اردیبهشت ماه 1393 بود که استاد محمدرضا لطفی، آهنگساز و نوازنده چیره‌دست تار و سه ‌تار چشم از دنیا فروبست و بر طبق وصیّت این هنرمند گران قدر پیکر وی در گرگان به خاک سپرده شد.
3 سال از آن روز می گذرد. از روز خاکسپاری این نوازنده چیره‌دست، حرف‌هایی درباره ساخت یک آرامگاه برای او مطرح بوده و اکنون فاز اول باغ مزار استاد محمدرضا لطفی در حال انجام است.
اجرای فاز نخست باغ مزار زنده‌یاد محمدرضا لطفی از اواخر فروردین‌ماه امسال آغاز شده که طراحی نقشه آن برعهده مهدی حجت معمار و رئیس ایکوموس ایران بوده است.
معاون زیربنایی؛ حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان در این رابطه گفت: متاسفانه از اجرای طرح و ساخت آرامگاه و باغ مزار استاد لطفی به اندازه کافی عقب مانده ایم و به همین منظور درصدد هستیم از زمان، حداکثر استفاده را برده و سریعا مراحل ساخت باغ مزار استاد لطفی را به سرانجام برسانیم.
علیرضا حاج محمدعلی افزود: عملیات ساخت باغ مزار استاد لطفی در 2 فاز انجام می شود که فاز اول در حال اجراست و برای شروع فاز دوم نیز باید حدود 10 باب از ساختمان‌های اطراف خریداری شود که در مجموع، برای اجرای کامل این طرح 2700 متر مربع عرصه نیاز است.
به گفته وی؛ امید است تا چهارمین سالگرد درگذشت محمدرضا لطفی در ساخت آرامگاه و باغ مزار استاد به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یابیم.
وی تصریح کرد: با تلاش ها و پیگیری های صورت گرفته از سوی سرپرست شهرداری گرگان و سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان در آینده نزدیک، به دستاوردهای خوبی در این زمینه، دست خواهیم یافت.
معاون زیربنایی؛ حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان ادامه داد: باغ مزار و آرامگاه استاد لطفی می بایست مکان و نقطه همایشی برای هنرمندان ایرانی باشد و به محلی برای تجمع و همگرایی هنرمندان در بحث ادبیات و موسیقی تبدیل شود.
حاج محمد علی یادآور شد: درصدد هستیم که با همکاری و طراحی باغ مزار استاد لطفی، گرگان و فرهنگ گرگانی را به سمت احیای مضاعفی سوق داده و گرگان را بر روی آنتن ملی و بین المللی داشته باشیم. به گفته وی؛ استاد لطفی با پیشینه تاریخی در ایران و جهان، بهترین شاخص برای ارتقای فرهنگی شهر گرگان محسوب می شوند که می بایست از این فرصت بوجودآمده، کمال استفاده را برد.

به تناسب عرصه طرح، خواسته ما باید فراتر از حافظیه باشد
معاون زیربنایی؛ حمل ونقل و ترافیک شهرداری گرگان با اشاره به چشم انداز های طرح باغ مزار استاد لطفی در گرگان گفت: برنامه ها و طرح های پیش روی ما برای ساخت باغ مزار و آرامگاه استاد لطفی، فراتر از حافظیه شیراز است که امیدواریم اثری ماندگار در شهر گرگان به یادگار بماند.
حاج محمدعلی افزود: در حال حاضر بازسازی، طراحی، اجرای سر درب آرامگاه استاد لطفی در حال اجراست که برای اجرای مرحله اول، 130 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است. به گفته وی؛ در حال حاضر نگهبانی و حفاظت در باغ مزار برقرار شده است و احیای فضای سبز با گلدان در دست اجرا است.

دکتر حسین کتولی، طراح باغ مزار استاد لطفی
معاون زیربنایی؛ حمل ونقل و ترافیک شهرداری گرگان گفت: با توجه به تحصیلات، تخصص و آشنایی با فرهنگ گرگان، دکتر حسین کتولی، مدیر دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان، برای طراحی آرامگاه و باغ مزار استاد لطفی انتخاب شدند.
حاج محمد علی افزود: شاید در طراحی و اجرای باغ مزار و آرامگاه استاد لطفی نیاز باشد از حضور اساتید دیگری نیز بهره مند گردیم. به گفته وی؛ با توجه به اینکه هر سازه و فعالیت عمرانی هدفی را دنبال می کند در صدد طراحی سازه ای هستیم که بر اساس فرهنگ گرگان باشد.

شناساندن مفاخر شهر گرگان از اهداف ماست
معاون زیربنایی؛ حمل ونقل و ترافیک شهرداری گرگان با اشاره به معرفی مفاخر شهرگرگان به مردم گرگان و گردشگران گفت: درصدد هستیم مفاخر شهر گرگان را با تلفیقی از زیباسازی شهری در قالب تندیس و دیوارواره به مردم شهر گرگان و گردشگران معرفی کنیم.
حاج محمد علی ادامه داد: مردم گرگان باید به مفاخر شهر خود، همچون حکیم فندرسکی، میرداماد، استاد لطفی و ... افتخار کنند.
به گفته وی؛ در خطه شهر گرگان، سرمایه های عظیمی نهفته است که چنانچه از این سرمایه ها به درستی بهره برداری نکنیم کوتاهی و قصور از ما بوده است.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.