به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمناف هاشمی روز یکشنبه در دیدار با کریم بک گوشربایف استاندار قیزیل اوردای قزاقستان اظهار کرد: راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان از مبدا گرگان یکی ازظرفیت های مهم استان گلستان است که استفاده کامل از آن می تواند منجر به تحول اقتصادی در کشورهای واقع شده در مسیر این خط آهن بین المللی شود.
وی بیان کرد: گلستان دارای ظرفیت های فراوان و کم نظیری در بخش های انرژی ، نفت و گاز ، گردشگری ، پرورش خاویار و آبزیان است که تقویت روابط تجاری با قزاقستان می تواند به شکوفایی بیشتر این ظرفیت ها و توسعه مناسبات مشترک منجر شود .
استاندار گلستان افزود: قزاقستان هم دارای ظرفیت های فراوانی مانند معادن و کشاورزی است که با برنامه ریزی مناسب می توان از پتانسیل های دو طرف و به خصوص استانهای گلستان و قیزیل اوردا بیشتر و بهتر استفاده کرد.
هاشمی ادامه داد: گلستان دروازه ورود ایران به اروپا از طریق خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان است که کشورهای واقع در مسیر این خط آهن می توانند با استفاده از ظرفیت های این خط ریلی، نقش برجسته و مهم در رونق اقتصادی کشورهای خود و آسیای میانه ایفا کنند.
استاندار گلستان به قزاق محله در گرگان نیز اشاره کرد و گفت: ازشهروندان قزاق این مناطق به طور کامل حمایت کرده و تلاش می کنیم با فراهم کردن امکانات و زیرساخت های مناسب، شرایط زندگی را برای آنها آسان تر کنیم .
وی بیان کرد: ایران مبتکر طرح گفتگوی تمدن ها در جهان است و با تعامل مناسب در سال های اخیر ، روابط مناسبی با کشورهای جهان برقرار کرده است.
هیات تجاری استان قیزیل اوردای قزاقستان شامگاه شنبه به گلستان وارد شده اند، بازدید از شرکت 'بهاران پیمان'، شرکت ویتامین E و آریا تیناژن در شهرک صنعتی آق قلا، بازدید از موزه و بافت قدیم گرگان، دیدار با قزاق های ساکن گلستان، شرکت در همایش مشترک همکاری‌های اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین فعالان اقتصادی دولتی وخصوصی دو استان و امضای یادداشت تفاهم همکاری از برنامه های این سفر است.
به گزارش ایرنا گلستان با یک میلیون و 869هزار نفر جمعیت علاوه بر خواهرخواندگی با منگستائو و فعالیت سرکنسولگری قزاقستان در گرگان قرابت های دیگری از گذشته با این کشور دارد چراکه نزدیک به 1500 خانوار قزاق با جمعیتی قریب به شش تا هشت هزار نفر از گذشته های دور به این استان مهاجرت کرده و ساکن شده اند.
3091/1648
خبرنگار : میثم محسنی ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.