مهین نورافروز در همشهری گرگان نوشت: بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان قضایی و انتظامی استان نشان می‌دهد که بیشتر قتل‌های به وقوع پیوسته بدون برنامه‌ریزی قبلی و در پی خشم آنی افراد رخ داده است.
رئیس دستگاه قضایی گلستان با بیان این‌ که ناتوانی در کنترل خشم در استان همچنان قربانی می‌گیرد، به همشهری گفت: بیشتر این قتل‌ها به صورت اتفاقی رخ داده و افرادی که مرتکب قتل شده، هیچ طرح و نقشه‌ای برای اجرای آن نداشته‌اند.

ایجاد کارگروه کنترل خشم در استان
هادی هاشمیان افزود: وقوع این تعداد قتل، زنگ خطری برای مسئولان استان است تا برای جلوگیری از ادامه این پدیده ضد اجتماعی، اقدام عاجلی انجام دهند.
وی ادامه داد: مقابله دیر هنگام با این آسیب ممکن است در طول ماه‌های آینده اتفاق‌های ناخوشایند دیگری به همراه داشته باشد.
هاشمیان، پایین بودن آستانه تحمل را یکی از مهم‌ترین عوامل بروز قتل‌های آنی عنوان کرد و افزود: با وجود کاهش 6 درصدی پرونده‌های ضرب و جرح و کاهش 8 درصدی تهدید، تعداد پروندهای قتل در 6 ماه امسال به طور ناگهانی افزایش یافته است.
وی افزود: این وضعیت نشان می‌دهد که آموختن مهارت‌های رفتاری و کنترل خشم یکی از نیازهای اساسی جامعه استان است که مستلزم برنامه‌ریزی و اجرای فوری است.
رئیس دستگاه قضایی گلستان از ایجاد کارگروه کنترل خشم و کاهش رفتارهای خشن در استان خبر داد و گفت: در این کارگروه یک بانک اطلاعات جامع از افراد سابقه‌دار فراهم می‌شود و پس از آن، انجام پایش‌ها و علت یابی دقیق بروز چنین اتفاق‌هایی آغاز خواهد شد.
وی با بیان این‌که مجازات جایگزین حبس برای افرادی که مرتکب قتل آنی شده‌اند، اعمال نمی‌شود، بیان کرد: این افراد از تخفیف مجازات، مرخصی یا عفو برخودار نخواهند بود.

نیازمند راهکارهای جدید هستیم
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان، عصبانیت و توهین را عامل اصلی بروز چنین اتفاق‌هایی عنوان کرد و به همشهری گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر قتل‌های انجام شده در پی همین عوامل رخ داده است.
مهدی قاسمی وناجمی افزود: در پرونده‌های قتل، مرگ ناشی از سلاح سرد و خفگی، آمار بیشتری را به خود اختصاص داده است که زمینه آن به عصبانیت‌های آنی فرد مقتول باز می‌گردد.
وی افزود: کم‌رنگ شدن مباحث فرهنگی - اسلامی و دینی میان خانواده‌ها از دیگر عوامل افزایش خشم، تهدید، توهین و قتل است.
این مسئول ادامه داد: اتفاق‌های اخیر نشان می‌دهد که با وجود فعالیت‌های فرهنگی برای کاهش خشم و عصبانیت در استان، هنوز موفق عمل نکرده‌ایم و حل این معضل نیازمند ریشه‌یابی و ارائه راهکارهای جدیدتری است.

همخوانی نداشتن آمار نزاع‌ها با قتل‌های اخیر
در حالی که مسئولان قضایی گلستان، خشم و پایین بودن آستانه تحمل برخی شهروندان را دلیل بروز قتل‌های اخیر عنوان می‌کند، تعدادی از کارشناسان معتقدند که شرایط اقتصادی نامناسب، فرو ریختن نظام خانواده‌ها و اختلاف‌های طبقانی افراد با یکدیگر از عوامل اصلی پایین آمدن آستانه تحمل و ارتکاب قتل است.
یک کارشناس مسائل اجتماعی با بیان این‌که بیشتر قاتلان در گروه سنی 23 تا 40 سال قراردارند، به همشهری گفت: بر اساس تحقیقات، بیشتر افرادی که مرتکب قتل شده از شرایط زندگی مساعدی برخودار نبوده‌اند.
امیرمسعودی فر افزود: عوامل روانشناختی و آشفتگی خانوادگی از مهم‌ترین دلایل بروز این اتفاق‌هاست که کمتر به آن توجه شده است.
وی افزود: نکته اساسی در مورد آمار دستگاه قضایی استان است که عنوان می‌کند آمار نزاع‌ها کاهش یافته و آمار قتل‌ها افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که قتل‌های آنی در پی یک نزاع یا درگیری به وجود می‌آید.
مسعودی فر ادامه داد: در 64 درصد از حادثه‌های منجر به قتل متهم پرونده به دفعات از واژه‌های «من نمی‌خواستم او را بکشم»، استفاده می‌کند که این جمله در بیشتر موارد صادقانه مطرح می‌شود. چرا که بیشتر قتل‌ها ناخواسته اتفاق می‌افتاد و هر کدام نیاز به علت یابی دارد.

عوامل افزایش خشونت در جامعه
این کارشناس افزود: از سوی دیگر نبود برنامه‌های مفرح، بالا رفتن میزان آمار افسردگی، افزایش بدهی‌های مالی، کاهش نقش ریش سفیدان در حل مشکلات و برنامه‌های نامناسب تلویزیونی مثل پخش سریال‌های جنایی و خشن با بار انرژی منفی از عوامل دیگری است که موجب شده سطح خشونت در جامعه افزایش یابد، اما برخی مسئولان غافل از این موضوع به دنبال جایگزین‌های دیگری هستند.
وی بیان کرد: استفاده نکردن از کارشناسان زبده در مورد کالبد شکافی علل قتل‌ها و این‌که چگونه یک فرد عادی در یک لحظه تبدیل به فردی قاتل می‌شود، از مواردی است که توجه چندانی به آن نشده است.
مسعودی فر گفت: نگاهی به قتل‌های انجام شده در استان نشان می‌دهد که نوجوانان و جوانان بیش از هر سن دیگری درگیر خشونت‌ها هستند و الگو برداری نامناسب تاثیر زیادی روی رفتارهای آنان دارد.
این کارشناس معتقد است، استرس و فشارهای روانی ناشی از زندگی روزمره، افزایش هزینه‌های زندگی، کم‌رنگ شدن فرهنگ گذشت و عذرخواهی در جامعه، بیکاری، افزایش حاشیه نشینی، اعتیاد و اختلافات قومی و قبیله ای، مسائل ناموسی، خیانت و روابط نامشروع از نمونه بارز دلایل رخ داد چنین قتل‌هایی است.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.