سلیمان محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: با اقدامات انجام شده مشترک کشاورزان و کارشناسان و نیز مبارزه بیولوژیک توسط پرنده ای به نام 'سار'، امسال از آفت ملخ مراکشی در مراوه تپه خبری نیست.
وی با اشاره به زیستگاه ملخ مراکشی در مناطق شمال استان گلستان، گفت: زیستگاه این آفت بطول 120 کیلومتر و عرض 30 کیلومتر از حوالی آق قلا آغاز و تا مزارع و مراتع شهرستان مرزی مراوه تپه ادامه دارد.
محمدی، اضافه کرد: ملخ مراکشی از آفات مهم مزارع کشاورزی، باغات، مراتع و حتی جنگل های منطقه به شمار می رود که طی سال های گذشته و با وجود مبارزه شیمیایی و بیولوژیک، خسارات زیادی به کشاورزان و دامداران نوار مرزی وارد می کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به مبارزه همه جانبه با مراحل مختلف رشد و نمو این آفت در مزارع، مراتع، باغات و جنگل های حاشیه روستاهای مراوه تپه در دو سال گذشته، امسال خبری از هجوم ملخ مراکشی نخواهد بود.
مدیر جهادکشاورزی مراوه تپه یادآور شد: هم اکنون فعالیت دیده بانان کشاورزی درسطح 14 هزار هکتار از مزارع و مراتع این شهرستان که از کانون های اصلی آفت ملخ مراکشی است، ادامه دارد و خوشبختانه تاکنون وجود این آفت گزارش نشده است.
به گزارش ایرنا، هجوم ملخ های مراکشی به مراتع و مزارع شمال گنبدکاووس درمحدوده مرز خشکی ایران و ترکمنستان بیش از 80 سال سابقه دارد و مبارزه با آن هر سال در اواخر فروردین ماه و نمایان شدن این آفت شروع می شود.
ملخ مراکشی یکی از مهمترین گونه ملخ های زیان آور در ایران بوده و در نقاط خشک و نیمه صحرائی کشور مراتع، مزارع غلات و صیفی را مورد حمله قرار می دهد.
شهرستان مراوه تپه با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت، 40 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و 200 هزار هکتار مرتع دارد.
/7478/3039/1648
خبرنگار : حاجی محمد خدری ** تنظیم : علی لکزانوری ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.