به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی نورا روز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: امسال از مجموع 124 هزار هکتار اراضی گندم، 113 هزار هکتار قابل آن برداشت بود که از آغاز فصل برداشت تا روز گذشته، 74 درصد آن برداشت شده است.
وی اضافه کرد: پیش بینی تولید از 83 هزارو 500 هکتار مزارع برداشت شده گندم، 183 هزار تن محصول است که تاکنون حدود 145 هزار تن آن به 15 مرکز خرید تحویل شده است.
وی بابیان اینکه کار برداشت جو و دانه روغنی کلزا در گنبدکاووس پایان یافته است، تصریح کرد: از 27 هزار هکتار جو کشت شده در این شهرستان، فقط هشت هزارو 568 هکتار قابل برداشت با پیش بینی 21 هزار تن محصول بود که بیشتر آن در بازار آزاد فروخته و تنها 1697 تن تحویل مراکز خرید شد.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس یادآور شد: از 3764 هکتار دانه روغنی کلزا کشت شده در گنبدکاووس نیز 3533 هکتار آن قابل برداشت بود که با برداشت 100 درصد مزارع، مقدار 6 هزارو 400 تن کلزا تحویل مراکز خرید شد.
نورا از رشد برداشت دانه روغنی کلزا در مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: امسال بطور میانگین از 2 تن تا چهار تن و 100 کیلوگرم در هر هکتار ،کلزا برداشت و رشد قابل قبولی در تولید این محصول حاصل شد.
وی با بیان اینکه درسال های گذشته از هر هکتار، بطور میانگین 1800کیلوگرم تا دو تن دانه روغنی کلزا برداشت می شد، پبش بینی کرد که با افزایش تولید امسال در واحد سطح، کشت دانه روغنی کلزا در سال آینده افزایش یابد.
نورا همچنین از برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی و سازمان تابعه آن در گلستان برای توسعه کشت دانه های روغنی مانند آفتابگردان، کنجد، سویا، کلزا و پنبه و جلوگیری از کشت شالی دراین استان و گنبدکاووس خبر داد و گفت: تابستان امسال درسطح سه هزار هکتار پنبه در این شهرستان کشت می شود که هزار هکتار آن درحوزه دهستان آق آباد و سد گلستان می باشد.
وی بابیان اینکه تاکنون قرارداد کشت 700 هکتار پنبه درحوزه آق آباد امضا شده است، تصریح کرد: امسال برای اولین بار کشت نشایی پنبه به صورت نمونه درسطح 15 هکتار از اراضی این دهستان انجام می شود.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: بذر و نهاده های کشاورزی لازم برای کشت پنبه و دیگر محصولات کشت تابستانه مثل کنجد، سویا و آفتابگردان به مقدار کافی تامین شده است.
نورا به طرح تجهیز اراضی کشاورزی گنبدکاووس به سیستم های آبیاری نوین اشاره کرد و گفت: امسال با اعتبار 70 میلیارد ریالی مقدار 1200 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به شیوه های آبیاری نوین مجهز شد که در مراحل پایانی کار است.
وی مجموع اراضی مجهز شده به سیستم های آبیاری نوین در گنبدکاووس را 15 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: درمجموع 20 هزار هکتار دیگر از اراضی این شهرستان قابلیت استفاده از شیوه های جدید آبیاری را دارد.
نورا اضافه کرد: از مجموع 20 هزار هکتار باقی مانده برای تجهیز به شیوه های نوین آبیاری مقدار هشت هزار هکتار آن در نوار مرزی و حاشیه رودخانه اترک است که 700 هکتار آن در باغ زیتون روستای کرند این بخش درحال انجام است.
وی از درحال احداث بودن 15 و نیم کیلومتر جاده بین مزارع از ابتدای سالجاری در گنبدکاووس خبر داد و گفت: تاکنون چهار کیلومتر آن انجام و بقیه نیز تا پایان تابستان انجام می شود ضمن اینکه 150 کیلومتر از جاده های بین مزارع این شهرستان قبل از برداشت محصولات پاییزه، تیغ زنی شد.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین از اختصاص مرحله پنجم خط اعتباری به مبلغ 102 میلیارد ریال برای مکانیزاسیون کشاورزی دراین شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون 26 میلیارد ریال آن جذب و برای خرید چهار دستگاه تراکتور، یک دستگاه کمباین، سه دستگاه ادوات دنباله بند و چهار دستگاه ماشین آلات وارداتی به کشاورزان پرداخت شده است.
نورا افزود: این اعتبارات علاوه بر خرید ماشین آلات بخش کشاورزی، برای خرید ماشین آلات و ادوات حوزه 'باغبانی، شیلات، مرغداری و دامداری ' به بهره برداران پرداخت می شود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان افزون بر 160 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که دو سوم آن دیم می باشد.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.