنیم و غافلگیر نشویم !

لیلا مسروری خاطرنشان کرد:قطعا این پروتکل ها تفاوت گند زدایی در محیط شهری و محیط روستایی را لحاظ می کنند ! قطعا شدت پاشش مواد مهم است و باید تابع اصولی باشد ! قطعا زمان پاشش  و حتی نوع ابزار آن مهم است و حتما در پروتکلها قید شده ! ضمن این که بنظر می رسد ابزار گندزدایی در برابر یک ویروس متفاوت از یک پمپ سمپاش معمولی است!

این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: همانطور که درکشاورزی مقابله با آفات و سم پاشی یک کار تخصصی است که چگونگی کار بسته به گیاه و آفت و وسعت باغ تعیین می شود در خصوص مقابله با این ویروس و ضدعفونی کردن نیز این مسئله حتی مهم تر است چرا که به هر حال ما با یک ماده شیمیایی سر و کار داریم ، آیا این ماده در روستا برای احشام برای بافت خاک برای درختان به شکوفه رفته ضرری ندارد .

وی تصریح کرد: در شهر نیز باید به این نکات دقت کرد که با توجه به آلودگی های شهری موجود، ترکیب این ماده با ذرات آلوده موجود در هوا سنتز جدیدی می دهد یا خیر ، آیا برای افراد دارای آلرژی  یا بیماری های دیگر تاثیر سوء دارد یا نه .

این کنشگر محیط زیست اظهار داشت: بی شک پاسخ تمام  این سوالات در پروتکلهای مربوطه پیش بینی شده است پس امیدواریم با نظارت کاملا دقیق و با رفتار کاملا تخصصی فارغ از هیجانات کاذب به این امر پرداخته شود .

مسروری متذکر شد: کسی که عمل گندزدایی را متقبل می شود باید کاملا آموزش دیده و توجیه باشد تا بتواند این کار را دقیق و درست انجام دهد ، کسانی که مواد را ترکیب و آماده می کنند نیز همچنین ، لذا تعهد تام و تمام نسبت به پروتکل سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت درمان در خصوص گندزدایی و ضدعفونی کردن می تواند متضمن موفقیت این اقدام باشد و ما بدون تبعات بعدی و یا با کمترین اثر ثانوی بتوانیم محیط را پاکسازی کنیم تا این همه تلاش نیروی انسانی و منابع مادی به ثمر بنشیند.

لزوم رعایت پروتکل ها

پروتکل گندزدایی به معنی مجموعه از قوانین و رویه ها برای ضدعفونی مناسب اماکن عمومی در هنگام شیوع بیماری گفته می شود .

کارشناس سلامت محیط معاونت بهداشت گیلان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت : ضدعفونی محیط در صورتی که  طبق پروتکل بهداشت انجام شود هیچ ضرری برای مردم ندارد.

علیرضا سعیدی،  ترکیب مواد مورد استفاده در اجرای ضدعفونی اماکن عمومی را یک لیتر ماده سفید کننده با 9 لیتر آب و یک لیتر الکل و بهترین موقع  گندزدایی این مکان ها را شب هنگام زمان تردد حداقلی مردم عنوان کرد.

وی افزود : اداره جات و بانکها و سازمانها ، نهادها و غیره نیز موظف به ضدعفونی اماکن خود  هستند و بعد از ساعت کاری بهترین زمان ضدعفونی محیط است.

وی با اشاره به این که متولی انجام ضدعفونی در شهرها شهرداری و در روستاها بخشداری ها هستند خاطرنشان کرد: قبل از ضدعفونی معابر عمومی باید مورد اعلام و خیابان بسته شود ؛ همچنین درصد ترکیب مواد ضدعفونی کننده باید بر اساس اعلام بهداشت محیط باشد .

کارشناس سلامت محیط معاونت بهداشت گیلان با تاکید بر لزوم رعایت دقیق پروتکل اعلامی برای ضدعفونی اظهار داشت: موارد لازم طی نامه به شورای شهر و بخشداری ها ابلاغ می شود تا امور  با هماهنگی های لازم و نظارت بهداشت محیط شهرستان ها صورت بگیرد.

اجرای اصولی پروتکل های ضدعفونی ، استفاده از مواد و میزان استاندارد، زمان مناسب گندزدایی ، نقاط ضروری برای ضدعفونی ، برای پیشگیری از بروز مشکل برای مردم و همچنین موثر بودن اقدامات و رسیدن به هدف لازم یعنی جلوگیری از شیوع ویروس الزامی است.

انجام غیر اصولی گندزدایی علاوه بر هدر رفت این مواد ، خود موجب بروز مشکل در سلامت افراد و مشکلات زیست محیطی می شود.

اکنون که از دستپاچگی روزهای نخست مواجهه با کرونا رهایی یافتیم به جاست که هر گامی برای رویارویی با این ویروس منحوس را سنجیده تر برداریم مبادا به جای درمان دردی بیافزاییم .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.