سیدمهدی حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجموع آب شرب مورد نیاز مناطق روستایی گنبدکاووس در هر دوره دو ماهه بین 950 هزار تا یک میلیون و 50 هزار مترمکعب است که از سوی شرکت اب وفاضلاب روستایی تامین می شود.
وی گفت: از میزان آب شرب مورد نیاز جمعیت روستایی گنبدکاووس، بطور میانگین 35 درصد صرف امور غیرشرب 260 دامداری و مرغداری صنعتی دارای انشعاب می شود و حدود 20 درصد نیز از طریق انشعابات و تغییر کاربری غیرمجاز به مصارف غیر شرب می رسد.
وی افزود: اگر حدود 10 درصد هدررفت آب به دلیل فرسودگی شبکه های آب روستایی را نیز درنظر بگیریم، مصارف شرب آب آشامیدنی شبکه های اب روستایی این شهرستان تنها 35 درصد از کل منابع آبی تامین شده برای این منظور است.
حسینی با تاکید برضرورت تغییر رویه فعلی مصرف آب شرب روستاهای گنبدکاووس، اضافه کرد: کمبود منابع و تنش آبی که برخی از روستاهای این شهرستان با آن مواجه هستند، اتخاذ تمهیدات لازم برای تامین مصارف آب غیرشرب روستاها توسط نهادهای متولی همچون جهاد کشاورزی و آب منطقه ای را ضروری کرده است.
وی با انتقاد شدید از مصرف غیرشرب 25 درصد مشترکان این شرکت، خاطرنشان کرد: از مجموع 32 هزار مشترک شرکت آب و فاضلاب روستایی گنبدکاووس، هشت هزار مشترک، بسیار پرمصرف هستند و بررسی های انجام شده حاکی است که عمده مصرف آنها، برای امور غیر شرب است.
حسینی، آبیاری باغ، مزارع کشاورزی و دامداری سنتی را از مهمترین مصارف غیرشرب مشترکان پرمصرف شرکت آبفار گنبدکاووس برشمرد و تصریح کرد: وجود چاه های غیرمجاز درحاشیه چاه های تامین آب شرب و نیز برداشت بی رویه از چاه های مجاز سبب ایجاد مشکلات جدی برای تامین آب شرب روستاهای این شهرستان شده است.
مدیر امور آبفار گنبدکاووس خاطرنشان کرد: تنها در تابستان امسال از 141 روستای تحت پوشش این شرکت، 23 روستا با تنش آبی مواجه شدند و به 27 روستا و نقطه جمعیتی دیگر گنبدکاووس که فاقد آب هستند نیز با شش دستگاه تانکر به صورت سیار آبرسانی می شود.
حسینی، انشعاب غیرمجاز را از دیگر مشکلات آب و فاضلاب روستایی گنبدکاووس ذکر کرد و گفت: این انشعاب ها بیشتر با هدف استفاده از آب شرب در مصارف غیر شرب صورت می گیرد که تاکنون 35 انشعاب غیرمجاز شناسایی و قطع شده است و چهار نفر از آنان به مرجع قضایی معرفی شدند.
وی یادآور شد: کمبود منابع آبی همراه با کاهش حدود 40 درصدی بارش ها در سال آبی جاری از یک سو و استفاده 25 درصد مشترکان از آب شرب در مصارف غیر شرب (کشاورزی و دامداری) سبب شده تا تامین آب شرب با مشکلات جدی مواجه شود.
حسینی اضافه کرد: آب بهای مشترکان پرمصرف به صورت تصاعدی محاسبه می شود و افرادی که به هر دلیل انشعاب غیرمجاز داشته باشند علاوه بر قطع انشعاب، باید خسارت نقدی نیز پرداخت نمایند.
وی با اشاره به اقدامات فرهنگی و آموزشی این شرکت برای روستاییان در خصوص مصرف بهینه آب و مدیریت آن، بر ضرورت همکاری بیشتر علما، روحانیون و معتمدان روستایی و رسانه ها برای آگاهی بخشی به مردم تاکید و تصریح کرد: مشکل آب جدی است و همه بایستی در این خصوص همکاری و اهتمام جدی داشته باشند.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی گنبدکاووس برلزوم برخورد جدی و قاطع متولیان آب منطقه ای و جهادکشاورزی این شهرستان با دارندگان چاه های غیرمجاز و نیز ترویج الگوی کشت و تجهیز اراضی زراعی و باغی به سیتسم های آبیاری نوین تاکید کرد.
حسینی گفت: به دلیل استفاده بیش از حد از منایع آبی روستاها در کشت شالی، امسال سطح دینامیک آب های زیر زمینی این شهرستان 6 تا 18 متر پایین رفته است که این امر سبب افت برداشت آب بین 20 تا 30 درصد شده است.
وی افزود: درصورتی که با مصارف غیرشرب درمناطق روستایی قاطعانه برخورد شود، هیچ مشکلی در تامین آب شرب روستاهای گنبدکاووس با منابع فعلی وجود ندارد.
شهرستان مرزی گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و افزون بر 200 هزار نفر آن درمناطق روستایی آن زندگی می کنند که آب شرب مورد نیاز آنان از 51 حلقه چاه و یک دهه چشمه تامین می شود.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.