به گزارش خبرنگار ایرنا رجب صفراف شامگاه دوشنبه در نشست با فعالان و تجار استان گلستان در خانه صنعت، معدن و تجارت گرگان افزود: شرکت های ایرانی برای اینکه بتوانند قابلیت حضور در فدراسیون روسیه را بدست آورند و با شرکت های بزرگ و چند ملیتی فعال به رقابت بپردازند باید در قالب اتحادیه های اقتصادی و هلدینگ های کلان وارد عرصه شوند و در غیر این صورت کار سختی در پیش روی دارند.
وی با اشاره به میزان تبادلات تجاری روسیه افزود: این فدراسیون در حدود 114 تا 120 میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی دارد که تنها مبلغی بین 10تا 15 میلیون دلار به ایران تعلق دارد و در سطح کلان این رقم ناچیزی محسوب می شود.
صفراف هدف از سفر تیم همراه خود را به گلستان، جمع اوری اطلاعات در مورد توانمندی های اقتصادی و ظرفیت های بازرگانی و سایر مزیت های استان بیان کرد.
این پژوهشگر روسی همچنین به دلایل رشد نیافتن صادرات و تبادلات تجاری ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: شما نیازهای دولت روسیه و کشورهای عضو فدراسیون را مطالعه نکرده و روسیه نیز از توانمندی بخش های مختلف ایران آگاه نبوده و در این موضوع دو کشور در یک سطح هستند.
وی با یادآوری ضرورت لابی های دولتی در افزایش تجارت بین دو کشور، اظهارداشت: متاسفانه لابی های دولتی را در خصوص حمایت از شرکت های ایرانی در سطح کافی نداریم ، اما لابی کشورهای دیگر نه تنها از شرکت‎های خود دفاع می‎کنند بلکه تلاش داشته که ایران وارد بازار روسیه نشود.
صفراف ادامه داد: غربی‎ها ماه‎ها و سال‎ها سر یک قضیه کوچک داستان سرایی کرده و چهره غیر واقعی از ایران معرفی می‎کردند و در برابر دستاوردهای ایران سکوت می‎کردند و لذا مردم ما جایگاه شما، دستاوردهای شما و حرف‎های شما را نمی‎شناسد.
نداشتن رسانه جهت معرفی ایران و توانمندی های ایران در روسیه ، تمایل ایرانی ها به حضور در بازار روسیه با تکیه بر واسطه گری و توجه نکردن به بازاریابی ،لابی کشور های غربی و آمریکایی جهت جلوگیری از افزایش سطح تبادلات در کشور روسیه و حتی ایران ونیز تمایل قشر تکنوکرات ایران به سرمایه گذاری در غرب و اروپای شرقی از دیگر دلایل عنوان شده از سوی این مقام روسیه در خصوص عدم رشد سطح تبادلات مالی بین ایران و روسیه بود.
وی با یادآوری اینکه در بازار روسیه منتظر ایرانیان هستیم، افزود: ولی قسمت مهم کار را باید شما انجام بدهیم و نظر آقای پوتین به ایران بسیار مثبت است.
حدود یکصد نفر از فعالان اقتصادی استان گلستان در این جلسه حضور داشتند
سفر رجب صفر اف مشاور معاون رئیس مجلس روسیه ورئیس مرکز مطالعات معاصر ایران در مسکو به استان گلستان چهار روزه است که در این سفر ضمن نشست با مسئولان ارشد استان و فعالان اقتصادی و بازدید از کارخانه ها و مناطق گردشگری قرار است از ظرفیت های این خطه، فیلم تهیه و در آتی به زبان روسی پخش شود.
در گلستان علاوه بر زیست 6 هزار خانوار قزاق، بیش از 10 خانوار روس در کنار جمعیت یک میلیون و 900 هزارنفری این خطه زندگی می کنند.
استان مرزی گلستان با بیش از 20 هزار کیلومترمربع وسعت از شمال با جمهوری ترکمنستان ودریای خزر، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.
7333/1648
خبرنگار: علی قاسمعلی ** انتشار : پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.