ابراهیم کریمی روز چهارشنبه در حاشیه بازگشایی این موزه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مدت تعطیلی موزه باستان شناسی گرگان که به منظور استانداردسازی آن صورت گرفت، اقدامات ساماندهی و تجهیز انجام شد که می توان به راه اندازی آزمایشگاه مرمت اشیاء اشاره کرد.
وی عنوان کرد: همچنین تجهیز مخزن امن موزه با گنجایش بیش از 11 هزار قلم اشیاء فرهنگی تاریخی از دیگر فعالیت ها بوده و در این مدت مخازن یک تا سه ساماندهی و دو مخزن دیگر در حال انجام است.
به گفته وی؛ ساماندهی، بازپیرایی و تجهیز سالن نمایشگاه اصلی موزه در طبقه فوقانی مطابق استانداردهای موزه ای، فعال سازی واحد پژوهش، ساماندهی محیطی محوطه نمایشگاه سنگ مزار و نمای بیرون موزه و ساماندهی واحد فروش بلیت و واحد یگان حفاظت از دیگر اقدامات است.
کریمی گفت: برای اقدامات آماده سازی موزه باستان شناسی گرگان طی 5 سال حدود 12 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان افزود: از دیگر برنامه های ساماندهی و استانداردسازی موزه باستان شناسی گرگان می توان به راه اندازی بخش معرفی و نمایشگاه موقت، اجرای فازهای نهایی ساخت مخازن امن اشیاء، بازپیرائی فنی بخش سنگ مزار و ساماندهی محیطی محوطه شرقی موزه اشاره کرد.
وی تصریح کرد که تهیه و تجهیز سیستم الکترونیکی فروش بلیت و راهنمای الکترونیکی از برنامه های پیش روی است که در صورت تخصیص و تامین اعتبار در سال جاری انجام خواهد شد.
کریمی در خصوص ساعت کاری موزه و هزینه بلیت گفت: در شش ماهه نخست سال ساعت بازدید از 9 صبح الی 19 و در شش ماهه دوم سال ساعت بازدید از 8 تا 18 است و بهای بلیت برای بازدیدکنندگان ایرانی 30 هزار ریال و برای غیرایرانی و گردشگران خارجی 200 هزار ریال می باشد.
به گفته وی؛ از امروز به مدت هشت روزبازدید از این موزه رایگان است.
به گزارش ایرنا موزه باستان شناسی گرگان با عرصه ای به وسعت 1283 مترمربع و با زیربنای 417 مترمربع در 2 طبقه در سال 1355 با عنوان موزه سنگ مزار افتتاح شد.
در بهمن سال 1367 با افزودن اشیای باستان شناسی و مردم شناسی به فعالیت خود ادامه داد که به دلیل رویکرد تخصصی برای موزه های استان گلستان و نیز گستردگی اشیای باستان شناسی سبب شد تا بخش مردم شناسی آن در قالب تخصصی در سطح استان توزیع و فعالیت نماید و رویکرد موزه گرگان جنبه باستان شناسی به خود گرفت.
در ادامه و پس از چند سال فعالیت به دلیل فرسودگی بنا و ضرورت استانداردسازی شرایط موزه ای و ارتقای کیفیت خدمات به بازدیدکنندگان، این موزه بطور موقت تعطیل و از امروز آماده بازدید علاقمندان شد.
3014/1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.