حکیم گلدی زاده روز شنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: تا پنجم خرداد مقدار 19 هزار و 260 تن جو از کشاورزان استان به قیمت تضمینی اعلامی از سوی شورای اقتصاد، تحویل گرفته شد.
به گفته وی، عملیات تحویل محصول از جوکاران تا پایان برداشت در سطح استان ادامه دارد.
بهای جو تحویلی به مراکز تعاون روستایی پس از فروش در بورس توسط شرکت پشتیبانی امور دام جهادکشاورزی و طبق تاریخ محصول تحویل شده به حساب کشاورزان واریز می شود، این شیوه از سال قبل اجرایی شده است.

*خرید تضمینی کلزا در 10 مرکز در گلستان
گلدی زاده همچنین از خرید دانه روغنی کلزا با دایر کردن 10 مرکز زیر نظر شرکت غله و خدمات بازرگانی استان خبر داد و گفت: تا جمعه (پنجم خرداد) یکهزار و 982 تن کلزا خرید تضمینی شده است.
دبیر ستاد برداشت محصولات پائیزه سازمان جهاد کشاورزی گلستان پیش از این به ایرنا اعلام کرده بود که در سال زراعی 96 – 95 در سطح 25 هزار و 712 هکتار از اراضی گلستان کلزا و در 75 هزار هکتار جو کشت شده است.
به گفته عید محمد فاروقی؛ کارشناسان جهادکشاورزی استان مقدار برداشت کلزا و جو را به ترتیب افزون بر 42 هزار و 104 هزار تن برآورد کرده اند.
امسال شورای اقتصاد نرخ تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا را 27 هزار و 830 ریال با دو درصد افت مفید و 10 درصد افت غیر مفید و قیمت تضمینی جو را برای هر کیلوگرم 10 هزار و 300 ریال با سه درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید تعیین کرده است.
وی افزوده که نرخ برداشت محصول جو عملکرد کمتر از 1.5 تن در هکتار پرداخت 800 هزار ریال یا معادل 70 کیلوگرم محصول و عملکرد بیش از 1.5 تن محصول در هکتار پرداخت یک میلیون و 50هزار ریال یا معادل 100 کیلوگرم محصول توسط ستاد برداشت استان تعیین شده است.
به گفته وی؛ همچنین نرخ برداشت کلزا برای عملکرد کمتر از 2 تن در هکتار یک میلیون و 400هزار ریال و عملکرد بیش از دو تن در هکتار یک میلیون و 550 هزار ریال است.
نرخ برداشت محصول کلزا با کمباین های وارداتی 15 درصد بیش از نرخ تعیین شده برای کمباین های متوسط است.
سال قبل کشاورزان گلستان 310 هزار تن جو و مقدار 13 هزار و 158 تن کلزا برداشت کردند.
گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 650هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات پائیزه به شمار می رود.
6204 /1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.