به گزارش ایرنا حجت الاسلام محمد مهدی احمدی میانجی روز چهارشنبه در مراسم تکریم از شوراهای حل ختلاف استان گلستان درگرگان با عنوان سفیران صلح ، اظهار داشت: در سال95 ، هزینه دادرسی در شورها مساوی با دادگستری و برخلاف قانون شورا دریافت شد و من راضی نبودم.
به گفته وی؛ بنا بود که فعالیت شورای حل اختلاف برای مردم ، کم هزینه باشد ولی در سال 95 شاهد افزایش هزینه دادرسی بودیم.
وی همچنین گفت که شورای حل اختلاف از ابتدای امسال تا اسفند ، دو هزار و 410 میلیارد ریال درآمد به حساب خزانه واریز کرده است در حالی که درآمد پیش بینی شده یکهزار و 500 میلیارد ریال بود.
رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف با گلایه از اینکه دولت به تعهد خود در برگشت 100 درصدی درآمد واریزی امسال شورا عمل نکرده است، اظهار داشت: در قانون آمده است درآمد باید به شورا داده شود.
به گفته وی؛ تاکنون فقط 700 میلیارد ریال توسط دولت به حساب شورا واریز شده است.

* 3200 قاضی جذب دستگاه قضا می شوند
معاون رئیس قوه قضائیه اعلام کرد : سه هزار و 200 نفر از ابتدای سال آتی با طی مراحل اداری، جذب مجموعه قضایی و از جمله در حوزه شوراهای حل اختلاف خواهند شد.
وی گفت: حدود 650 نفر از این تعداد استخدامی، مربوط به سهمیه 20 درصدی شوراهای حل اختلاف است.
رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف همچنین از برگزاری آزمون برای جذب قاضی مشاور در شوراهای حل اختلاف در اردیبهشت ماه سال 96 خبر داد و افزود: این آزمون اختصاصی اعضای و کارکنان شورا است و اطلاعیه آن به زودی برای ثبت نام منتشر خواهد شد.
حجت الاسلام احمدی میانجی بدون اشاره به تعداد قاضی مشاور موردنیاز در شوراهای کشور، گفت: اکنون در شوراهای حل اختلاف نزدیک به 170 قاضی مشاور همکاری دارند.

*حدود 13 هزار نفر از اعضای شوراهای حل اختلاف زیر پوشش تامین اجتماعی هستند
رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف گفت که اکنون حدود 13 هزار نفر نیروی مشغول به کار در شوراهای حل اختلاف در سطح کشور زیر پوشش تامین اجتماعی قرار دارند.
وی افزود: به طور میانگین ماهانه شورا 19 میلیارد و 500 میلیون ریال بابت بیمه این عده به تامین اجتماعی پرداخت می کند.
به گفته وی؛ در سال آتی رقم پرداختی بیمه تامین اجتماعی کارکنان این شورا به 21 میلیارد و 500 میلیون ریال در ماه افزایش خواهد یافت.
وی در خصوص محاسبه سنوات کاری کارکنان در شوراهای حل اختلاف نیز اظهار داشت: سنوات کاری طبق قانون شوراها از سال 87 توسط تامین اجتماعی محاسبه می شود و رقم آن از فرد بیمه شده به صورت تقسیط 60 ماهه دریافت می شود.
به گفته حجت الاسلام احمدی میانجی، اکنون حدود 40 هزار نفر در شورای حل اختلاف به عنوان عضو و کارکنان اداری و ستادی مشغول ارائه خدمت بوده که 26هزار نفر را افراد بازنشسته و دارای بیمه تشکیل می دهند.
رئیس دادگستری کل گلستان نیز با بیان اینکه شورای حل اختلاف بازوی توانمند دادگستری است، گفت: با پیگیری و کمک اعضای شورا امسال 18هزار پرونده کمتر به محاکم استان وارد شد.
هادی هاشمیان افزود: اکنون در همه دادگستری‌ها و دادسراهای گلستان شعبه‌های ویژه سازش شورا مستقر شده است و آمار نشان می‌دهد در 50 درصد پرونده‌های ارجاعی به این شعب سازش می‌شود.
وی اضافه کرد: افزایش 2 درصدی در سازش پرونده‌های ورودی به شعب شورا در سال جاری هم نشان می‌دهد شوراها در این بخش خوب ورود و عمل کرده‌اند.
وی آزادی 132 زندانی در استان با کمک نیکوکاران و شورای حل اختلاف و نجات هفت نفر از مجازات قصاص را از دیگر عملکرد های مثبت این شوراها برشمرد.
به گفته وی؛ سال گذشته بیش از 75 هزار پرونده در شعب شورای حل احتلاف استان گلستان رسیدگی شد.
طبق گزارش شورای حل اختلاف گلستان، در استان 138 شعبه شورای حل اختلاف شامل 103 شعبه شهری و 35 شعبه روستایی دایر است که در آن 686 نفر مشغول ارائه خدمت هستند.
استان گلستان یک میلیون و 900هزار نفر از اقوام و مذاهب مختلف را در خود جای داده است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.