رحمت الله غیادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نیاز آبی محصولات پاییزه در این منطقه که اکنون در مرحله خوشه و دانه بندی است، 150 تا 180 میلی متر می باشد که با توجه به میانگین 25 تا 30 میلی متر بارش در اردیبهشت، مزارع گندم، جو و کلزا حداقل به بک نوبت آبیاری تکمیلی نیاز دارند.
وی افزود: آن دسته از کشاورزانی که دسترسی به منابع آبی دارند بایستی در روزهای آینده اقدام به آبیاری مزارع گندم، جو و کلزای خود نمایند تا مرحله خوشه و دانه بندی گیاه به خوبی انجام پذیرد.
غیادی اضافه کرد: بارش های چند روز گذشته درمنطقه گنبدکاووس تاثیری بر مزارع گندم و جو در مناطق کم باران و خشک مناطق شمالی این شهرستان نداشت زیرا این مزارع در زمان کشت با مشکل عدم بارش ها مواجه بودند.
وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از مزارع مناطق شمالی گنبدکاووس دچار خشکسالی شدند که پیگیری هایی برای جبران بخشی از خسارت وارده به کشاورزان این منطقه ازطریق صندوق بیمه خشکسالی استان گلستان انجام شده است.
رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس یادآور شد: درسال زارعی جاری حدود 125 هزار هکتار گندم، افزون بر 27 هزار هکتار جو و حدود چهار هزار هکتار دانه روغنی کلزا در گنبدکاووس کشت شد.
غیادی گفت: علاوه بر آمار ذکر شده، 25 هزار هکتار گندم دیگر نیز در اراضی کم بازده با بارش کمتر از 200 میلی متر واقع در مناطق شمالی این شهرستان کشت شده است که به دلیل شرایط نامساعد جوی سال زراعی جاری، دچار خشکسالی شدند.
رئیس اداره هواشناسی گنبدکاووس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، میزان بارش های چند روز گذشته در این شهرستان را بطور میانگین حدود 30 میلی متر اعلام کرد و گفت: براساس نقشه ها و تصاویر هواشناسی روز دوشنبه هفته جاری نیز یک بارش خفیف برای این منطقه پیش بینی می شود.
منصور فرشاد افزود: میزان بارش های چند روز گذشته (پنجم تا هفتم اردیبهشت) براساس آمارهای ثبت شده، در شهر گنبدکاووس 28،9 میلی متر، شهر مرزی اینچه برون 27،3 میلی متر، بخش مرزی داشلی برون 28 میلی متر، خیرخوجه 23 میلی متر و قره ماخر 27،1 بوده است.
این مقام مسئول 11 فروردین امسال نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، کل بارش های سال آبی جاری در گنبدکاووس را 271،5 میلی متر اعلام کرده بود که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته، 25 درصد کاهش داشت.
شهرستان 360 هزار نفری گنبدکاووس واقع درشرق استان گلستان با حدود 170 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی که دو سوم آن اراضی دیم می باشد، از شهرستان های برتر استان و کشور در تولیدات کشاورزی بویژه گندم است.
این شهرستان درسال زراعی 95 - 94 با تولید افزون بر 350 هزار تن گندم رتبه اول استان و کشور را در تولید این محصول استراتژیک کسب کرد.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.