به گزارش ایرنا ابراهیم غفاری شامگاه دوشنبه در اولین گردهمایی ارکستر ملی ویژه ایران (کم توانان ذهنی) لگاتو در گرگان اظهار کرد: مقدمات تشکیل و رونمایی این ارکستر از یکسال قبل در حال انجام است و هنرمندانی از استان های فارس، مازندران، تهران، گیلان، گلستان و خراسان رضوی در آن حضور دارند.
وی بیان کرد: زنجیره استفاده از معلوین توانمند در این گروه ارکستر ادامه دارد و یکی از اهداف مهم پیش بینی شده برای آینده نزدیک ثبت ملی این ارکستر است.
مدیر کل بهزستی گلستان افزود: این ارکستر در هر فصل پنج تا شش موسیقی اجرا می‎کند که امیدواریم تا پایان سال تعداد موسیقی های اجرا شده این گروه به 20 مورد برسد.
غفاری ادامه داد: یکی از دلایل توجه و اهمیت دادن به توسعه موسیقی میان معلولین ، تاثیر عمیق موسیقی درمانی در رفع مشکلات معلولین است.
وی گفت: حدود یکهزار و 200 معلول زیر پوشش 20 مرکز توان‎بخشی روزانه ذهنی و مرکز توان بخشی اوتیسم در استان گلستان قرار دارند و یکی از وظایف این مراکز ایجاد واحد هنر درمانی است.
به گفته وی؛ در سال 1394 با هدف گسترش هنر درمانی به مربیان شاغل در این مراکز آموزش نقاشی درمانی و نیز در سال 1395 آموزش مربوط به موسیقی درمانی انجام شد.
مدیر کل بهزستی گلستان به برخورداری فراوان معلولان از استعداد در بخش های گوناگون اشاره کرد و گفت: نگاه توام با محدودیت آفرینی جامعه برای معلولان در گذشته مشکلات فراوانی ایجاد کرد که نتیجه آن دوری گزینی این قشر از حضور در اجتماع بود.
غفاری بیان کرد: در سال های اخیر این نگاه از جامعه رخت بربسته و فرصت برخورداری از امکانات برابر برای معلولین فراهم شده که نتیجه آن کشف استعدادهای فراوان معلولین و بروز شایستگی های زیاد آنان است.
وی اظهار کرد: یکی از نتایج این تغییر باورهای جامعه ، حضور معلولان تحت پوشش بهزیستی استان گلستان در 5 جشنواره تئاتر معلولان منطقه‎ای و یک جشنواره تئاتر معلولان کشوری بود که توانستند مقام نیز کسب کنند.
گردهمایی 4 روزه اعضای ارکستر با هدف و برگزاری کارگاه‎های آموزش ویژه هنرمندان معلولین در گرگان آغاز به کار کرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در سخنانی بر کشف استعدادهای فکری و جسمی کم توانان تاکید کرد و گفت: در هیچ انسانی همه مزیت ها یکجا جمع نمی‎شود و نمونه آن روشندلانی است که از قدرت شنوایی یا ذهنی بالایی برخودار بوده و یا افراد معلولی که با بکارگیری توانایی‎های خود بر معلولیت فائق آمدند.
حجت الاسلام علی اصغر فضیلت افزود: در جامعه افراد در سه دسته پرتوان، با توان متوسط و کم توان تقسیم می‎شوند و هر سه بخش مکمل یکدیگر هستند و نمی‎توان بخشی را جدا از دیگری در نظر گرفت.
به گفته وی اقتضای زندگی بشری به گونه ای بوده که کم توان و پرتوان نیازمند یکدیگر هستند.
3091 /1648
تنظیم: میثم محسنی ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.