به گزارش ایرنا از استانداری ، حسن صادقلو روز سه شنبه در نشست مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری های کشور در گرگان اظهار کرد: روستاها دارای ظرفیت فراوانی برای درآمدزایی و افزایش توان اقتصادی روستاییان هستند اما به دلیل سیاست های غلط گذشته ، تاکنون استفاده مطلوبی از این توانایی ها نشده است.
وی بیان کرد: دور بودن روستاها از علم و دانش روز از جمله دلایل افزایش آسیب به این مناطق و زمینه سازی مهاجرت های گسترده است که باید تلاش کنیم با ایجاد اشتغال جدید و روزآمد در روستاها هویت آنها را حفظ کرده و زمینه های پایداری در روستا و کاهش مهاجرت به شهرها را فراهم کنیم .
وی به مراحل ساخت دومین موزه روستایی کشور در گلستان نیز اشاره کرد و گفت: ساخت این گونه موزه ها با هدف حفظ و پاسداشت روستاها و سنت های کهن روستایی در همه استان های کشور ضروری است .
صادقلو همچنین جاذبه های گردشگری روستایی در دنیا را الگوی مناسبی برای روستاهای کشور دانست و گفت: بزرگترین جاذبه گردشگری در جهان، میراث روستایی است و حرکت به سمت توسعه جاذبه های روستایی در گردشگری و جذب گردشگران به اولویت کاری همگانی تبدیل شود.

** فعالیت 33هزار و 500دهیاری در کشور
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور هم گفت: تغییرات اساسی و بنیادین در روستاها نیازمند رویکرد تازه است.
سعید رضا جندقیان اظهار کرد: هم اینک 33 هزار و 500 دهیاری در کشور فعال هستند و یکی از برنامه های جدی دولت ، ارتقای سطح دهیاری ها و تلاش برای توجه به آموزش دهیاران است.
وی بر توجه بیشتر به تقویت ایده های خلاقانه روستاییان تاکید کرد و گفت: سامانه ثبت ایده ها و کارآفرینان بزودی رونمایی می شود و از طریق آن ایده های نو و جلب حمایت کارآفرینان در دستور کار قرار خواهد گرفت.
بیست و نهمین نشست مدیران کل امور روستایی و شوراها استانداری های کشور از صبح امروز سه شنبه در گرگان آغاز شد و عصر فردا به کار خود پایان می دهد.
رضا مروتی معاون امور عمرانی استاندار گلستان نیز گفت که گلستان رنگین کمان ایران است و دومین استان کشور به لحاظ جمعیت روستایی بوده و شاید بیشترین مراجعات به استانداری گلستان برای حضور در اداره کل امور روستایی است.
وی افزود: فعالیت های اقتصادی استان بیشتر بر پایه کشاورزی و تولیدات کشاورزی است و گلستان دومین تولید کننده مرغ در حوزه طیور و دام ، گندم در حوزه غلات و تولیدات زراعی بوده و در تولید دانه های روغنی نیز رتبه نخست کشور را دارد.
مروتی یادآور شد: در گلستان 15 قوم با وحدت کامل زندگی می کنند و 23 شهرک و ناحیه صنعتی در حوزه روستایی در حال فعالیت هستند.
معاون استاندار گلستان به اقدامات صورت گرفته در خصوص دانش بومی اشاره کرد و یادآور شد: تلاش داریم در هر بخش و هر شهرستان یک روستا به عنوان الگو خودکفا شود.
وی همچنین تصریح کرد: در ابتدای دولت یازدهم 829 دهیاری در گلستان وجود داشت اما هم اکنون این رقم به 889 دهیاری رسیده و همچنین حجم ماشین آلات 3/7 رشد داشته است.
به گفته مروتی؛ در دوره فعالیت دولت یازدهم 152 جشنواره روستایی دراستان برگزار شده است.
3091 /1648
تنظیم : میثم محسنی ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.