حمیدرضا علی محمدی امروز یکشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: امسال شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان برای خرید تضمینی دانه آفتابگردان در استان 3 مرکز را در گلیداغ شهرستان کلاله، گالیکش و گرگان دایر و کار خرید محصول از اواخر مردادماه آغاز شده است.
به گفته وی خرید آفتابگردان از کشاورزان گلستان با نرخ تضمینی تعیین شده هر کیلوگرم 26 هزار و 644 ریال و با در نظر گرفتن دو درصد ناخالصی و 9 درصد رطوبت توسط شورای اقتصاد تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.
امسال حدود 2 هزار و 700 هکتار زمین کشاورزی گلستان زیر کشت بهاره آفتابگردان رفته است و کارشناسان پیش بینی کرده اند از این سطح 3 هزار و 200 تن محصول برداشت شود.
کشاورزان گلستانی در سال زراعی قبل در سطح 4 هزار و 350 هکتار از زمین های خود آفتابگردان روغنی و آجیلی کشت کرده بودند و شرکت غله و خدمات بازرگانی استان از طریق چهار مرکز در بندرترکمن، گرگان، انبارالوم و گنبدکاووس این محصول را به قیمت تضمینی خریداری کرد.
آفتابگردان گیاهی یک ساله از خانواده گل ستاره ای ها است که تا حدود سه متر رشد می کند و از دانه آفتابگردان روغن خوراکی گرفته می شود.
کنجاله آفتابگردان که پس از روغن گیری باقی می ماند 10 تا 12 درصد مواد ازته دارد و خوراک خوبی برای دام ها است.
در استان گلستان کشت آفتابگردان بیشتر بعد از برداشت گندم (اوایل خردادماه) در مزارع انجام می شود.
گلستان قطب کشاورزی کشور بویژه در حوزه غلات و دانه های روغنی به شمار می رود.
6204/2729
*خبرنگار: علی اصغر تیموریان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.