محمدرضا عباسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: بیماری فوزاریوم یا خوشه بیشتر در پی رطوبت یا تدوام بارندگی بروز می کند و این مشکل اکنون برخی گندمزارهای نواحی جنوبی استان را تهدید می کند.
وی گفت: 200 هزار هکتار از کشتزارهای گندم آبی استان در شهرستان های کردکوی، گرگان، علی آباد، بندرگز، آزادشهر، رامیان، مینودشت و بخشی از گندمزارهای کلاله و گنبدکاووس با احتمال تهدید این بیماری مواجه هستند.
عباسی با اشاره به پیش بینی بارش باران در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری از سوی هواشناسی همچنین از گندمکاران این شهرستان ها خواست که با بهره گیری از راهنمایی کارشناسان پهنه بندی گندم مستقر در مراکز حهادکشاورزی این مناطق، برای مقابله با بیماری فوزاریوم یا خوشه در مزرعه خود اقدام کنند.
به گفته وی، 500 کارشناس پهنه بندی گندم با جهادکشاورزی استان گلستان همکاری دارند که هر کارشناس یک الی دو روستای دارای یکهزار تا 1500 هکتار گندم را پوشش می دهند.
وی سطح زیرکشت گندم آبی و دیم استان را 386 هزار هکتار اعلام کرد.

* کشتزارهای جو مشکلی ندارند
مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان گفت که کشتزارهای جو استان از تهدید بیماری خارج شده و در مرحله دانه بستن است.
به گفته وی؛ سطح کشتزارهای جو در استان 75 هزار هکتار است.

* کشتزارهای کلزا در مرحله غلاف بندی است
عباسی افزود: در کشتزارهای دانه روغنی کلزا نیز با توجه به اینکه در مرحله غلاف بندی قرار دارد، تهدیدی وجود ندارد و باید در تدارک برداشت این محصول از مزارع استان باشیم.
وی افزود: سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در استان امسال 23 هزار هکتار است.
استان گلستان دارای افزون بر 650 هزار هکتار زمین زراعی است که هر ساله بیشتر آن به کشت محصول های پائیزه گندم، جو و دانه های روغنی اختصاص می یابد.
6402/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.