به گزارش روز سه شنبه ایرنا ابوطالب قزل سفلو در کارگروه مقابله با حریق جنگل و مرتع استان افزود: با آغاز برداشت گندم و جو، آتش زدن کاه کلش، افزایش دما، کاهش رطوبت، خشک شدن پوشش علفی حاشیه و کف جنگل ، حضور بیشتر مردم درعرصه های جنگلی استان و روشن کردن آتش باعث می شود که شاهد حریق بیشتری در جنگل های این منطقه باشیم.
وی؛ به آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم و مرسوم بودن آن در بین برخی کشاورزان اشاره کرد و اظهارداشت: از بین سه استان شمالی، گلستان به دلیل خشکی هوا و گرمای بیشتر و بیش از 75 هزار هکتار جنگل دست کاشت سوزنی برگ، ظرفیت بالایی درآتش سوزی داشته و همیشه از طرف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید بیشتری به مدیریت حریق در این منطقه می شود.
قزل سفلو تصریح کرد: از میانه خرداد ماه برداشت غلات در استان آغاز می شود و در شرق گلستان بویژه شهرستان های کلاله، مراوه تپه، گالیکش و بخش هایی از مینودشت به دلیل وجود جنگل های دست کاشت سوزنی برگ دغدغه بیشتری در خصوص آتش سوزی وجود دارد چرا که به دلیل مواد سوختنی و رزینی که در این گونه ها وجود دارد آتش کل تنه درخت را درگیر می کند.
وی همچنین با بیان اینکه قسمت اعظم وسعت استان در خشکسالی شدید قرار دارد، افزود: سال قبل با وجود بالابودن آمار آتش سوزی ها، به دلیل تعامل و همکاری بین دستگاه های اجرایی و جوامع محلی؛ این حوادث به خوبی مدیریت، مهار و اطفاء شد.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت: بیشترین آمار آتش سوزی های سال قبل یعنی حدود 300 هکتار در مراتع شمال گلستان بوده و چون پوشش علفی این مراتع یک ساله است خسارت زیادی وارد نشد.
وی با یادآوری اینکه آمار سال گذشته نشان می دهد حریق در عرصه های جنگلی استان نیز کمتر از 300 هکتار بوده است، افزود: در جنگل های پهن برگ به دلیل سطحی بودن حریق آسیب و از بین رفتن درخت اتفاق نمی افتد ولی در جنگل های سوزنی برگ آتش باعث می شود که این جنگل ها از بین برود و نیاز به غرس دوباره نهال است.
وی اضافه کرد: به کارگیری دیده بان آتش به تعداد 60 نفر، مرمت و بازسازی جاده های جنگل کاری شده و دسترسی به مناطق بحران، برنامه ریزی در احداث آتش بر حد فاصل اراضی کشاورزی با جنگل و مرتع به طول 600 کیلومتر، تهیه بنر،تراکت و اطلاعیه هشدار با موضوع حریق و توزیع آن در مناطق حساس و بحرانی استان، تجهیز طرح های جنگلداری به لوازم و تجهیزات اطفاء حریق، برقراری کشیک منظم در شهرستان ها، برپایی دوره های آموزشی ازفعالیت ها و اقدامات پیش رو برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی است.
وی همچنین از تأمین و تجهیز ادارات منابع طبیعی شهرستان ها به لوازم و تجهیزات اطفا حریق و شناسایی و انتخاب نیروهای حفاظتی آشنا به این امربه عنوان اقدام های پیشگیرانه برشمرد.
در نشست کارگروه مقابله با حریق جنگل و مرتع گلستان که مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان، معاونان و کارشناسان سایر دستگاه های اجرایی عضو این کارگروه حضور شرکت داشتند، راهکارهای کارشناسی در مقابله با آتش زدن کاه و کلش زمین های زیر کشت محصول پائیزه ارائه شد.
به گزارش ایرنا طبق گزارش ستاد برداشت محصول های پائیزه جهادکشاورزی گلستان، سال قبل 400 هکتار زمین زیر کشت محصول های پائیزه با قابلیت برداشت یک هزار تن به ارزش 13 میلیارد ریال به دلایل توجه نکردن به توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی استان در آتش سوخت.
امسال برداشت محصول پائیزه در گلستان از سطح 480 هزار و 579 هکتار و پیش بینی یک میلیون و 500 هزار تن از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده است.
محصول پائیزه کشت شده استان شامل باقلا، کلزا، گندم، جو، سیب زمینی و نخود سبز است که بیشترین سطح قابل برداشت آن به گندم در سطح 371 هزار و 685 هکتار اختصاص دارد و کارشناسان پیش بینی کردند افزون بر یک میلیون و 200 هزار تن محصول از این گندمزارها برداشت شود.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.