سید مهدی کوچک روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این آماربرداری از عصر روز گذشته آغاز شده و به مدت 3 روز ادامه دارد، گفت: در پایان آماربرداری که با هدف به دست آوردن آمار نزدیک به واقعیت و کنترل و سنجش آماری نسبت به سنوات گذشته انجام می شود، مجموعه حیوانات حیات وحش این پارک از جمله آهوان ،قوچ، میش، کل و بز جمعبندی می شود.
کوچک یادآورشد: شکارهای غیرمجاز، وفور اسلحه های شکاری غیرمجاز، تلفات جاده ای، خشکسالی، کاهش آب چشمه ها، تغییر اقلیم و کاهش پوشش گیاهی از جمله عواملی هستند که باعث کاهش جمعیت آمار وحوش در پارک ملی گلستان می شود.
وی، کمبود نیروی انسانی را از مهمترین مشکلات این پارک با اهمیت نام برد و گفت: از 130 ردیف شغلی پارک ملی گلستان حدود یک سوم آن را نیروی حفاظتی و اداری این پارک تشکیل می دهد که با این استعداد و همچنین کمبود تجهیزات نظیر خودروهای کمک دار و آتش نشانی، بالگرد و اسب، انجام عملیات گشت زنی، نظارت، مقابله با شکارچیان و پیشگیری از حوادث غیرمترقبه نظیر آتش سوزی و مقابله با آن را در گستره وسیع این پارک وسیع با مشکل مواجه می سازد.
کوچک خاطرنشان ساخت: از نظر حوزه استحفاظی قضایی، این پارک در 6 شهرستان گالیکش، کلاله، مراوه تپه، میامی ،گرمه و آشخانه در سه استان گلستان، سمنان و خراسان شمالی قرار دارد که این امر رسیدگی به پرونده های متشکله برای تخلفات از جمله شکار و صید و تصرف اراضی را با مشکل مواجه می سازد.
وی تصریح کرد: اگر ترتیبی اتخاذ شود که این امور در یک حوزه قضایی واحد رسیدگی شود، بسیاری از مشکلات رسیدگی به پرونده های قضایی مرتفع می شود.
وی گفت: قانون شکار و صید و مصوبات شورای عالی محیط زیست در خصوص جرایم و ضرر و زیان در شرایط کنونی مشکل خاصی ندارد و تنها مشکل در این رابطه مشکل کمبود نیروی انسانی برای تشکیل پرونده های تخلف و اطاله دادرسی در مراجع قضایی می باشد.
پارک ملی گلستان با بیش از 91 هزار هکتار وسعت، منطقهٔ حفاظت شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است؛ این منطقه قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که ۱۳۵۰ گونهٔ گیاهی و ۳۰۲ گونهٔ جانوری، از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در خود جای داده‌ و به همین دلیل از سوی یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
7481/1860
خبرنگار: یحیی فارسیانی ** انتشار دهنده : تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.