مریم رضایی روز سه شنبه درحاشیه افتتاح دهمین مرکز مشاوره روانشناختی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، پیشگیری از معلولیت ها را مهمترین هدف راه اندازی این مراکز در گلستان که تنوع قومی دارد، دانست.
وی افزود: درهمین راستای طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی توسط اداره کل بهزیستی گلستان با همکاری آموزش و پرورش در گروه سنی 15 تا 25 سال نیز اجرا می شود.
وی اضافه کرد: در اجرای این طرح، آموزش های عمومی درخصوص ضرورت انجام آزمایش های ژنتیکی قبل از ازدواج بویژه در ازدواج های فامیلی توسط آموزش و پرورش و نیز مراکز مشاوره بهزیستی به افراد ارائه می شود.
رضایی تصریح کرد: سازمان بهزیستی برای جلوگیری از تولد نوزادان معلول، بخشی از هزینه انجام آزمایشات زنتیکی در دوران بارداری را از 10 تا 30 میلیون ریال پرداخت می کند.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی گلستان با بیان اینکه هم اکنون تعداد 62 مرکز مشاوره روانشناختی شامل 27 مرکز تخصصی، 30 مرکز عمومی و پنج مرکز سلامت روان در استان گلستان فعال است، از مراجعه ماهیانه 2700 نفر به طور میانگین به این مراکز که با مجوز و نظارت بهزیستی فعالیت دارند، خبر داد.
وی گفت: پارسال درمجموع 32 هزار بار به مراکز مشاوره روانشناختی گلستان مراجعه شد که بهزیستی برای 10 هزار بار مراجعه به این مراکز، بین 50 تا 100 درصد تعرفه ویزیت را یارانه پرداخت کرد.
رضایی اضافه کرد: براساس بررسی های انجام شده، 90 درصد مراجعه کنندگان به مراکز روانشناختی از مشاوره های دریافتی رضایت داشتند که نقش مهمی در بهبود فرایندهای رفتاری و کاهش آسیب ها داشته است.
وی درخصوص مهمترین موضوعات مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره روانشناختی گلستان، تصریح کرد: اختلافات زناشویی، خیانت همسران، اعتیاد، آموزش رفتاری کودک و نوجوان و اختلالات رفتاری این گروه به ترتیب بیشترین فراوانی را داشته است.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی گلستان با اشاره به راه اندازی صدای مشاور با شماره 1480 در بهزیستی کشور و این استان، یادآور شد: برخی از افراد جامعه که به دلایلی نمی خواهند مستقیما به مراکز مشاوره مراجعه کنند، می توانند با تماس با واحد صدای مشاور، راهنمایی های لازم را دریافت نمایند.
رضایی گفت: درسال گذشته افزون بر هشت هزار نفر با صدای مشاور بهزیستی گلستان تماس و خدمات مشاوره دریافت کردند.
وی، ارائه پیام های مشاوره ای رادیویی هر روز به مدت یک تا 2 دقیقه، برپایی نمایشگاه ها، تبلیغات شهری و مراجعه کارشناسان مراکز مشاوره به محلات و برپایی دوره های آموزشی از دیگر برنامه های معاونت پیشگیری بهزیستی گلستان برای کاهش آسیب های اجتماعی است.
1860/3039/
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.