به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، محمدمهدی گویا در کارگروه سلامت و امنیت غذایی گلستان اظهارکرد: ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کشور امسال نسبت به سال قبل افزایش زیادی نداشته و بخش عمده ای از این مطالب، حاشیه سازی های رسانه ای است.
وی بیان کرد: تاکنون 38 مورد ابتلا به این بیماری در کشور مشاهده شده که متاسفانه 3 مورد آن منجر به فوت شد و این در حالی است که سال قبل 62 نفر در کشور به این بیماری مبتلا شدند.
رییس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت افزود: با اقدامات و برنامه ریزی های خوبی که در گلستان انجام شد تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در این استان مشاهده نشده است.
گویا ادامه داد: یکی از راه های جلوگیری از ابتلا به این بیماری ، ذبح بهداشتی دام در کشتارگاه ها، نگهداری لاشه دام به مدت 24 ساعت در یخچال و کنترل مراکز عرضه دام و کنترل انتقال دام از شهرستانها است.
وی گفت: گلستان همچنین یکی از استانهای پیشرو در مبارزه با بیماری سالک است و برنامه حذف بیماری سالک را دراستان آغاز کرده است.
تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.
این بیماری اولین بار در کریمه اوکراین مشاهده شد و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام شد اما بعدا معلوم شد که بیماری ‌زای ایجاد کننده تب خونریزی دهنده در کریمه مشابه همان بیماری است که چند سال قبل در کشور کنگو مشاهده شده است. از این رو با توجه به مشابهت نشانه‌ها در هر دو مکان، به بیماری تب کریمه کنگو مشهور شد.
3091 /1648
دریافت کننده : میثم محسنی **انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.