رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان در این پیوند به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: امسال کشت نشایی پنبه در سطح صد هکتار از زمین های کشاورزی استان بعد از برداشت محصول گندم در دستور کار قرار دارد.
علی موسی خانی افزود: برای کشت نشایی پنبه رقم 'گلستان' در نظر گرفته شده که این رقم بعد از یک ماه در خزانه به زمین انتقال داده می شود وامروز این اقدام از قطعه زمینی در روستای مامایی گرگان آغاز شد.
به گفته وی؛ برداشت محصول پنبه به صورت کشت نشایی بعد از مدت 90 روز بوده و این طرح براساس نتایج دو سال کار تحقیقاتی کارشناسان مرکز تحقیقات جهادکشاورزی گرگان و انجام این کشت در یک هکتار از مزارع شهرستان رامیان اجرایی شده است.
وی افزود: راندمان تولید کشت نشایی پنبه 3 هزار و 600 کیلوگرم وش بوده که تفاوت زیادی با کشت عادی پنبه که میزان برداشت در هر هکتار یکهزار و 800 کیلوگرم وش است، دارد.
موسی خانی؛ کوتاه شدن زمان کاشت، داشت و برداشت، نقش موثر کشت پنبه در رعایت تناوب زراعی و صرفه جویی در مصرف آب را از جمله مزایای اجرای این طرح برشمرد.
پیش از این مجری کشت نشایی استان گلستان؛ کاهش 20 تا 30 روزه ماندگاری گیاه در زمین، صرفه جویی 15 تا 20 درصدی درمصرف آب، کاهش مصرف بذر به میزان یک سوم (پنبه از 40 به 6.7 کیلوگرم)، تراکم یکنواخت نشاء در مزرعه و حذف یک مرحله کنترل آفت در مزرعه را از مزایای کشت نشایی گیاهان زراعی عنوان کرده بود.
حسن مختارپور با بیان اینکه کشت نشایی پنبه ویژه تابستان است، افزوده بود که این مرکز قادر است نشاء پنبه را با قیمت بسیار پائین در اختیار کشاورزان قرار دهد.
به گزارش ایرنا طرح کشت نشایی گیاهان زراعی برای نخستین بار در سال 94 در مرکز تحقیقات عراقی محله گرگان 4 با همکاری یک گروه پنج نفره و با محصول ذرت آغاز شد و سال قبل مطالعه برای تعیین شیوه نامه و روش کشت نشایی پنبه و سویا عملیاتی گردید.
طبق اعلام رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان به ایرنا در سال زراعی جاری سهمیه قرارداد کشت پنبه عادی در سطح 16 هزار هکتار توسط وزارتخانه برای استان در نظر گرفته شده که تاکنون در سطح 10 هزار هکتار با کشاورزان قرارداد بسته شده است و با سطح زیرکشت سال زرعی قبل برابری دارد و علت مهم نرسیدن قرار داد کشت به سهمیه ابلاغی کمبود آب در استان می باشد.
گلستان واقع در شمال ایران دارای 650 هزار هکتار زمین کشاورزی است و این استان از قطب های تولید محصولات زراعی و باغی در کشور به شمار می رود.
کشت پنبه در زمین های کشاورزی گلستان در سال های نه چندان دور رواج داشت و این استان به عنوان سرزمین طلای سفید شناخته می شد، اما با توسعه دیگر کشت ها و دوره طولانی کشت، داشت و برداشت این محصول و مقرون به صرفه نبودن برای کشاورز، جای خود را به دیگر محصولات داد و اینک توسعه کشت نشایی به کمک رونق پنبه کاری در استان آمده است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.