به گزارش خبرنگار ایرنا ، امیر دریادار حبیب الله سیاری روز سه شنبه در مراسم متمرکز آغاز اردوهای زیارتی راهیان نور دانشجویان استان گلستان در گرگان اظهار کرد: چند سال قبل در خصوص دریانوردی حدود 9 هزار مایلی در آب های آزاد گفته بودیم اما دشمنان این سخنان ما را وعده های غیرقابل تحقق دانسته و اجرای این کار را خارج از توان ایران اعلام کردند.
وی بیان کرد: با کسب پیشرفت های فراوانی ناشی از اتکا و اعتماد به توان متخصصان داخلی و تولید تجهیزات مدرن و روزآمد ، در آینده ای نزدیک قدرت نیروی دریایی ایران را با طی کردن 30 هزار مایل در آب های آزاد به نمایش خواهیم گذاشت.
فرمانده نیروی دریایی ارتش به برنامه بلند مدت ایران برای حضور بیشتر در آب های آزاد اشاره کرد و گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان با شناخت کامل از قابلیت های دریا تلاش کردند ما را هر چه بیشتر از دریاها دور کنند که نتیجه این سیاست های استمعارگرانه ، تخلیه چندین بندر فعال در جنوب کشور بود.
دریادار سیاری ادامه داد: حاکمان بی کفایت قاجار بخش هایی از دریای جنوب را با این توجیه که 'نمی خواهیم کام شیرین دوستان خود را شور کنیم' ، در اختیار کشورهای بیگانه گذاشتند و بر عقب ماندگی ایران در این بخش مهم و تاثیرگذار افزودند.
وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با راهبردهای بزرگان نظام ، بازگشت به دریا در دستور کار قرار گرفت و توسعه دریا محور به یکی از بخش های مهم برنامه ریزی کشور تبدیل شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش بیان کرد: هم اینک 93 درصد صادرات و 83 درصد واردات کشور از طریق مرزهای دریایی جنوب انجام می شود که می توان این سهم را با توجه به ظرفیت های موجود باز هم افزایش داد.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر اقدامات و تلاش های فراوانی در زمینه استفاده بیشتر از دریا انجام شده اما با وجود رسیدن به نتایج فراوان ،هنوز به طور کامل از ظرفیت های این بخش استفاده نکرده ایم.
دریادار سیاری افزود: یکی از بخش های مغفول مانده ،بهره مندی از این پتانسیل ارزشمند برای توسعه گردشگری است که تاکنون موفق به بهره بردن کامل از آن برای رونق اقتصادی و کسب درآمدهای بیشتر کشور نبوده ایم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش به تلاش دشمنان برای تجزیه کشورهای خاورمیانه نیز اشاره کرد و گفت: کشورهای استعمارگر با برنامه ریزی برای تجزیه، به دنبال تضعیف و ناتوان کردن کشورهای دارنده ذخایر انرژی برای مقابله و ایستادگی در برابر کشورهای زورگو هستند.
وی اظهار کرد: در سال های اخیر کشورهای اروپایی با تشکیل اتحادیه ، یکسان کردن واحد پول و برداشتن مرزها به دنبال ایجاد پیکره واحد هستند اما در کشورهای خاورمیانه و دارنده ذخایر نفت و گاز ، نقشه های تجزیه و کوچک کردن کشورها را دنبال می کنند.
3091/1648
خبرنگار: میثم محسنی ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.