ابوطالب قزلسفلو روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: 100درصد طرح های بیولوژیکی این بخش اجرا و پروژه های آبخیزداری، اصلاح و احیای مراتع نیز به طور میانگین 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی از به پایان رسیدن این طرح در سال مالی 95 (تیرماه 96) خبر داد و افزود: این طرح ها شامل ساخت یا تکمیل سازه های خاکی بتنی، ملاتی و گابیونی، ایجاد بند خاکی، مطالعاتی، عملیات بیوژیکی، ذخیره نزولات و اصلاح و احیای مراتع، سازه سرشاخه گیر، نهال کاری و علوفه کاری و تولید نهال مرتعی است.
قزلسفلو اضافه کرد: از این مجموع سه پروژه به صورت استانی، سه پروژه در گرگان، دو پروژه در هریک از شهرستان های گالیکش، علی آباد و آزادشهر و یک طرح در هر یک از مناطق بندرگز، مینودشت، رامیان، کلاله، گنبدکاووس، مراوه تپه و کردکوی اجرا شده یا در دست اجرا می باشد.
وی ادامه داد که کاهش خسارات سیل، تغذیه سفره های زیر زمینی، کاهش حجم رسوبات وارده به سدها، افزایش عمر مفید سدهای موجود و حفظ منابع آب و خاک از اهداف اجرای پروژه های بیولوژیک، سازه های آبخیزداری و مطالعاتی در سطح استان است.
قزلسفلو؛ جاری شدن سیلاب را یکی از مشکلات جدی گلستان برشمرد و اظهار داشت: این حادثه تقریبا هر سال خسارات زیادی را به استان وارد می کند و به دلیل تغییر اقلیم و الگوی بارش ها از دهه هشتاد با وقوع باران های با شدت بالا و در مدت کوتاه تشدید شده و این روند ادامه دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: از طرف دیگر تغذیه نشدن مناسب سفره های آب زیرزمینی از این سیل ها و همچنین به هم خوردن مرفولوژی رودخانه ها و برداشت بیش از ظرفیت آبخوان ها، افت سفره ها را باعث شده که در چنین شرایطی فرسایش بالای خاک و تشدید حجم رسوبات وارده به سدهای استان اجتناب ناپذیر است.
درگلستان با وسعت افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع، علاوه بر650 هزار هکتار زمین کشاورزی، ظرفیت هایی همچون 30 هزار هکتار باغ، 452 هزار و 185 هکتار عرصه جنگلی، 862 هزار و 825 هکتار مرتع، 120 کیلومتر ساحل، بیش از سه میلیون واحد دامی و حدود 900 واحد مرغداری وجود دارد.
از سوی دیگر این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی از مناطق در معرض حوادث طبیعی همچون سیل بوده که برای کاهش این آسیب ها مدیریت حوضه های آبخیز از اولویت های توسعه گلستان محسوب می شود.
طبق سرشماری نقوس و مسکن سال 95 گلستان یک میلیون و 868 هزار نفر جمعیت دارد که 53.27 درصد آن شهری هستند و تامین معاش بیشتر ساکنان این خطه از طریق پرداختن به کشاورزی و دامپروری است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.