مسئول کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شهرستان گمیشان روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با برگزاری این جشن از حضور فعالانه دانش آموزان در طرح کانون مدرسه قدردانی شد.
قرنجیک در خصوص طرح کانون مدرسه اظهار داشت: در این طرح راهکار های عملی جهت جذاب و خلاقانه کردن فراگیری دروس مختلف به دانش آموزان ارائه شد و آنان با چندین نوبت حضور در کانون پرورش فکری، از جدیدترین روش های فراگیری دروس بهره مند شدند.
وی با بیان اینکه طرح در سطح شهرستان با استقبال مطلوب دانش آموزان و رضایت خانواده ها و مدارس همراه شد، افزود: در جشن پایانی طرح 80 تن از دانش آموزان مدارس دخترانه آنا ملا شیروانی و تربیت گمیشان با لباس محلی و سنتی و به همراه خانواده ها حضور داشتند.
به گفته این کارشناس حوزه کودک و نوجوان؛ قصه گویی و خاطره گویی والدین ،بازی های بومی محلی 'آیترک و گونترک و بش داش' از جمله های برنامه های اجرا شده در این جشن بود.
'آیترک و گونترک' یکی از بازی های بومی محلی ویژه دختران ترکمن است که بیشتر در جشن ها و اعیاد اجرا می شود.
در این بازی تعداد شرکت کنندگان از 12 تا 22 نفر متغیر بوده و به دو گروه تقسیم می شوند و با خوانش آواز و قوشغی های زیبا همراه است.
در این بازی گروه آواز می خواند و یکی از افراد دسته به حالت دو به طرف دسته مقابل رفته و سعی می کند که یکی از یاران آنها را جدا کرده و به گروه خود ببرد و در صورت موفق نشدن باید به گروه مقابل ملحق گردد.
اهداف بازی دقت، همکاری ،تعاون ،سرعت داشتن و مشورت کردن است.
'قوشغی' خواندن اشعار بومی محلی قدیمی ترکمنی است که زنان حین کار در خانه برای سرگرم کردن کودکانشان نیز می خوانند.
شهرستان مرزی گمیشان در شمال غربی استان گلستان واقع است.
7333/1648
خبرنگار: علی قاسمعلی ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.