به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا قوانلو روز یکشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی گنبد که باحضور امام جمعه و فرماندار ویژه این شهرستان برگزار شد، گفت: خیرین زیادی درمناطق شهری و روستایی گلستان زمین برای ساخت کتابخانه اهدا کرده اند اما این نهاد بودجه ای برای احداث کتابخانه ندارد.
وی افزود: رویکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور، بهسازی، توسعه و تجهیز فضاها یا ساختمان هایی که اشخاص حقیقی یا حقوقی برای راه اندازی کتابخانه در اختیار این نهاد قرار می دهند است که درقالب تفاهم نامه ای نسبتبه عملی کردن آن اقدام می کند.
قوانلو، تامین کتاب و نیروی انسانی مورد نیاز کتابخانه ها را از دیگر وظایف نهاد کتابخانه های عمومی برشمرد و اضافه کرد: کتاب و کتابخوانی از شاخص های مهم توسعه یافتگی جوامع است که همه باید در این خصوص به نهاد کتابخانه های عمومی کمک کنند.
وی همچنین برلزوم احیای مجدد دو کتابخانه عمومی تعطیل شده در گنبدکاووس در مسجد قائمیه و مصلی نمازجمعه این شهر تاکید کرد و گفت: این شهرستان ظرفیت و پتانسیل لازم برای احداث کتابخانه ای جامع را دارد که برای تحقق آن همه باید مشارکت نمایند.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گلستان همچنین در پاسخ به آمار ارائه شده و وضعیت فضای کتابخانه ای و سرانه کتاب در گنبدکاووس که توسط معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه این شهرستان مطرح شد، گفت: متاسفانه مقایسه وضعیت شهرستان با استانداردهای جهانی صحیح نیست زیرا سرانه مطالعه و کتاب نه تنها در گنبدکاووس بلکه در همه شهرهای کشور مان پایین تر از استانداردهای جهانی است.
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس درابتدای این جلسه با ارائه آمارهایی، گفت: براساس استاندارد جهانی به ازای هر یک هزار نفر 28 مترمربع فضای کتابخانه ای وجود دارد درحالی که این شهرستان 350 هزار نفری با کسری 75 درصدی، تنها 2328 مترمربع فضای کتابخانه ای دارد.
فرهاد شیبک افزود: دربحث سرانه کتاب نیز درحالی که به ازای هر نفر در جهان 1،5 تا 2،5 جلد کتاب وجود دارد اما این رقم در گنبدکاووس 17 صدم جلد کتاب برای هر نفر است که این آمار زیبنده این شهرستان تاریخی با غنای فرهنگی بالا نیست.
وی بابیان اینکه گنبدکاووس از لحاظ جمعیت سی و ششمین شهر بزرگ کشور است و از برخی مراکز استان ها نیز جمعیت بیشتری دارد، گفت: درمقایسه بین فضای کتابخانه ای این شهرستان با دیگر شهرهای همطراز، فرسنگ ها فاصله وجود دارد.
شیبک اضافه کرد: امروز بسیاری از روستاهای بزرگ گنبدکاووس و حتی برخی محلات این شهر از نعمت داشتن کتابخانه عمومی محروم هستند و پراکندگی کتابخانه های عمومی فعلی در این شهر نیز خوب نیست.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.