به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت دکتر اسحاق جهانگیری در دیدار استاندار گلستان و مجمع نمایندگان این استان تصریح کرد: مردم استان گلستان دارای سابقه درخشان فرهنگی و سیاسی و مردمی موقعیت شناس هستند که در انتخابات اخیر نیز هوشمندانه به صحنه آمدند و رای بالایی به دکتر روحانی دادند.
وی؛ همچنین گلستان را یکی از استان های پراهمیت در زمینه کشاورزی برشمرد و بر لزوم رفع موانع پیش روی توسعه کشاورزی و تبدیل شیوه های سنتی کشاورزی به روش های نوین در این استان تاکید کرد.
دکتر جهانگیری اظهار داشت: گلستان یکی از استان های مهم مرزی کشور است و با توجه به رویکرد جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت روابط با کشور ترکمنستان، گلستان می تواند نقش مهم و تعیین کننده ای دراین زمینه ایفا کند و از فرصت هم مرز بودن با این کشورهمسایه برای توسعه اقصادی استفاده کند.
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه استان های مرزی باید از فرصت مرز به بهترین نحو ممکن استفاده کنند، یادآور شد: مرز یکی از مهمترین فرصت ها برای توسعه است، اما متاسفانه گاهی به مرز به عنوان زمینه تهدید و قاچاق نگریسته می شود که این رویکرد حتما باید اصلاح شود.
جهانگیری؛ دریا را از دیگر ظرفیت ها و مزیت های گلستان دانست و تصریح کرد: برای تحول و ترقی استان گلستان باید طرح ها و برنامه های توسعه‌ای مبتنی بر ظرفیت های استان نظیر دریا، مرز و کشاورزی تدوین و اجرایی شود.
معاون اول رییس جمهوری همچنین با اشاره به لایحه دولت در خصوص ایجاد منطقه آزاد اینچه برون در استان گلستان، گفت: با وجود برخی مخالفت ها، دولت لایحه ایجاد منطقه آزاد اینچه برون را تصویب و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد اما متاسفانه در تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد در 7 استان مرزی محروم کشور کم لطفی شد و تصویب این لایحه تا کنون به تأخیر افتاده است.
وی؛ از جزیره آشوراده به عنوان یکی دیگر از امتیازات استان گلستان نام برد و افزود: جزیره آشوراده از ظرفیت ها و امتیازات مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است و باید با رعایت مسائل زیست محیطی به یکی از مناطق گردشگری کشور تبدیل شود.
دکتر جهانگیری همچنین گفت که طرح راه آهن گرگان ـ مشهد از دستور کار دولت خارج نشده و دولت همچنان به دنبال اجرای این پروژه است.
وی؛همچنین با اشاره به دغدغه نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر فقدان آب شرب مناسب در برخی روستاهای شرق استان، افزود: براساس گزارش ها، 46 درصد جمعیت استان گلستان در روستاها زندگی می کنند و لازم است استان بتواند متناسب با جمعیت روستایی، سهم خود را از منابع مالی که برای تامین آب روستاییان کشور تخصیص داده می شود، دریافت کند.
معاون اول رییس جمهوری با یادآوری ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری مختلف استان گلستان، گفت: دیوار دفاعی اسکندر می تواند یکی از جاذبه های مهم گردشگری در این استان باشد که لازم است سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری با نگاه ویژه این موضوع را پیگیری کند.
وی همچنین به تصمیم اخیر دولت مبنی بر استفاده 30 درصدی از ظرفیت زنان و جوانان در انتصاب مدیران دولت اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت اقوام مختلف نیز در مدیریت ها استفاده شود و نباید کسی که از شایستگی و توانمندی برخوردار است به دلیل اینکه جزو اقوام و مذاهب دیگر بشمار می رود از فرصت مدیریتی محروم گردد.
دکتر جهانگیری از معاون نظارت و هماهنگی خود خواست اصلی ترین مسائل استان گلستان نظیر کشاورزی، تأمین آب روستاییان، استفاده از فرصت مرز و دریا و توسعه گردشگری در استان را با جدیت پیگیری و جلساتی در این خصوص با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط و نمایندگان استان برگزار کند.
حسن صادقلو استاندار گلستان در این دیدار گزارشی از وضعیت استان و میزان اجرای مصوبات سفرهای رییس جمهوری به این استان ارائه کرد و خواستار صدور مجوز هر چه سریعتر ایجاد منطقه گردشگری در جزیره آشوراده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست شد.
وی همچنین کتابچه 100 اقدام دولت تدبیر و امید در استان گلستان را به معاون اول رییس جمهوری ارائه کرد و اظهار داشت: مدیران استان با تمام توان تلاش خود را برای به ثمر رساندن پروژه ها و توسعه گلستان صرف می کنند و رشد استان بویژه در زمینه های اقتصادی و اشتغالزایی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده اند.
نمایندگان مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی با تاکید بر همراهی دولت در جهت خدمت رسانی به مردم برخی مشکلات گلستان در حوزه تأمین آب شرب روستاییان، توسعه کشاورزی، اشتغال، وضعیت معیشتی مردم و ضرورت استفاده از ظرفیت های اقوام مختلف اشاره کرده و توجه هرچه بیشتر دولت به توسعه و رفع این چالش ها را خواستار شدند.

** محرومیت گلستان پشت سرسبزی ظاهری آن پنهان است
در این پیوند نماینده مردم شهرستان های مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه (شرق استان گلستان) در مجلس شورای اسلامی گفت: اسم و آسمان و ظاهر این استان سرسبز و زیبا است، اما پشت این سرسبزی، فقرو محرومیت پنهان شده که باید این فقر برداشته شود تا شاهد رشد و توسعه گلستان باشیم.
شهرام کوسه غراوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص دیدار استاندار گلستان و نمایندگان استان با معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: مباحث اصلی در این دیدار تاکید بر توسعه استان در محورهای مختلف خدمت به مردم از جمله در جهت تامین آب شرب، تامین سهم استان از محل اعتبارات توسعه ای، توسعه راه آهن، ایجاد اشتغال بود.
وی عنوان کرد: سال گذشته کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مبلغ 500 میلیون دلار برای توسعه شبکه آبرسانی روستائی اختصاص داد که سهم استان 480 میلیارد ریال بود و امسال کل این بودجه در کشور به 300 میلیون دلار رسیده، اما سهم استان از محل این بخش مشخص نیست.
این نماینده مجلس با بیان اینکه عدالت توسعه ای در هم نقاط کشور باید وجود داشته باشد، گفت: محور دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار استفاده از ظرفیت اقوام در مناصب بود.
وی اضافه کرد: در پیروزی دولت یازدهم و دوازدهم ،اقوام استان گلستان نقش مهم و تاثیرگذاری داشتند و لازم است دولت از توان نیروهای زبده و کارآمد اقوام در سطوح مختلف استفاده کند.
کوسه غراوی ادامه داد: مساله دیگر مطرح شده در دیدار با دکتر جهانگیری، بحث اراضی منابع طبیعی بود که مردم دارای سند سال 42 هستند و امروز مشکلاتی برای آنها به وجود آمده و باید این مسائل که می تواند در زمینه اشتغال نقش مهمی داشته باشد، برطرف شود.
وی با بیان اینکه گلستان با وجود اقوام و مذاهب مختلف در زمینه امنیت و وحدت یک استان بی نظیر است، تصریح کرد: در زمینه اشتغال ما یک استان محروم از سرمایه گذاری های بزرگ صنعتی هستیم و نیاز است تا نسبت به سرمایه گذاری و حضور سرمایه گذاران و ایجاد شرایط اشتغال تدبیری اندیشیده شود.
این نماینده شرق گلستان یادآور شد: مبحث بعدی در دیدار روز گذشته معاون اول رییس جمهوری مساله خط آهن گرگان - گنبدکاووس - مشهد و ایجاد آزادراه کلاله به آشخانه بود که سرمایه گذاری آزادراه مشخص و منابع آن نیز تعیین شده و نیاز است تا دراجرای آن تسریع شود.
کوسه غراوی به بحث گردشگری آشوراده به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای استان، لازم بوده که در خصوص اجرای طرح های گردشگری این جزیره زودتر تصمیم گیری شود و از سوی دیگر بحث زیست محیطی دریای خزر و نگرانی های پیرامون آن نیز در این نشست طرح و بررسی شد.
به گفته وی؛ یکی از مباحث مهم دیگر در این دیدار ایجاد منطقه آزاد تجاری اینچه برون بود که پیرامون آن بحث و تبادل نظر شد و مطرح گردید که می تواند در زمینه ایجاد اشتغال و توسعه همه جانبه و ارتباط استان با کشوری CIS و حاشیه دریای خزر نقش مهمی داشته باشد.
وی یادآور شد: در این دیدار معاون اول رییس جمهوری دستورات لازم برای پیگیری و حل مشکلات مختلف را به معاون امور استان های حوزه کاری خود دادند.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور افزون بر یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام ومذاهب مختلف بوده و در 30 شهر و یکهزار و 75 روستا زندگی می کنند.
3014/1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.