مدیر جهاد کشاورزی کلاله درخصوص برگزاری بخش مسابقه این جشنواره گفت: در بخش زیبایی اسب این جشنواره افزون بر یکصد راس اسب در سنین مختلف از 12استان کشور شرکت دارند.
علی علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مسابقات در 10 دور و در 6 کلاس، از کره مادیان ها و نریان های زیر یکسال الی 6 سال به بالا (دور سیلمی ها) برگزار می شود.
وی با بیان اینکه جشنواره از سوی کمیته زیبایی اسب فدراسیون سوار کاری کشور برگزار می شود، اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی و دفتر امور روستایی استانداری گلستان، فرمانداری و هیات سوارکاری کلاله، شورای اسلامی و دهیاری روستای صوفیان شهرستان در برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره ملی اسب ترکمن، با فدراسیون سوارکاری کشور همکاری دارند.
پرورش اسب در بین قوم ترکمن ساکن گلستان از رونق خاصی برخوردار بوده و از مشاغل اصلی آنان است و طبق آمارهای غیررسمی در این منطقه حدود 17 هزار راس اسب نگهداری می شود.
در باب ارزش اسب ترکمن که دارای سه نژاد اخال تکه، یموت و چناران است کارشناسان مرتبط با این حوزه در گلستان معتقدند آخال تکه جزو زیباترین و قیمتی ترین اسب ترکمن بوده و محل زیست این گونه بیشتر در ایران و ترکمنستان است.
اسب ترکمن بیشتر در استان گلستان وجود دارد، این گونه بدنی کشیده و لاغر دارد، شکم آنها بر خلاف بسیاری از نژادهای دیگر اسب ها تخت است.
شهرستان کلاله با بیش از 110 هزار نفر جمعیت، در شرق استان گلستان واقع است.
/7478/3039/1648
خبرنگار : حاجی محمد خدری ** تنظیم : علی لکزانوری ** انتشار :پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.