به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این اداره کل، نوربخش داداشی اظهار داشت: متوسط بارش ایستگاه های استان از ابتدای سال زراعی جاری تا 31 مرداد 96 برابر 372.6 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 و نسبت به میانگین بلندمدت 22 درصد کاهش داشته است.
وی اضافه کرد که بیشترین کاهش مربوط به بندرگز به میزان 52 درصد نسبت به دوره آماری است.
مدیرکل هواشناسی گلستان در خصوص تغییرات دما در استان افزود: میانگین دمای ایستگاه های سینوپتیک استان در مرداد 96 برابر با 30.6 درجه سانتیگراد بوده که نسبت به سال قبل و دوره آماری 1.2 درجه افزایش یافته است.
به گفته وی؛ بیشترین افزایش دما مربوط به هاشم آباد گرگان به میزان 1.8 درجه نسبت به دوره آماری و بیشترین دمای ثبت شده نیز در اینچه برون به میزان 45.7 و در گنبدکاوس 44.9درجه سانتیگراد بوده است.
داداشی در تحلیل میزان رطوبت ، تبخیر و ساعات آفتابی گلستان گفت: میانگین رطوبت نسبی ایستگاه های سینوپتیک استان در مردادماه برابر 56.7 درصد بود که 3درصد نسبت به دوره آماری و 4درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت و براساس این تغییرات در حد نرمال بوده است.
وی ادامه داد که بیشترین کاهش رطوبت مربوط به مراوه تپه و هاشم آباد گرگان به میزان 9 درصد نسبت به دوره آماری است و در مورد تبخیر نیز میانگین آن در ایستگاه های سینوپتیک استان در مرداد 96 برابر با 276 میلیمتر بوده که نسبت به دوره آماری و سال قبل به ترتیب 11 و 13درصد افزایش داشته است.
مدیرکل هواشناسی گلستان افزود که بیشترین افزایش تبخیر مربوط به علی آباد و گنبدکاوس بوده که به ترتیب 34 و 28 درصد نسبت به دوره آماری افزایش داشتند و میانگین مجموع ساعت آفتابی در ایستگاه های سینوپتیک استان در مرداد 96 برابر با 336 ساعت بوده که نسبت به دوره آماری 19 درصد و نسبت به سال قبل13 درصد افزایش داشته است.
به گفته وی؛ در این مدت بیشترین ساعت آفتابی در هاشم آباد بوده که 35 درصد نسبت به دوره آماری افزایش داشته است.

** پیش بینی افزایش دما در شهریور 96
داداشی در خصوص پیش بینی تغییرات ماهانه و فصلی دما و تغییرات فصلی بارش استان اظهار داشت که در شهریور 96 میانگین دما درغالب نقاط استان با افزایش 0.5 تا 1.5 درجه ای و بصورت فصلی در دوره مرداد تا شهریور امسال در غالب نقاط گلستان افزایش دما 0.5 تا 1.5 درجه پیش بینی می شود.
به گفته وی؛ این افزایش در دماهای حداکثری روزانه بیشتر نمود خواهد داشت و با توجه به خروجی مدلهای پیش بینی فصلی مجموع بارش از نیمه دوم مرداد تا نیمه اول آبان 96 در بیشتر نقاط استان در حد نرمال پیش بینی شده است.
وی ادامه داد که در بخش هایی از شمال شرق استان در منطقه گلیداغ و پارک ملی، مراوه تپه، صوفی شیخ و کلاله افزایش 10 تا 20 درصدی بارش نسبت به دوره آماری پیش بینی می شود که احتمالا به علت رخداد بارش های حدی در این مناطق می باشد.
استان گلستان در سال های اخیر با توجه به کاهش نزولات آسمانی و نیز کم توجهی به مصرف بهینه آب در بخش های خانگی و کشاورزی با معضل خشکسالی و چالش تامین آب مواجه شده است.
این استان مرزی واقع در شمال کشور یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که در 30 شهر و 1075 روستا زندگی می کنند، معیشت حدود 47درصد از جمعیت استان که در روستاها زندگی می کنند از زراعت در افزون بر 650 هزار هکتار اراضی کشاورزی که بیشتر دیم است، تامین می شود.
1648
تنظیم و انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.