ابراهیم کریمی روز چهارشنبه به ایرنا اعلام کرد که فاز اول عملیات مرمت اضطراری این خانه تاریخی زیر نظر کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در حال انجام است.
وی افزود: اجرای مرمت اضطراری و استحکام بخشی خانه تاریخی روشنی مطابق با برداشت های انجام شده و به صورت جزبه جز و دقیق در حال انجام است و در این مرمت اجرای شمع کوبی، برچیدن جرزهای آسیب دیده و بازسازی جرزهای شمالی بنا انجام خواهد شد.
کریمی اضافه کرد که این بنا بسیاری از ویژگی های معماری اقلیمی منطقه معتدل و مرطوب و اصول معماری ایرانی یعنی مردم واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش را به خوبی داراست و بطور کلی مصالح مورد استفاده در این خانه از مصالح بوم آورد مثل چوب و آجر با ملاتهای کاهگل، گچ و گچ و خاک ، ماسه و آهک تهیه شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان یادآور شد: خانه تاریخی روشنی متعلق به دوره پهلوی و در سال 1391 با شماره 31009 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا سازه بنای تاریخی روشنی با آجر، ملات ماسه، آهک و چوب احداث شده، این بنا بر روی زیرزمینی واقع است که در واقع نیم طبقه محسوب می گردد وانبار و محل نگهداری دام بوده است.
در طبقه همکف فضاهای بکاربرده شده شامل سه اتاق، راهرو و راه پله است و در طبقه اول چهار اتاق، راهرو و دو تراس بوده که یکی در جهت شمال و دیگری در جهت جنوب اجرا شده است.
درها و پنجره ها و تراس های چوبی طبقه فوقانی هم در چشم انداز و هم به عنوان یک فضای ارتباطی بین اتاقها نقش مهمی دارد، بنا دارای سه ورودی در جهت جنوب و یک ورودی در جهت شمال است.
ویژگی های کالبدی بنا را می توان به صورت اندودهای کاهگلی، گچی و گچ و خاکی، تیرهای چوبی، دیوارهای آجری طبقه زیرزمین و همکف و دیوارهای چوبی با ملات در طبقه اول، بام شیروانی با اسکلت چوبی، در و پنجره های چوبی بسیار زیبا، اتاق های مستطیل شکل تو در تو و ارتفاع بلند سقف های داخلی دسته بندی کرد.
شهرستان گمیشان در شمال غرب استان گلستان و درحاشیه دریای خزر واقع است.
1648
تنظیم و انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.