دولت تدبیر و امید از زمان روی کار آمدن همواره برای رفاه  و خدمت به تمامی شهروندان اهتمام داشته و در  عمر  سکانداری خود  در امور اجرایی کشور،  حمایت از تولید اعم از صنعتی و کشاورزی را از مهمترین رویکرد های خود قرار داد؛ اگرچه شرایط تحریم دشواری هایی تحمیل کرد اما با این وجود طی دو سال گذشته حدود ۳۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه فعال استان گیلان به چرخه تولید بازگشته اند.

به گزارش ایرنا، استان گیلان با مساحت ۱۴ هزار و ۷۱۱ کیلومتر مربع بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، دارای ۱۶ شهرستان، ۵۲ شهر و ۴۳ بخش، ۱۰۹ دهستان و دو هزار و ۵۸۳ پارچه آبادی دارای سکنه است
آب و هوای مساعد، خاک حاصلخیز، وجود رودخانه های فصلی و دائمی و سواحل، مناطق طبیعی بکر و چشم اندازهای زیبا که بویژه در دل روستاها قرار دارند؛ زمینه کشاورزی و صنعت گردشگری را در سرزمین باران های نقره ای فراهم آورده است.  گازرسانی، آبرسانی، برق رسانی و راه روستایی از جمله خدمات زیربنایی هستند که علاوه بر بهره مندی روستاییان از این نعمت ها ، موجب جذب گردشگران و پویایی و رونق اقتصادی آن مناطق می شود
در زمان روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، شاخص های آب و راه روستایی استان گیلان از میانگین کشوری بین ۱۰ تا ۱۴ درصد عقب تر بود که بعد از استقرار دولت یازدهم، نه تنها اهتمام بر جبران عقب ماندگی ها شد؛ بلکه افزایش در شاخص هایی همچون برخورداری از گاز روستایی و رتبه برتر در گازرسانی روستایی را برای این مرز و بوم به همراه آورد

 رشد شاخص ها در گیلان طی شش سال

دولت تدبیر وامید با اهتمامی که در زمینه رشد شاخص برق در گیلان داشته، طی شش سال توانسته دو هزار و ۲۵۶ کیلومتر به شبکه برق در استان بیفزاید؛ ضمن اینکه با افزودن  سه هزار و ۴۴۲ دستگاه ترانس با ظرفیت ۴۶۱ مگاولت آمپر به شبکه شاخص شبکه های توزیع برق را از ۹۸ و ۱۵ صدم درصد در سال ۹۲ به ۹۹ و دو دهم درصد در پایان  هفته دولت ۹۸ برساند.

یکی از بخش هایی که دولت تدبیر و امید در گیلان بسیار موفق عمل کرده و شاخص آن در استان افزایش چشمگیر حدود ۳۰ درصدی داشته، بخش گاز رسانی و شبکه گاز در استان بوده  که شاخص افزایش و توسعه شبکه های گاز رسانی، احداث و افزایش ظرفیت لوله های انتقال گاز رسانی به مناطق شهری و روستایی از ۶۳ درصد  در سال ۹۲  به ۹۴ و شش دهم درصد در پایان هفته دولت امسال بوده است.

طی هفته دولت سال جاری ،  ۶۲ طرح گازرسانی به ۲۸ روستای سخت گذر و کوهستانی و ۳۴ واحد صنعتی با هزینه ای بالغ بر ۱۱۷ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد. با بهره مندی این روستاها از نعمت گاز طبیعی، مجموع روستاهای برخوردار از گاز در استان به دو هزار و ۱۵ روستا خواهد رسید؛ این روستاها با جمعیتی بالغ بر  یک هزار و ۳۵۰ خانوار در شهرستان های رودبار، سیاهکل، تالش، ماسال، فومن، لنگرود و رودسر واقع هستند و برای گازرسانی به این روستاها بیش از ۹۶ میلیارد ریال هزینه شده و با این افتتاح درصد بهره مندی خانوارهای روستایی استان به ۹۵ درصد می رسد.

برای گازرسانی به ۳۴ واحد صنعتی در استان  نیز بیش از ۲۱ میلیارد ریال هزینه شده است. هرستان های رشت، انزلی و صومعه سرا هر کدام با چهار  واحد صنعتی، بیشترین سهم را از گازرسانی های هفته دولت امسال دارند و با افتتاح این طرح ها، مجموع مشترکان صنعتی گاز در استان به پنج هزار و ۴۰۵ مشترک افزایش می یابد.

در حال حاضر شرکت گاز گیلان افزون بر یک میلیون و ۶۰ هزار مشترک را در استان تحت پوشش دارد که بالغ بر ۸۷۰ هزار  از این تعداد، مشترکان خانگی  هستند.

آب و فاضلاب؛

افزایش خط انتقال ، افزایش و توسعه شبکه های توزیع آب و احداث ایستگاه های پمپاژ در نقاط مختلف استان ، افزایش شبکه و افزایش ظرفیت تصفیه خانه ها و احداث شبکه جمع آوری فاضلاب و آب های سطحی از ۶۵ و چهار دهم درصد در سال ۹۲ به ۷۰ و ۷۷ صدم  درصد در پایان  هفته دولت ۹۸ می رسد. در بخش تامین آب شرب روستایی نیز که در سال ۹۲ گیلان از میانگین کشوری عقب تر بود،  با اقداماتی همچون افزایش و توسعه لوله های انتقال ، افزایش ظرفیت های احداث شبکه های توزیع و احداث و راه اندازی پمپاژ های مسیر خط انتقال آب شرب ؛  اکنون  شاخص بهره مندی روستاییان استان از آب شرب سالم و بهداشتی از ۶۴ درصد در سال ۹۲ به ۷۶ صدم درصد رسیده است.

بهداشت و درمان؛

در بخش بهداشت و درمان از  یک هزار و ۲۵۴ مرکز بهداشت استان در سال ۹۲ ، تعداد یک هزار و ۱۹۱ مرکز فعال بود که اکنون مراکز فعال به یک هزار و ۲۲۴ رسیده؛ ضمن اینکه از جمعیت دو میلیون و ۵۳۰ هزار و ۶۹۶ نفر در استان ، دو میلیون و ۳۳۳ هزار و ۶۲۷ نفر  تا کنون تحت پوشش مراکز بهداشت قرار گرفته اند .براساس استانداردها به ازای هر ۱۰ نفر یک تخت باید وجود داشته باشد و در همین راستا، شاخص بهداشتی از ۸۸ درصد در سال ۹۲ به ۹۲ و دو دهم درصد و شاخص درمانی از ۹۵ درصد به بیش از صد درصد ( ۱۰۰ و چهار دهم درصد) تا کنون افزایش یافته است.

مسکن روستایی؛

شاخص بهسازی و بازساری مسکن روستایی از ۲۵  درصد به ۳۶ درصد افزایش یافته ضمن اینکه صدور سند مالکیت در روستاها نیز از ۲۶ و پنج دهم درصد در سال ۹۲ به ۳۶ و دو دهم درصد  طی سالجاری افزایش یافته استاجرای طرح هادی یکی از طرح های مهم در روستاهای کشور به شمار می اید که  در همین راستا در استان نیز تلاش شده تا این مهم صورت گیرد و  از مجموع دو هزار و یک روستا بالای ۲۰ هزار خانوار،۵۲۰ روستا در استان در سال ۹۲ از طرح هادی  بهره مند بودند که  میزان برخورداری روستاهای استان از طرح هادی در سال ۹۸ به ۹۰۰ روستا از مجموع دو هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ هزار خانوار رسیده است.

راه ها و محورهای مواصلاتی؛

در بخش راه ها اعم از راه های اصلی، فرعی و آزادراه ها میزان راه های استان از افزون بر ۱۰ هزار و ۷۴۹ کیلومتر به بالغ بر ۱۱ هزار و ۱۵۲ کیلومتر طی شش سال گذشته افزایش یافته که در بخش آزادراه از ۵۳.۱ کیلومتر در سال ۹۲ به ۶۸.۶ کیلومتر ، بزرگراه از ۴۰۶.۲۸ کیلومتر به ۴۷۷.۶۴ کیلومتر ، راه اصلی از ۲۸۶.۹۴ کیلومتر به ۳۰۷.۹۵ کیلومتر  و راه روستایی از ۸۹۰۶.۵۷ کیلومتر به ۹۲۴۶.۷۸ کیلومتر در سال ۹۸ افزایش یافته است.

علاوه بر این شاخص احداث ، بهسازی و آسفالت راه روستایی از ۳۹ و نیم درصد در سال ۹۲ به ۵۵ و چهار دهم درصد در سال ۹۸ افزایش یافته است.

تجهیز ، توسعه و نوسازی مدارس؛

از ابتدای احداث مدارس تا سال ۹۲  حدود یک میلیون و ۵۵۵ هزار متر مربع مساحت احداثی کلاس ها بوده اما از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۷ این رقم به حدود یک میلیون ۵۸۸ مترمربع ارتقاء یافته است. در سال ۹۲ پروژه های گرمایشی ۳۷ پروژه ، ۲۰۶ کلاس درس و زیربنای ۱۴ هزار و ۲۲۴ مترمربع  بوده  اما طی پنج سال اخیر ۸۷۷ پروژه و به تعداد پنج هزار و ۴۰۷ کلاس درس و زیربنای  ۴۷۲ هزار و ۹۸۵ مترمربع افزایش یافته همچنین پروژه های احداثی به تعداد ۲۵۷ پروژه یک هزار و ۸۸ کلاس درس و زیربنای ۱۳ هزار و ۴۶۸ مترمربع  بوده است.

بخش کشاورزی؛

در بخش کشاورزی میزان فراوری محصولات کشاورزی در سال ۹۲ ،  ۱.۷ میلیون تن  بوده که این میزان اکنون به ۲.۳ میلیون تن رسیده ضمن اینکه در بخش تجهیز و نوسازی اراضی از ۶۱ هزار و ۵۰۰ هکتار به ۸۳ هزار هکتار  و در زمینه احداث شبکه های فرعی ابیاری و زهکشی از ۳۳ هزار و ۸۵۰ هکتار به ۳۶ هزار هکتار از سال ۹۲ تا ۹۸   رشد داشته ایم. افزایش تولیدات کشاورزی اعم از  زراعی و باغی   از رویکردهای دولت  تدبیر و امید استان بوده که در همین راستا، از سال ۹۲ تا کنون تولیدات زراعی از یک هزار و ۴۱۴ تن به یک هزار و ۶۹۰ تن و در تولیدات باغی از ۴۹۲ هزار تن به ۵۹۷ هزار تن  رشد داشته است.

کسب میانگین  رتبه نخست بهبود شاخص فضای کسب و کار

نرخ بیکاری گیلان بر اساس آمار مرکز آمار ایران در سال ۹۲ ، ۱۳ و شش دهم درصد بوده که این میزان در بهار امسال به هشت و دو دهم کاهش یافته ضمن اینکه براساس گزارش های فصلی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به طور میانگین از بهار ۹۲ تا تابستان امسال، گیلان رتبه نخست در بهبود شاخص فضای کسب و کار در کشور را دارا بوده است. در جریان سفر نیمه اسفندماه گذشته رئیس جمهوری به استان ۳۴ هزار میلیارد ریال پروژه در بخش های زیرساختی ، صنعت، بیمارستانی و کشاورزی به بهره برداری رسید. میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب استان تا پایان سال ۹۱ نیز معادل ۷۰۸ میلیون دلار و سرمایه گذاری جذب شده استان ۲۲۵ میلیون دلار بود این درحالی است که سرمایه گذاری مصوب استان تا پایان دی ماه ۹۷ معادل یک هزار و ۳۰۰ میلیون دلار و میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده استان به ۴۹۵ میلیون دلار افزایش یافته است.

این رقم رشد بیش از ۱۲۰ درصدی جذب سرمایه گذاری خارجی را در دولت تدبیر و امید نسبت به ادوار گذشته نشان می دهد.

فناوری و اطلاعات؛

تعداد اختراعات ثبت  و تجاری شده در سال ۹۲ ، ۶۹ اختراع و   در هفته دولت امسال این تعداد به ۱۸۰ اختراع رسیده ضمن  اینکه ۱۲۹ تقاضای ثبت اختراع در فرآیند داوری تایید شده که جهت تصمیم گیری نهایی به اداره ثبت اختراعات کشور ارسال و منتظر اعلام نتیجه باشند. همچنین تعداد واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک ها در سال ۹۲ ، ۲۹۳ واحد بود که  اکنون به  ۴۴۷ واحد افزایش یافته است. ضریب نفوذ تلفن ثابت در سال ۹۲ ،  ۴۰ و ۸۱ بوده که  بدلیل افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه در استانداردهای جهانی همواره نزولی بوده و در استان نیز این موضوع به طور استاندارد اتفاق افتاده است. از سویی ضریب اینترنت پرسرعت ثابت از شش و ۵۶ صدم درصد به ۱۲ و ۳۵ صدم درصد و اینترنت پر سرعت سیار از شش دهم به ۷۹ و ۳۶ صدم درصد  افزایش یافته ضمن اینکه شاخص های دولت الکترونیک از ۱۵ درصد به ۸۵ درصد افزایش یافته است.

حوزه معاونت اجتماعی، سیاسی و امنیتی؛

مجموع تعداد مدیران جوان در سال ۹۲ پنج نفر بوده که به ۱۲ نفر در سال ۹۸ رسیده؛ همچنین در راستای ارتقای حقوق شهروندی اقداماتی انجام شده که تدوین پیک حقوق شهروندی در دوره اول پایه اول و دوم ابتدایی با هدف آموزش و ارتقای حقوق شهروندی در مدارس ابتدایی، اجرای طرح یکسان سازی لباس کارکنان بخش خصوصی در راستای طرح تکریم و رعایت حقوق شهروندی ، برگزاری کارگاه آموزشی حقوق شهروندی ، آموزش بالغ بر ۵۲ تربیت مربی حقوق شهروندی برای تمامی ادارات استان از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

تعداد سمن های تاسیس شده در ابتدای دولت تدبیر و امید حدود ۴۵ سمن بود که  اکنون به ۷۵ سمن رسیده و افزون بر ۲۰ میلیارد ریال اعتبار به حوزه سازمان های مردم نهاد به منظور اجرای طرح های مختلف در کاهش آسیب های اجتماعی اختصاص یافته ضمن اینکه متقاضیان تاسیس سمن در استان  ۶۰ درصد افزایش یافته و صدور مجوز برای فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی از سال ۹۲ تا کنون ۳۸ درصد بوده است.

برای استفاده  بهتر و افزایش خدمات و رفاه شهروندان و گردشگران از دریا، طرح های سالم سازی از ۱۸ طرح به ۳۵ طرح افزایش یافته که نشاندهنده افزایش ۵۱ درصدی در این بخش است ضمن اینکه در حوزه اعتبارات نیز افزایش صد در صدی در زمینه کاهش تعداد غریق در حدود ۱۷۷ درصد و در زمینه  اعتبارات الگوی و تامین اعتبار جهت تجهیزات امداد و نجات ۱۰۰ درصد بوده است.

راه آهن  رشت – قزوین؛

دولت تدبیر و امید با عزم و اهتمام جدی توانست بر مشکلات عدیده ای که در مسیر ساخت راه آهن قزوین -رشت بود، فائق آمده و زیباترین مسیر ریلی و به گفته کارشناسان شاهکار مهندسی کشور را رقم بزند و در عین حال مصمم است با وصل کردن این خط ریلی به  بندر انزلی و کاسپین و بندر آستارا، کریدور شمال- جنوب را تکمیل و زمینه رونق اقتصادی این منطقه و کشور را فراهم کند.  ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز و در قالب هشت قطعه کار شده، این خط آهن قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر جابه جا کند. 
راه آهن قزوین - رشت ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته شده است.برای احداث راه آهن قزوین - رشت بیش از ۲۵ کیلومتر تونل، حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود 
اول آذرماه سال گذشته  قطار قزوین - رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرد و در نیمه اسفندماه سال ۹۷ به طور رسمی با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید

افتتاح ۱۰۲۶ پروژه در گیلان

با اهتمام دولت و بخش خصوصی ، طی هفته دولت امسال در گیلان یک هزار و ۲۶ پروژه افتتاح می شود که برای بهره برداری از آنها  افزون بر  یک هزار و ۵۳۶  میلیارد تومان هزینه شده است.

ارسلان زارع سرپرست استانداری گیلان در این رابطه بیان داشت: این پروژه ها از لحاظ مبلغ ۱۸ درصد و از لحاظ تعداد ۶۴ درصد بیشتر از سال گذشته است؛ از این مبلغ بالغ بر یک هزار میلیارد تومان پروژه مربوط به بخش خصوصی است که مهم ترین آنها شامل پروژه های صنعتی (۵۸۵میلیارد تومان) ، مخابراتی و فناوری اطلاعات (۱۹۱ میلیارد تومان) ، برق منطقه ای (۱۳۰میلیارد تومان )، گردشگری (۳۸میلیارد تومان)،کشاورزی و شیلاتی (۸۸ میلیارد تومان) است.

به گفته زارع ؛ پروژه های هفته دولت امسال بیشتر در زمینه  های صنعتی، کشاورزی ، شیلات ، عمران شهری، گاز رسانی ، آبرسانی ، برق رسانی و آسفالت راه های روستایی ، فضاهای آموزشی گردشگری ، حمل و نقل و مسکن مددجویان کمیته امداد است.

وی همچنین به سفر خود و معاونان استانداری به شهرستان‌هابه منظور افتتاح پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: در هفته دولت نمایندگانی از سوی دولت برای افتتاح برخی پروژه‌ها به گیلان سفر می‌کنند.

مهمترین افتتاحیه های هفته دولت در گیلان 

پروژه های مهم قابل افتتاح در هفته دولت در حوزه وزارت راه و شهرسازی شامل تعریض، زیرسازی و آسفالت راه روستایی، روکش آسفالت، اجرای روشنایی نقطه‌ای، احداث و بهسازی ساختمان‌های اداری و غیره با اعتبار بالغ بر ۸۹۵,۱۳۲ میلیون ریال در قالب ۵۴ پروژه عمرانی ؛ ۷۳ پروژه جاده‌ای با اعتبار ۵۳۶ میلیارد و ۳۱۶ میلیون ریال و نیز افتتاح    ۳۹۸ واحد مسکن مهر با هزینه‌ای بالغ بر ۲۸۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و در حوزه وزارت نیرو (آب و برق) شامل ۵۲۳ پروژه شامل شرکت آب و فاضلاب شهری ۳۳ پروژه، شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ۲۳ پروژه، شرکت توزیع نیروی برق استان ۴۵۵ پروژه، شرکت برق منطقه ای ۱۲ پروژه است.

سازمان جهاد کشاورزی نیز از ۳۶ پروژه شامل ایستگاه پمپاژ، تجهیز و نوسازی اراضی شالیکاری، سردهنه‌سازی، انتقال آب، احیای آببندان و انهار و غیره ... با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد و ۳۸۴ میلیون ریال و ۳۷ پروژه‌ تولیدی با هزینه‌ای بالغ بر ۸۶۲ میلیارد و ۶۴۵ میلیون ریال و سازمان صنعت، معدن و تجارت از     ۲۱ پروژه‌ تولیدی و صنعتی بهره برداری می کند.

   ۲۱ پروژه شامل هتل‌ها و مجتمع‌های اقامتی و پذیرایی با هزینه‌ای بالغ بر ۳۸۳ میلیارد ریال ،    ۶۱ پروژه اجرای طرح هادی روستایی و غیره با اعتبار بالغ بر ۱۵۳ میلیارد و ۵۲۴ میلیون ریال و همچنین    اجرای ۶۴ واحد مسکن مهر خودمالکین و ۹۹ ساله و طرح ویژه بهسازی هشت واحد مسکن روستایی با هزینه‌ای بالغ بر ۳۷ میلیارد و ۶۲ میلیون ریال،   ارتقاء، راه‌اندازی و بهره‌برداری از سیستم های مخابراتی در قالب چهار پروژه، احداث ۹۳۶ واحد مسکن مددجویی با اعتبار بالغ بر ۴۱۰ میلیارد ریال،    اجرای هفت پروژ گازرسانی با اعتبار بالغ بر ۹۶ میلیارد و ۵۰۹ میلیون ریال و در نهایت واگذاری ۹ واحد به خانوارهای دارای حداقل دو معلول و واگذاری ۳۹ واحد خودمالکی با اعتبار بالغ بر ۳۶ میلیارد ریال از دیگر پروژه های مهم استان طی هفته دولت است.

۷۲۹۶/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.