این نشریه به صاحب امتیازی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مدیرمسئولی دکتر شهریار سمنانی و سردبیری دکتر محمدجعفر گلعلی پور و بهره گیری از 18 عضو تحریریه منتشر می شود.
هدف از انتشار مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان نشر نتیجه تحقیقات و مطالعات گروه های مختلف آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و مؤسسات علمی پژوهشی وابسته در ایران و خارج از کشور در حوزه علوم پزشکی و رشته های وابسته است.
در شماره جدید این نشریه از جمله مقاله های منتشر شده می توان به بیان هترولوگ هورمون کلسی تونین در باکتری اشریشیاکلی، اثرکوتاه مدت نانو ذره ترکیبی fe2NiO4 بر شاخص های عملکردی کلیه موش های صحرایی، اثر ضد اسهالی عصاره هیدرو الکلی گیاه آنغوزه بر موش های صحرایی و آنالیز بیوانفورماتیکی برای پیش بینی میکرو RNA های بالقوه مهار کننده فرایندهای رگزایی در سرطان اشاره کرد.
در مقاله میزان خون ریزی و نیاز به تزریق خون در بیماران با جراحی شکستگی تنه استخوان ران به چاپ رسیده در این نشریه به مطالعه توصیفی گذشته نگر روی 84 بیماری داری شکستگی تنه استخوان ران در مرکز آموزشی درمان امام خمینی ساری سال های 91 – 1393 پرداخته و متغیرهای سن، جنس، بیماریهای همراه، نوع شکستگی و جراحی، زمان بستری، هموگلوبین قبل و بعد از جراحی، میزان واحدهای خون از دست رفته و مدت زمان بستری با بررسی پرونده بیماران ثبت شد.
همچنین یافته های تحقیق در این مقاله نشان می دهد که در 43 بیمار از پلاک و در 41 بیمار از نیل اینترامدولاری برای درمان شکستگی استفاده شده و برای 13، 33 و 37 بیمار به ترتیب یک، دو و سه واحد خون تزریق و یک بیمار نیز تزریق خون نداشته است که بین شدت انرژی و نوع شکستگی و نیز بین میزان خون ترزیق شده با جنس بیماران، نوع شکستگی، هموگلو بین قبل از جراحی و شدت انرژی بالای شکستگی ارتباط آماری معنی داری یافت شد.
نتیجه محققان این مقاله نشان می دهد که برای بیماران دارای شکستگی استخوان تنه ران، توصیه می شود حداقل سه واحد خون رزو شود.
در مقاله ارتباط بین شیوه زندگی با اختلالات فوقانی دستگاه گوارش بزرگسالان استان اصفهان (1392) که از سوی هشت تن محقق انجام شده، روش بررسی به صورت مطالعه توصیفی – تحلیلی روی 3363 بزرگسال ایرانی (70 – 19سال) شاغل در مرکز بهداشتی درمانی در سطح استان اصفهان به روش نمونه گیری غیراحتمالی آسان طی سال 1392 بوده و امتیاز شیوه زندگی سالم با استفاده از مجموع امتیازات پنج جز شیوه زندگی شامل عادت های غذایی، دریافت های غذایی، دیسترس روانی، سیگار کشیدن و فعالیت فیزیکی محاسبه گردید.
نتیجه این مقاله نشان می دهد که پیروی از شیوه زندگی سالم با شیوع کمتر سوء هاضمه عملکردی و علایم آن و رفلاکس معدی – مروی در بزرگسالان ایرانی مرتبط است و همچنین اجزای شیوه زندگی سالم به صورت جداگانه با این اختلالات ارتباط دارند.
در مقاله 'همراهی واریانت rs531564 در ژن has-mir-124-1 و دیابت تیپ 2 در جمعیت ایرانی' به چاپ رسیده در این نشریه به مطالعه موردی – شاهدی روی 173 بیمار مبتلا به دیابت تیپ 2 و 162 فرد غیر مبتلا به دیابت تیپ 2 اشاره می کند DNA تخلیص شده از خون به وسیله جفت پرایمرهای مربوطه تکثیر و سپس تحت هضم آنزیم با bsmAI قرار گرفت و الگوی الکتروفوزی حاصله برای تعیین ژنوتیپ افراد مورد استفاده قرار گرفت.
یافته های ای مقاله که از سوی دو محقق انجام شده ،نشان می دهد بین گروه های مبتلا به دیابت 2 و سالم تفاوتی ژنوتیپی مشاهده نشد ولی آلل c با بیماری دیابت تیپ 2 در جمعیت ایرانی همراهی داشت.
مقاله با چاپ رسیده اثر هشت هفته تمرین هوازی منتخب و مصرف ویتامین c برفعالیت ترانس آمینازهای کبدی در دختران چاق 8 تا 11 ساله به صورت مطالعه شبه تجربی روی 28 دختر دبستای چاق به طور غیرتصادفی در 4 گروه 7 نفری کنترل، تمرین، مکمل و ترکیبی انجام شده است که نتیجه آن نشان می دهد مداخله های غیردارویی مانند تمرین هوازی منتخب و مصرف ویتامین c ممکن است بخشی از اثرات حمایتی خود را از طریق بهبود عملکرد کبدی در دختران چاق القا نمایند.
اکنون رتبه مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان با توجه به مصوبه جلسه چهل و هشتم کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور ردیف 58 علمی- پژوهشی است.
6204/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.