منصور طعنه گنبدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: برای خرید و نصب این دستگاه در محل کشتارگاه دام گنبدکاووس، دو میلیارد و 700 میلیون ریال از منابع مالی شهرداری گنبدکاووس هزینه شده است.
وی بابیان اینکه عملیات نصب این دستگاه روز گذشته پایان یافته و از امروز بهره برداری از آن آغاز می شود، گفت: دام هایی که در کشتارگاه گنبدکاووس ذبح می شود، قبل از عرضه به بازار مصرف حداقل 24 ساعت در دستگاه پیش سردکن و در دمای صفر تا 4 درجه سانتیگراد ( دمای یخچالی) نگهداری می شود.
طعنه گنبدی اضافه کرد: در کشتارگاه دام گنبدکاووس روزانه 350 تا 400 دام شامل؛ 40 راس گاو، 3 تا 4 نفر شتر و 350 راس گوسفند کشتار می شود.
وی، ظرفیت دستگاه پیش سرد کن را حدود 700 لاشه دام ذبح شده اعلام کرد و یادآور شد: کشتارگاه دام شهرداری هم اکنون دام مورد نیاز سه شهر گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش را کشتار می کند.
رئیس شبکه دامپزشکی گنبدکاووس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نگهداری 24 ساعته لاشه دام پس از ذبح در دمای به اصطلاح یخچالی (صفر تا چهار درجه سانتیگراد) سبب از بین رفتن تمامی میکروب ها و آلودگی ها می شود.
نادر گوکلانی ضمن قدردانی از شهرداری گنبدکاووس برای راه اندازی و تجهیز کشتارگاه دام به اتاق پیش سرد کن، اظهار داشت: با توجه به اینکه لاشه دام یا PH لاشه پس از ذبح به لحاظ فیزیولوژیکی و جمود نعشی، اسیدی می شود، نگهداری آن در دمای یخچالی سبب از بین رفتن همه ویروس ها و میکروب ها می شود.
وی با تاکید برضرورت استفاده از گوشت قرمز دارای مهر دامپزشکی یا لیبل شهرداری مبنی بر تاریخ کشتار و مصرف لاشه ازسوی شهروندان، افزود: گوشت گرم خریداری شده باید قبل از مصرف حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری شود.
دکتر گوکلانی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در گلستان مشاهده نشده است، از شهروندان گنبدی و دیگر شهرهای این استان خواست، حتی المقدور از ذبح سنتی دام خودداری نمایند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.