به گزارش خبرنگار ایرنا علی اصغر طهماسبی روز شنبه در اولین همایش ملی تجارب برگزیده در حوزه بهداشت در گرگان اظهارداشت: گلستان در زمینه پیشگیری از بیماری سالک پیشرو بوده و جشن کنترل این بیماری اوایل سال جاری در شرق استان برگزار شد.
وی عنوان کرد که در بخش بیماری های واگیردار منتقله از پرندگان و دام نیز کنترل خوبی در استان انجام وکمترین موارد ابتلا در این زمینه را داشته ایم.
معاون استاندار گلستان ادامه داد: در بخش کنترل بیماری های مشترک بین دام و انسان، طرح جمع آوری کشتارگاه های غیرصنعتی و توسعه کشتارگاه های صنعتی که 12 سال مسکوت مانده بود از سال 94 اجرایی شد که در تامین سلامت مردم نقش موثری داشته است.
وی؛ شناسنامه دار کردن و تمدید پروانه فعالیت عطاری ها و ساماندهی این واحدها را از دیگر اقدامات بیان کرد.
طهماسبی تصریح کرد: باید در همه حوره ها توسعه نگر باشیم که مهمترین بخش بحث حاشیه نشینی و مشکلات عدیده ناشی از آن همچون گسترش آسیب های اجتماعی و بیماری ها است.
وی یادآور شد: طرح تحول سلامت اقدام مفید دولت و وزارت بهداشت و درمان در حوزه کاهش هرینه های درمان و ارائه کیفیت مطلوب خدمات به مردم بوده است.
به گزارش ایرنا همایش ملی تجارب برگزیده حوزه بهداشت از امروز شنبه در گرگان آغاز شد و تا فردا ادامه خواهد داشت.
در این همایش از 362 مقاله رسیده به دبیرخانه 262 مورد داوری شد که 21 مقاله به صورت سخنرانی و 91 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.
گفته شده که در آئین پایانی همایش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت همراه با درد و زخم است که انگل آن از حیوانات جونده به ویژه نوعی موش صحرایی به نام 'رومبوموس' و از طریق پشه خاکی به انسان منتقل می شود.
لیشمانیوز یا سالک یکی از بیماری های انگلی شایع درمناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بوده و تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب می شود، انواع این بیماری بصورت ضایعات پوستی (سالک) و احشایی (کالازار ) بروز می کند.
زخم و نشانه بیماری سالک دو تا هشت ماه پس از گزش به صورت ورمی سرخ رنگ و بدون درد وجود داشته و پس از مدتی اندازه زخم گسترش یافته و به چند میلیمتر یا چند سانتیمتر می رسد و این زخم در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پا بیشتر دیده می شود.
درصورت درمان بموقع این بیماری پوستی درمدت شش ماه تا یکسال بهبود خواهد یافت و بی توجهی به درمان باعث می شود تا در محل زخم یک جوشگاه فرو رفته ایجاد و به صورت دائمی باقی بماند.
بیشترمناطق شمالی استان گلستان که دارای اقلیم خشک و بیابانی است از نقاط آلوده بیماری سالک به شمار می رود.
پیش از این مسئولان بهداشتی این منطقه آمار سالانه مبتلایان به سالک را بین 400 تا 500 نفر اعلام می کردند.
3014/1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.