طبق آماری که جهادکشاورزی گلستان ارائه می دهد در این استان یکهزار و 500 هکتار توتستان از سوی چهار هزار و 200 بهره بردار ایجاد شده است که هر ساله در فصل بهار اقدام به پرورش پیله تر ابریشم می کنند.
در گلستان؛ شهرستان های مینودشت، کلاله، گالیکش، مراوه تپه، رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد از مناطق مستعد پرورش پیله تر ابریشم به شمار می روند، اما قطب اصلی پرورش پیله تر ابریشم از آن مینودشت با دو هزار و 200 بهره بردار است.
کارشناسان صنعت نوغانداری معتقدند: هر جعبه تخم نوغان برای تولید پیله تر ابریشم در مدت 45 روز قادر است برای 3 نفر یا یک خانواده اشتغال موردی ایجاد کند که لازم است برای استفاده بهینه از این ظرفیت، سرمایه گذاری پایدار در جهت رفع مسائل ومشکلات پیش روی این صنعت درآمدزا مورد توجه جدی از سوی مسئولان برنامه ریز و حمایت کننده قرار گیرد.
نوغاندار نمونه ملی سال استان گلستان در95 در این پیوند به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: قابل رقابت بودن قیمت تضمینی اعلامی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم با بازار آزاد، حذف پرورش سنتی پیله و گرایش به گسترش نیمه صنعتی و صنعتی، شتاب دادن به طرح جایگزینی درختان توت اصلاح شده، توجه به بهره گیری از کارشناس نوغانداری در شهرستان ها و برگزاری برنامه های آموزشی در طول سال برای فعالان این صنعت دراستان ضروری است.
حبیب کرامتلو گفت: برای این که بتوان از ظرفیت صنعت نوغانداری در گلستان بیشترین بهره را برد باید سرمایه گذاری برای رفع مسائل و مشکلات این صنعت بیشتر اجرایی شود.
به گفته وی؛ اکنون بهره برداران صنعت نوغانداری استان از دانش کارشناسان این صنعت در شهرستان های خود محرومند در حالی که استان های همجوار از این امتیاز به خوبی بهره می برند.
وی افزود: برای ساخت جایگاه پرورش پیله تر ابریشم نیز باید از بهره بردار با اعطای تسهیلات بانکی حمایت بیشتری صورت گیرد تا راندمان تولید محصول افزایش یابد.
کرامتلو همچنین بر توجه به توزیع جعبه تخم نوغان تفریق شده میان بهره برداران صنعت نوغانداری استان تاکید کرد و گفت: با این اقدام و پوشش کامل بهره برداران می توان زمان پرورش را کاهش، درصد تولید را افزایش داده و درآمد بیشتری عاید خانوار شود.

*حمایت بسیج سازندگی از صنعت نوغانداری
معاون هماهنگ کننده سپاه نینوا گلستان نیز گفت که حمایت از صنعت نوغانداری استان به ویژه در مینودشت در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی از سال قبل توسط بسیج سازندگی برنامه ریزی شده است.
سرهنگ عبدالله عین علی اضافه کرد: در این طرح علاوه بر سرمایه گذاری برای ایجاد فرصت های شغلی در این شهرستان، در حوزه بازاریابی نیز تدابیری اندیشیده شده است.

*نوغانداران گلستان وام کم بهره دریافت می کنند
مسئول نوغانداری سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز از امضای تفاهم نامه میان جهادکشاورزی و صندوق کارآفرینی امید به منظور ارائه تسهیلات کم بهره به صنعت نوغاندارای استان خبر داد و گفت: اکنون مقدمات عملیاتی شدن این طرح حمایتی انجام شده و تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید طی هفته آینده منعقد خواهد شد.
حسین عطارچی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مرحله پرداخت 16 میلیارد ریال تسهیلات کم با سود چهار درصد در نظر گرفته شده است.
به گفته وی؛ وام در نظر گرفته شده با اولویت پرداخت به پرورش دهندگان کرم ابریشم وایجاد صنایع تبدیلی(کارگاه ابریشم کشی) در شهرستان های استان خواهد بود.
وی درخصوص وضعیت صنایع تبدیلی ابریشم کشی در گلستان نیز افزود: اکنون 10 درصد از ابریشم تولیدی نوغانداران استان در داخل منطقه تبدیل به پارچه می شود و بقیه تولیدات به شهرستان تربت حیدریه واقع در استان خراسان رضوی برای فرآوری حمل می شود.

*توزیع 15 هزار اصله نهال درخت توت اصلاح شده
وی در خصوص توسعه توتستان های استان هم گفت: اسفند سال قبل با هدف اصلاح توتستان های بومی و ایجاد توتستان های جدید به عنوان بستر مناسب برای پرورش کرم ابریشم 15 هزار نهال توت اصلاح شده به صورت یارانه دار بین نوغانداران استان توزیع شد.
عطارچی، سطح توتستان های استان گلستان را یکهزار و 500 هکتار اعلام کرد و افزود: توتستان های استان بیشتر در شهرستان های مینودشت، گالیکش، کلاله، مراوه تپه، رامیان ، آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد قرار دارد.

* پیش بینی توزیع پنج هزار جعبه تخم نوغان میان پرورش دهندگان
وی همچنین گفت که امسال حدود پنج هزار جعبه تخم نوغان میان بهره برداران صنعت نوغانداری استان توزیع شود.
به گفته وی؛ کار توزیع جعبه تخم نوغان از 19 فروردین آغاز شده و تا سه هفته ادامه دارد.
در این پیوند پرورش دهندگان پیله تر ابریشم می توانند از طریق عاملان توزیع جعبه تخم نوغان در شهرستان های استان نسبت به تهیه جعبه نوغان اقدام کنند.
وی اضافه کرد: امسال هر جعبه تخم نوغان طبق سنوات گذشته به قیمت 75 هزار ریال به دست پرورش دهندگان می رسد.
شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم را برای سال زراعی 96-95 به میزان 181 هزار و 49 ریال تعیین کرده است.
به گفته عطارچی سال قبل نوغانداران گلستان با پرورش چهار هزار و 600 تخم نوغان مقدار 170 تن پیله تر ابریشم تولید کرده بودند.
نوغانداری هر ساله از اویل بهار با شکوفایی درختان توت آغاز و تا اواخر اردیبهشت ماه پرورش آن ادامه دارد که مدت زمان نگهداری از هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول، 45 روز است.
6204/1648
گزارش: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.